ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

راههای گره گشایی از ترافیک تهران در گفتگو با دنیای اقتصاد
حلقه مفقوده در ترافیک پایتخت
—-------------------------------------------------
در شرایطی که این روزها معضل ترافیک شهر تهران به یکی از مهم‌ترین مشکلات شهروندان پایتخت تبدیل شده است، کارشناسان و صاحبنظران ترافیک از وجود یک حلقه مفقوده در حمل‌و‌نقل شهری خبر می‌دهند. به اعتقاد آنان، معضل ترافیک شهر تهران بیش از آنکه منشأ بیرونی به معنای «افزایش تعداد خودروها» و «نامتناسب بودن طول و عرض معابر شهری و بزرگراهی با حجم ترددهای روزانه» داشته باشد، ناشی از معضل مهمی است که این روزها به‌عنوان یک حلقه مفقوده حل مشکلات مربوط به ترافیک شهری پایتخت را با دشواری‌های زیادی روبه‌رو کرده است. عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران و مدیر گروه مدیریت ساخت و حمل‌و‌نقل دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، این حلقه مفقوده را «عدم جابه‌جایی‌پذیری در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی شهری و دشواری دسترسی آسان به وسایل مکمل حمل‌و‌نقل» می‌داند.
مهدی روانشادنیا معتقد است: هم‌اکنون مفهوم جابه‌جایی‌پذیری در حمل‌و‌نقل عمومی شهر تهران به طور کلی وجود ندارد و همین موضوع منجر به تشدید استفاده شهروندان از وسایل نقلیه شخصی، افزایش سفرهای درون شهری از طریق شبکه‌های بزرگراهی و در نتیجه تشدید ترافیک در بزرگراه‌ها و سایر معابر شهری شده است. «جابه‌جایی‌پذیری شهری» مطابق با تعریف روانشادنیا از این مفهوم به معنای استفاده سهل و آسان و دسترس پذیر شهروندان از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از درب مبدأ تا درب مقصد است. وی در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت:در رشته ترافیک مفهومی با عنوان جابه‌جایی‌پذیری وجود دارد که هدف نهایی از این مفهوم آن است که کسی که تقاضای حمل‌و‌نقل دارد از طریق شیوه‌های مختلف حمل‌و‌نقل عمومی از مبدأ تا مقصد، مورد حمایت قرار بگیرد.
روانشادنیا با تاکید بر اینکه هم‌اکنون نبود خاصیت جابه‌جایی‌پذیری در شهر تهران مهم‌ترین حلقه مفقوده ترافیک و سرمایه‌گذاری‌های شهری محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در شهر تهران و سایر کلانشهرهایی که از مشکلات حاد ترافیکی رنج می‌برند شهروندان به‌عنوان متقاضیان سفرهای درون شهری از مبدأ تا مقصد باید از چند «مد حمل‌و‌نقلی» استفاده کنند؛ به این معنا که ابتدا مقداری پیاده‌روی می‌کنند، سپس به وسیله تاکسی خود را به خطوط مترو یا اتوبوس‌های درون شهری رسانده و بعد از آن هم مدهای حمل‌و‌نقلی دیگری همچون پیاده‌روی یا استفاده از یک خط دیگر تاکسی یا... را استفاده می‌کنند تا نهایت به مقصد خود برسند.
عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی تهران ادامه داد: این درحالی است که براساس خاصیت جابه‌جایی‌پذیری فرد باید از درب منزل تا مقصد خود، دسترسی راحتی به مدهای مختلف حمل‌و‌نقلی داشته باشد و ناچار به تغییر چند مد برای یک سفر درون شهری نباشد. اما هم‌اکنون مدهای حمل‌و‌نقل شهری در شهر تهران و سایر کلانشهرهایی که با معضل ترافیک شدید روبه رو هستند با یکدیگر منطبق نبوده و به همین خاطر است که می‌بینیم دشواری‌های موجود در حمل‌و‌نقل عمومی شهری پایتخت و سایر کلانشهرها هم‌اکنون انگیزه سفرهای درون شهری با استفاده از خودروی شخصی را برای شهروندان افزایش داده است. در واقع مهم‌ترین مشکل ترافیک شهری پایتخت این است که در طراحی سیستم‌های حمل‌و‌نقل شهری، مفهوم جابه‌جایی‌پذیری به معنای حمل‌و‌نقل عمومی از مبدأ تا مقصد دنبال نشده است.
 
ادامه در:
 🆔 http://donya-e-eqtesad.com/news/E4CC4333-F59E-48E9-93A4-F3B087AE5F7E 👈


آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44