ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
راه و ترابری

راه‌آهن سریع‌السیر راه‌آهن تهران- اصفهان و تهران- مشهد در دستور کار قرار دارد.

راه‌اندازی قطار سریع السیر تهران-اصفهان

افزایش سرعت قطارها به 160 کیلومتر

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه نخستین قطار سریع‌السیر در مسیر تهران- قم- اصفهان در حال اجرا است، گفت: دولت به دنبال این است که سرعت قطارها را به 160 کیلومتر بر ساعت افزایش دهد.

محسن پورسیدآقایی در همایش بین‌المللی امور مسافری و سیستم‌های ریلی سریع‌السیر با بیان اینکه قطارهای سریع‌السیر آلودگی کمتری نسبت به اتومبیل و هواپیما در محیط زیست ایجاد می‌کنند، گفت: امروز در راه‌آهن سریع‌السیر با حذف تقاطع‌های هم‌سطح، عدم توقف‌های متوالی، نداشتن قوس‌های متوالی و داشتن مسیرهای مستقل شاهد توسعه راه‌آهن و ایجاد سرعت‌های 250 تا 350 کیلومتر بر ساعت هستیم.

وی با اشاره به افزایش توجه به قطارهای سریع‌السیر در راه‌آهن، اظهار داشت: کشور ژاپن با راه اندازی قطارهای سریع‌السیر با سرعت 320 کیلومتر از کشورهایی است که از نیم قرن پیش دنبال احداث خطوط ریلی سریع‌السیر بود. در کشور ما هم دو پروژه راه‌آهن سریع‌السیر راه‌آهن تهران- اصفهان و تهران- مشهد در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه نخستین قطار سریع‌السیر در مسیر تهران- قم- اصفهان در حال اجرا است، افزود: طول این مسیر 412 کیلومتر و برنامه حرکت قطار بر مبنای سرعت 300 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است همچنین عملیات زیرسازی مسیر حدود 70 درصد پیشرفت دارد و دو دستگاه تونل به طول 300 متر و 40 دستگاه پل و تعداد 600 دستگاه پل کوچک در این مسیر به کار می‌رود.

پورسید آقایی افزود: با بهره‌برداری از این پروژه زمان جابه جایی مسافر بین تهران- اصفهان به کمتر از دو ساعت خواهد رسید ضمن آنکه طرح برقی و سریع‌السیر کردن خط آهن تهران- مشهد نیز در دست اجرا است که با بازسازی و بهسازی زیربنا و تامین ناوگان در 4 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه مبنای سرعت طراحی در این مسیر 250 کیلومتر بر ساعت و بهره‌برداری آن با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود، اظهار داشت: این طرح ظرفیت جابه جایی 35 میلیون مسافر و 10 میلیون تن بار را دارد و زمان سیر را از 10 ساعت به 6 ساعت کاهش می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم‌اکنون راه‌آهن ایران با بیش از 10 هزار کیلومتر مسیر ریلی دارای یک هزار و 70 دستگاه واگن مسافری است و سالانه 28 میلیون مسافر را جابه جا می‌کند. توسعه ناوگان مسافری و خطوط ریلی جزو برنامه‌های راه‌آهن ایران است تا در پایان سال 1404 جابه جایی مسافر از 28 میلیون نفر فعلی به 58 میلیون نفر برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر،پورسید آقایی از برنامه دولت برای افزایش سرعت قطارها به 160 کیلومتر بر ساعت خبرداد و گفت: برنامه داریم در بخش مسافری سالانه 12.7 درصد در بخش مسافر و 17.5 درصد در بخش بار رشد داشته باشیم. هزینه زیرساخت در قطارهای پرسرعت بسیار بالاتر از هزینه قطارهای کلاسیک است اما بازده سود آن بیشتر از قطارهای معمولی است.


آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46