ثبت نام | ورود
English
امروز يکشنبه 1403.2.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت مالی پروژه

5عامل موثر برقیمت‌نفت درسال2015

5عامل موثر برقیمت‌نفت درسال2015

میثم رحیمی

قیمت نفت سال 2014 را با کاهش قیمت بر روی میز شطرنج ژئوپولوتیک به پایان رساند. بسیار با ارزش است که دید در سال 2015 چه کسی نقش کلیدی در این زمینه را ایفا می کند، اوپک، ولادمیر پوتین و یا نفت شیل آمریکا.

شاخص نفت جهانی در سال 2014 بیش از 49 درصد کاهش داشته است. نگاهی گذرا به گذشته نشان می دهد که در حالی رشد مصرف جهانی از سال 2009 آهسته شده است، شرکت های آمریکای شروع به استخراج هرچه بیشتر نفت از دهه 1980 تا کنون کردند، و جنگ قیمتی میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز بر این کاهش قیمت افزود.
پنج نگرانی برای بازار نفت در سال 2015 وجود دارد:
1. چه زمانی اعضای اوپک دور هم جمع خواهند شد؟
این گروه تقریباً چیزی در حدود 40 درصد تولیدات بازار را در دست خود دارند، نشانه هایی از ضعف در بین اعضای این گروه دیده می شود.
از زمان ژانویه 2012 که اعضاء تصمیم به تولید روزانه 30 میلیون و 886 هزار بشکه به طور متوسط در روز گرفتند، پیگیری جلسه ماه نوامبر در وین نشان می دهد که برخی از کشورها تمایلی به مطابقت و پیروی از تصمیمات گروه را ندارند. پیش-بینی تقاضای نفت توسط اوپک نشان از کمترین مقدار تقاضا در 12 سال گذشته دارد، و بیش از یک میلیون بشکه در روز پایین تر از هدف تولیدی جدید است.
قیمت ها پایین تر از آنچه همه اعضاء انتظار آنرا داشتتند بوده است، به گزارش بلومبرگ کویت و قطر نیاز به تعدیل بودجه خود دارند. هنوز عربستان سعودی به عنوان بزرگترین عضو گروه رهبر مخالفت با کاهش تولید است. به گزارش سیتی گروپ عربستان ذخایر کافی برای پیروزی در جنگ قیمت را دارد، ولی با هزینه بسیار هنگفت برای خود و دیگر اعضای اوپک. این گروه روزهای سختی را برای بقاء به عنوان یک کارتل نفتی می گذراند.
2. چه زمانی تولید نفت شیل کاهش می یابد؟
معامله گران و تحلیل گران تصمیم عربستان سعودی را جهت کاهش قیمت ها ایجاد مشکل برای تولید نفت پرهزینه شیل آمریکا تفسیر می نمایند. اخیراً بیش از 24 شرکت کوچک تولید نفت شیل برنامه های پرداخت خود را حذف نموده اند. سازمان اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی تولید را کاهش داده است.
شرکت های انرژی در بازار سهام و اوراق بهادار آمریکا به علت نگرانی در مورد آینده تولیدات با زیان و کاهش قیمت سهام مواجه بوده اند.
3. آیا تقاضای جهانی بهبود می یابد؟
تضعیف تقاضا ناشی از رشد اقتصادی کم در اروپا و آسیا کمک کرد تا نفت به بازار خرسی برود. به گزارش سیتی گروپ و گلدمن ساچ قیمت های پایین می تواند به جهش بازارها کمک نماید.
آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که مصرف نفت 900 هزار بشکه در روز در سال 2015 افزایش یابد، اما همچنان تقاضای مصرف بنزین در آمریکا ثابت باقی می ماند. زیرا مصرف سوخت اتوموبیل ها هر روز بهینه تر شده و شهرنشینان جوان تمایل بیشتری به استفاده از حمل و نقل عمومی دارند.
بهینه سازی باعث کاهش دائمی مصرف شده است، که این موضوع حتی در قیمت های پایین تر نیز قابل برگشت نمی باشد.به گفته یکی از تحلیل گران انرژی در نزدک نقش موثر تقاضای نسبی در رشد اقتصاد چین و کاهش رشد اروپا به درستی این مطلب اشاره دارد، و نمی توان چشم انداز مثبتی نسبت به تغییرات قیمتی در آینده داشت.
4. آیا آمریکا به دنبال صادرات بیشتر است؟
قیمت های پایین سوخت در مورد قانون 40 ساله منع صادرات نفت تصویه شده آمریکا را با تردید روبرو نموده است. تولید کنندگان خواهان دسترسی به قیمت های آن سوی دریا هستند، در حالی که پالایشگاه ها به دنبال حفظ مزیت هزینه ای خود می باشند.
حمل و نقل با کشتی به آمریکا اجازه می دهد که روزانه بیش از یک و نیم میلیون بشکه نفت به آن سوی دریاها صادر نمایید، به شرطی که قانون تغییر کند. سناتور مورکاوسکی از ایالت آلاسکا می گوید که قانون منع صادرات نفت باید مورد تجدید نظر قرار گرفته و لغو گردد.
5. آیا عدم ثبات سیاسی باعث کاهش عرضه خواهد شد؟
در ژوئن با تشدید خشونت ها در اوکراین و کشورها اسلامی و بخصوص بغداد، تحلیل گران عتقاد داشتند که قیمت نفت از بشکه ای 114 دلار نیز فراتر خواهد رفت، ولی اکنون و با قیمت های فعلی در مورد تحلیل خود تجدید نظر نمودند. اکنون سوالی که مطرح است این است که چگونه با این بی ثباتی نفت با بشکه ای 60 دلار عرضه می شود.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 45