ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.13 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

اثر تغییر نرخ سود بانکی بر بازار خرید و اجاره ساختمان

چشم امید بازارهای موازی به کاهش نرخ سود بانکی و جذب نقدینگی

🆔 @ravanshadnia 👈

اثر آنی کاهش نرخ سود بر بازار اجاره

«مهدی روانشادنیا» عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره اثرپذیری صنعت مسکن از کاهش نرخ سود بانکی و اینکه تا چه میزان می تواند به خروج این بخش از رکود کمک کند، گفت: کاهش نرخ سود در شبکه بانکی اثر فوری و کوتاه مدت خود را بر بازار اجاره نشان داده و از تیرماه که زمزمه آن شنیده می شد، شاهد افزایش نرخ اجاره بها و کاهش سهم رهن در معاملات مسکن بوده ایم.
وی به افزایش 24 درصدی معاملات مسکن در تیر ماه امسال نسبت به سال قبل اشاره کرد و گفت: بخشی از این افزایش ناشی از زمزمه هایی بوده که درباره احتمال کاهش نرخ سود بانکی در بازار مسکن شنیده می شد.
این استاد دانشگاه تهران قابلیت نقد شوندگی در حوزه مسکن را پایین دانست و گفت: از آنجا که مسکن یک کالای سرمایه ای محسوب می شود، تحولات در آن کند است زیرا عرضه مسکن نیز در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.
این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در عین حال تغییرات در بازار پول را بر بازار مسکن موثر دانست و گفت: هرچند در بخش خرید و فروش ملک، این آثار در کوتاه مدت قابل ملاحظه نیست اما شاهد آن هم هستیم که کسانی که تقاضای خرید داشته اند، اولویت خود را بر این قرار داده اند که با تلفیق سپرده بانکی و تسهیلات خرید مسکن، ملک بخرند.
وی با بیان اینکه فعالان بخش مسکن به دلیل رکود چند ساله، از هدایت بخشی از نقدینگی جامعه از بانک ها به سمت صنعت ساخت و ساخت استقبال می کنند، گفت: البته مشکل حوزه مسکن تنها به نقدینگی باز نمی گردد بلکه در این است که توازن عرضه و تقاضا در این بازار به هم خورده است.
روانشادنیا ادامه داد: برای نمونه پروانه های ساختمانی صادر شده در شهر تهران اغلب برای متراژهای بزرگ بوده و محدوده قیمتی آنها بالاتر از توان خرید مردم است در حالی که 60 درصد معاملات مربوط به خانه هایی است که متراژ آنها زیر 100 مترمربع و قیمت آنها کمتر از 4 میلیارد ریال باشد.
این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، میانگین سطح زیربنای تولید مسکن در این کلانشهر را 130 مترمربع ارزیابی کرد که با اندوخته اندک مردم و حتی با افزوده شدن سقف تسهیلات بانکی قابل پوشش نیست.

http://www.irna.ir/fa/News/82654496



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 43