ثبت نام | ورود
English
امروز يکشنبه 1403.2.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت مالی پروژه

تحلیل سه شاخص آینده‌ساز بازارهای جهانی در 2015
لیندسی گلمان
گزارشگر وال استریت ژورنال
با به پایان رسیدن کتاب 2014، از خود می‌پرسیم که کتاب 2015 چه نکاتی در بر خواهد داشت؟ در کل، اقتصاد ایالات متحده وضعیت خوبی دارد.

کارشناسان مالی به افت بیکاری، افزایش قیمت سهام و افزایش ساخت‌و‌ساز در بخش مسکن اشاره می‌کنند. رشد 5 درصدی تولید ناخالص ملی در سه ماه سوم سال 2014 هم که شگفت‌انگیز بود. این وضعیت نگرانی در مورد تزلزل دوباره را کاهش داده است، اما نگرانی‌های دیگر جای خود را دارند.
جیمز پاولسون، استراتژیست ارشد موسسه مدیریت سرمایه ولز می‌گوید: «بر سر افت اقتصاد جهان توافق وجود دارد و حتی ممکن است وارد دوره تورم معکوس شویم.» الن زفران، مدیر اجرایی موسسه مدیریت سرمایه «فرست‌ریپابلیک» هم به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهد که «نفس عمیقی بکشند و صبور باشند.»
برخی می‌گویند که ارزش سهام‌های ایالات متحده به نسبت بالا است. اما زفران می‌گوید: «در دو تا سه ماه آینده رشد 7 تا 8 درصدی بازارها دور از ذهن نیست.»
کارشناسان مالی همیشه می‌گویند که نمی‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند، اما بر سر عوامل موثر بر فعالیت بازارها در سال 2015 توافق وجود دارد. به قول آدام پارکر، استراتژیست ارشد «مورگان استنلی»، «همه به نرخ‌های بهره، دلار و نفت چشم دارند.»

نرخ‌های بهره
فدرال رزرو اشاره کرده که بنا دارد نرخ‌های بهره را افزایش دهد و سیاست‌های انبساطی اتخاذ شده از زمان بحران مالی 2008 را کنار بگذارد. اما برنامه زمانی فدرال رزرو هنوز در ابهام است و کارشناسان مالی نیز دچار اختلاف نظر هستند.
پاولسون می‌گوید که سرمایه‌گذاران باید در انتظار افزایش نرخ‌های بهره در سال 2015 باشند. او می‌گوید که داده‌های خوب فشار بر بانک مرکزی آمریکا را افزایش خواهد داد و در نهایت سهام و اوراق از این اوضاع متاثر خواهند شد. اما کارشناسان دیگر معتقدند که افزایش نرخ‌های بهره ممکن است زمان بیشتری ببرد.
درن پولاک، از مدیران موسسه «چویت» می‌گوید که فدرال رزرو حتی اگر نرخ‌های بهره را بالا ببرد هم اقدام شدید انجام نخواهد داد. او معتقد است «سیاست‌گذاری در مورد نرخ‌های بهره در سال 2015 انبساطی خواهد ماند.» آقای پارکر از مورگان استنلی هم بر این باور است که فدرال رزرو تا سال 2016 برای افزایش نرخ‌های بهره صبر خواهد کرد.

دلار
زفران می‌گوید که دلار در سال 2015 محکوم به تقویت است چراکه ثبات اقتصادی ایالات متحده و بی‌ثباتی در دیگر اقتصادهای عمده ادامه دارد. اروپا در آستانه رکود و ژاپن در رکود است و رشد چین هم کند شده است. با توجه به اقدامات تحریکی بانک‌های مرکزی در ژاپن، چین و دیگر جاها، توجه به بازارهای غیرآمریکایی عجیب نخواهد بود.
دلار ایالات متحده در سال 2014 با رشد قابل توجهی همراه بود که علاوه بر نرخ‌های برابری بازارهای ارز، بر دیگر بازارهای مالی نیز اثرگذار بود. این امر حتی باعث شده که برخی آمریکایی‌ها با نگرانی از رشد بیش از اندازه دلار چشمی هم به بازارهای خارجی داشته باشند. شاخص دلار در سال 2014 به بالاترین سطح در 4 سال گذشته رسید.

قیمت‌های نفت
سقوط قیمت‌های نفت به این معنا است که هم اکنون زمان خوبی برای خرید سهم‌های وابسته به انرژی است. پارکر گوشزد می‌کند: «هر بار که سهام‌ انرژی تا این حد عملکرد بدی داشته‌اند، در 6 ماه بعدی عملکرد خوبی داشته‌اند.» البته نظر پولاک کمی متفاوت است. او هم به رشد دوباره قیمت‌های نفت معتقد است اما می‌گوید نوسان‌ها ادامه خواهد داشت و «نفت دوباره ممکن است همه را غافلگیر کند. نباید همه تخم مرغ‌ها را در سبد نفت گذاشت.»

نقل از دنیای اقتصاد

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 45