ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

بررسی شاخص نرخ تعدیل تجربی (EMR) در ارزیابی ایمنی

نرخ تعدیل تجربی (Experience Modification Rate)  

 

(EMR) عددی است که خسارات واقعی را با خسارات مورد انتظار در بیمه ی workers compensation (wc) یا بیمه کارگری مقایسه می کند .یک شرکت با تجربهی خسارتی بهتر از میانگین یک، (EMR) کمتر از یک (1) در یافت می کند که به حق بیمه ی wc آن شرکت اعتبار می دهد.به طور معکوس ،یک بدهی (EMR) بیشتر از یک حق بیمه را افزایش می دهد.برای مثال یک (EMR) برابر 0.8 یعنی بیمه شده یک تخفیف 20 درصدی در بیمه wc اش پرداخت خواهد کرد. (EMR)اغلب برای از پیش تعیین کردن صلاحیت پیمانکاران ساختمان استفاده می شود.برخی اظهار نظر کرده اند که (EMR) یک نشان می دهد که wc کنترل نشده است.در حالیکه (EMR) 0.5 نشان می دهد که برای کارکنان محیط کار امنی فراهم شده است.برخی از کارفرمایان این نوع شرکت ها را به خاطر اینکه دارای ایمنی بیشتری هستند ترجیح می دهند.استاندارد مدیریت امنیتی فرایند OSHA ، ارزیابی،هماهنگی و کنترل پیمانکاران را خواستار است.در نتیجه بسیاری از کارفرمایان از (EMR)برای تعیین صلاحیت کردن پیمانکاران برای برآوردن این ملزومات استفاده می کنند.

برای غرامت کارگران(workers’ compensation )، تجربه است که بیشتر تعریف شده به عنوان:

  • مقایسه حق بیمه( معمولا حقوق و دستمزد) و توسعه تلفات بوسیله ی خطر در یک دوره سیاست گذاری.
  • رکورد تلفات ثبت شده برای بیمه شده.
  • بررسی گذشته خطرات با تلفات و حقوق و دست مزد بر روی کارت واحد و حق بیمه پرداخت شده در مقایسه با تلفات و سیاست های بیمه ای
  • مجموع حق بیمه /زیان در یک کشور یا ایالت در طول یک دوره زمانی

هزینه های غرامت کارگران به سه دسته تقسیم می شوند :

1-زیان های پرداخت شده

پول پرداخت شده برای ادعاها

2-ذخیره

پول ذخیره شده برای پرداخت های آینده

3-خسارت وارده

مجموع کل پرداختی،پول پرداخت شده و پول ذخیره

شکل 1

نحوه ی محاسبه (EMR)

(EMR) مبتنی بر اطلاعات خسارت و صورت پرداخت حداقل سه سال کامل است،که یک سال پیش از تاریخ موثر طبقه بندی تمام می شود. بنابر این یک کارفرما که هم اکنون عملکرد ایمنی خوبی را فراهم کرده هنوز از فشار سال های بد قبلی رنج می برد،در حالی که یک کارفرما با تجربه خوب که اجازه داده ایمنی تنزل کند (EMR) پایین تری خواهد داشت تا اینکه خسارات وارد فرمول شوند.بدین معنی که (EMR) امروز ،ضرورتا منعکس کننده ی آنچه اتفاق می افتد نیست بلکه آن است که دو تا چهار سال پیش اتفاق افتاده است.بنابراین به عنوان یک نشانگر پیش رو ، (EMR) هم ممکن است و هم ممکن نیست عملکرد ایمنی آینده را پیش بینی کند.بیمه هر سال گزارشی از کدهای طبقه ،صورت پرداخت ها و خسارات سال اخیر را به آژانس بیمه ارائه می دهد.برای مثال در یک طبقه بندی جهت محاسبه (EMR) سال 2012 به طور معمول از آمار و خسارات سال 2011 استفاده نخواهد شد و شامل سال های 2008و 2009 و 2010 خواهد شد.

با وجود اینکه فرمول ممکن است پیچیده به نظر برسد ،صورت پرداخت های خاص و خسارات با میانگین خسارات شرکت های مشابه برای کاری با حجم و اندازه ی مشابه مقایسه خواهد شد.اگر شما در میانگین شرکت های هم صنف خود باشید پیمانه ی تجربه ی شما یک است.اگر تجربه ی شما 20 درصد بهتر از میانگین است پیمانه ی تجربه ی شما 0.8 بوده یا اگر 20 درصد بدتر باشد 1.3 خواهد بود.(جدول 2 )

Cost of WC insurance

EMR

Percentile

1054500

1413030

1855920

2952600

4323450

Under 50

67

88

140

205

Lowest EMR

19th

Median

90th

Highest

جدول 2

با فرض اینکه هزینه نیروی انسانی 25 درصد هزینه پروژه باشد،با استفتده از جدول بالا نشان داده می شود که از هزینه بیمه کارگران برای یک پیمانکار یا درصد دهم 5.7 درصد حقوق نیروی انسانی است.

هزینه بیمه کارگران برای یک پیمانکار با درصد نودم، 11.8 درصد حقوق نیروی انسانی است.

و هزینه بیمه کارگران برای یک پیمانکار با (EMR) متوسط،7.4 درصد حقوق نیروی انسانی است.

فاکتور هایی که باید در ارزیابی ایمنی مدنظر قرار گیرند:

هدف از ارزیابی ایمنی یک پیمانکار این است که عملکرد ایمنی او برای پروژه آتی پیش بینی شود.این ارزیابی را می توان بر اساس دو دسته از داده ها دنبال کرد:

1- داده های مرتبط با سابقه ی ایمنی گذشته که می تواند معیاری برای پیش بینی آینده باشد(اگرچه ممکن است داده ها مشمول گذشت زمان شده باشند)،چنین داده هایی را میتوان از شرکت هاب بیمه آمار OSHA یا با مراجعه به مشتری های گذشته دریافت کرد.

2- داده های مرتبط با عملکرد ایمنی حال حاضر آنها که البته عینی تر بوده و پیش بینی آینده را به واقعیت نزدیک تر می سازد.

ارائه مدل ریاضی تعیین ضریب (EMR)

فرمول واقعی محاسبه تراز تعدیل تجربی به مهمی درک عناصر موجود در این فرمول و چگونگی تاثیر آنها بر تراز تعدیل یک پیمانکار نمی باشد.تراز تعدیل تجربه یک تعدیل کننده است که بر مبنای تجارب حوادث گذشته یک شرکت بنا شده است و از آن در محاسبه حق بیمه خسارت های کارگری شرکت ها استفاده می شود.هر بخشی از این تعریف مهم می باشد.جز اول اینست که:منظور از تجربه حوادث گذشته چیست؟ دوره زمانی استفاده شده در محاسبه ی (EMR) برای یک سال دقیقا مربوط به 3 سال قبل از آن سال است(سال گذشته محسوب نمی شود چرا که ممکن است حوادثی وجود داشته باشد که در این هزینه منظور نشده باشند)به خاطر این فاصله زمانی و ترکیب اطلاعات 3 سال شرکتی که پیشرفت ایمن سازی در یک سال را نشان می دهد بایستی دو سال قبل از رکورد خوب ایمنی اش صبر کند که هیپ تاثیری هم بر روی (EMR) و حق بیمه ندارد.سپس یک رکورد بهتر با دو سال تجربه حوادث ضعیف خراب می شود.در این سیستم با مبنا قرار دادن 3 سال تجربه حوادث قبلی برای یک سال تراز تعدیل تجربی تقریبا یک سال نادیده گرفته می شود تا نوسانات شدید در هزینه های بیمه را از بین ببرد.

از آنجایی که این عمل بین تجربه حوادث یک شرکت در پروژه های بخصوص و هزینه غیر مستقیم مربوط به بیمه ارتباط برقرار می کند تاثیر انگیزشی سریع را کم می کند.بنابراین پیشرفت تراز تعدیل تعدیل تجربی یک شرکت تعهدی برای چندین سال را می طلبد. جزء دیگر محاسبه تراز تعدیل تجربی تعریفی از تجربه حوادث است.در این فرمول هم تکرار و هم شدت حوادث وجود دارند،اما در آن تکرار حوادث بیشتر به حساب می آید . بنابر این اگر شرکتی طی یک سال یک حادثه شدید داشته باشد و رقیبی با همان لیست حقوقی و شغل مشابه دارای تعداد حوادث بیشتر با خساراتی کمتر به صورتی که مجموع هزینه برای دو شرکت برابر باشد،در همان سال ،تراز تعدیل تجربی رقیب به طور قابل توجهی بالا خواهد بود.تکرار حوادث در محاسبه تراز تعدیل تجربی مورد جریمه قرار می گیرد.دلیل این امر اینست که تکرار حوادث نسبت به شدت آنها بیشتر قابل کنترل است.

این مقادیر به صورت زیر در فرمول اصلاحات جاگذاری می شوند:

1-                                                                                                                                          M= (AP +WAX +(1-W)EX +B)/(E+B)

2-                                                                                              B= E [ (0.1 E + 2570 G) / (E+700G)]

3-                                                                                                                                 G=SRP/25000

4-                                                                                      C= E [ (0.75 E + 203825 G) / (E+5100G)]

5-                                                                                                                               W=(E+B)/(E+C)

M : نرخ تعدیل

A : خسارت حقیقی بیمه شده که رتبه بندی شده (P = اولیه و X = مازاد)

E : خسارت پیش بینی شده فرد بیمه شده که رتبه بندی شده است (P = اولیه و X = مازاد)

W : ارزش وزنی

B : ارزش یا مقدار وزنی خسارات که بر اساس میانگین نسبت به هزینه های حوادث برای هر حادثه حساب می شود.

SRP : میانگین نسبت هزینه های حوادث کل کشور برای هر حادثه در سه سال

EMR  در ایالات متحده آمریکا

شورای ملی جبران خسارت بیمه (  The National Council on Compensation Insurance (NCCI ، نهاد مسئول برای محاسبه (EMR) برای اکثر ایالات، تغییر فرمول EMR خود را اعلام کرده است . تغییرات برنامه ریزی شده از اول ژانویه 2013 ، با تغییرات بیشتری در طی یک دوره سه سال مرحله به مرحله به اجرا در آمده است .

محاسبه EMR  توسط NCCI از دو المان اولیه و مهم تشکیل شده است:  زیان اولیه و شدت یا خسارات ثانویه. امروزه ، این دو جزء بر اساس شرایط زیر استوار است:

  • زیان اولیه: ادعای زیر 5000 دلار
  • شدت یا خسارات ثانویه:ادعای بیش از 5000 دلار

زیان اولیه اثری بزرگتر از شدت ثانویه بر روی EMR دارد. این آستانه ها، و یا نقاط تقسیم، در بیش از 20 سال تغییر نکرده است. با توجه به تورم، NCCI  در حال به روز رسانی آستانه برای تعیین تداوم در مقابل شدت است.

برنامه برای این تغییرات در زیر خلاصه شده است :

2013

  • زیان اولیه: ادعای زیر 10000 دلار
  • شدت یا خسارات ثانویه:ادعای بیش از 10000 دلار

2014

  • زیان اولیه: ادعای زیر 13500 دلار
  • شدت یا خسارات ثانویه:ادعای بیش از 13500 دلار

2015

  • زیان اولیه: ادعای زیر 15000 دلار
  • شدت یا خسارات ثانویه:ادعای بیش از 15000 دلار

 

نتیجه گیری

از جمله عوامل موثر در جلوگیری از حادثه ترغیب پیمانکاران به رعایت مسایل ایمنی با مشوق های مالی و همچنین جریمه ی آن هاست که (EMR) می تواند روشی موثر در این زمینه باشد.این شاخص علاوه بر اینکه می تواند معیار مناسبی برای استفاده از شرکت های با ضریب ایمنی بالا توسط کار فرمایان باشد،اعمال اثرات این شاخص در پرداخت حق بیمه و تامین اجتماعی به صورت پاداش یا جریمه می تواند تاثیر مثبتی جهت رعایت هر چه بیشتر ایمنی کارگران داشته باشد.گرچه این ضریب دارای نواقصی مانند بروز نبودن بررسی هاست اما به تجربه ثابت شده است که این ضریب با ایجاد انگیزه ی مالی  اثری قابل توجه در کاهش حوادث ناشی از کار داشته است.

منابع

1-Raymond Elliot Levitt & Nancy Morse Samelson “Construction Safety Management”

2-California Workers Compensation Experience Rating Plan-1995-Effective January 1st-2010

3-Workers Compensation Experience Rating : Experience Rating Plan Changes-April 1st-2004

4-William R Gillam”Workers Compensation Experience Rating”

5-Dave K Smith “Workers Compensation Experience Rating Problems and pitfalls-1997

6-National Council on Compensation Insurance, Inc. (NCCI) web site: https://www.ncci.com/

7- وبسایت سازمان تامین اجتماعی ایران



آرشيو مطالب...


سید علیرضا : با سلام بسیار عالی و مفید بود
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44