ثبت نام | ورود
English
امروز يکشنبه 1403.2.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت مالی پروژه

پیش بینی کارشناسان از اقتصاد 2015
پیش‌بینی کارشناسان از اقتصاد 2015

نشریه اکونومیست پیش‌بینی خود را از وضعیت اقتصاد جهان در سال 2015 میلادی منتشر کرده و همین اساس نرخ رشد اقتصادی ایران 2.0 درصد و نرخ تورم 15.5 درصد پیش‌بینی شده است.

3 روز دیگر تا پایان سال 2014 باقی مانده است و هم اکنون پیش بینی ها درباره اقتصاد جهان در سال 2015 میلادی به اوج خود رسیده و با این پیش بینی ها روزهای تلخ و شیرین اقتصاد جهان در سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید.

در حالی بخش های مختلف اقتصاد جهان در سال 2014 فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرد این روزها کارشناسان در پیش بینی های خود می گویند سال آینده نیز همچون سال جاری میلادی در بازارهای اقتصادی شاهد نوسان های فراوانی خواهیم بود.

یکی از بازارهایی که در سال جاری میلادی روزهای پرحاشیه ای را به خود دید بازار طلا بود که ادامه دار بودن کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی طلا امیدواری ها برای بازگشت طلا به روزهای اوج را کاهش داد و همین موضوع باعث شد تا بسیاری از کارشناسان ادامه دار بودن افت قیمت را در سال 2015 پیش بینی کنند.

کولین سیسزینسکی، کارشناس بازار طلا در مؤسسه سی ام سی مارکتس در این زمینه می گویدانتظار ندارد قیمت طلا به 1000 دلار برسد، زیرا به نظر می‌رسد که اروپا با یک بحران اقتصادی جدید مواجه خواهد شد و این موجب افزایش تقاضا برای طلا خواهد شد.

وی گفته است ماه عسل 2 ساله اروپا ظاهراً در حال اتمام است... هیچگاه نمی‌توان قطعاً پیش‌بینی کرد، اما من فکر می‌کنم که بعید است قیمت طلا در سال آینده به 1000 دلار کاهش یابد.

همچنین آکسل مرک، از مؤسسه مرک اینوستمنتس گفته است تنها سناریویی که می تواند طلای 1000 دلاری را محقق سازد، اتخاذ موضع «بسیار تهاجمی» فدرال رزرو در مورد سیاست محرک اقتصادی است. من فکر نمی‌کنم که افزایش نرخ بهره برای موضع تهاجمی فدرال رزرو کافی باشد.

علاوه بر بازارهای مالی جهان کارشناسان به پیش بینی مسائل کلان اقتصاد جهان و جایگاه اقتصادی کشورهای مختلف جهان پرداخته اند و بر اساس این اظهاران پیش بینی می شود اولین اقتصاد جهان در سال آینده با افزایش تقاضای داخلی و مصرف، علائم مثبتی و امیدوارکننده تری از خود نشان خواهد داد.

دینامیسم و پویایی بیشتر در افزایش مصرف که 70% تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و همچنین افزایش چشمگیر اشتغال و کاهش قیمت انرژی(به خصوص گاز) در آمریکا از مهمترین عواملی است که کارشناسان را به وضعیت اقتصادی آمریکا امیدوار کرده است. موسسه آی‌اچ‌اس پیش بینی کرده است که اقتصاد آمریکا در سال آینده 2.5 تا 3% رشد خواهد کرد.

همچنین نشریه اکونومیست پیش‌بینی خود را از وضعیت اقتصاد جهان در سال 2015 میلادی منتشر کرده و همین اساس نرخ رشد اقتصادی ایران 2.0 درصد و نرخ تورم 15.5 درصد پیش‌بینی شده است. بر این اساس، جمعیت کشورمان در سال 2015 بالغ‌ بر 79.5 میلیون نفر خواهد بود. اکونومیست، همچنین نرخ رشد اقتصادی کشورهای جهان را پیش‌بینی کرده و 10 کشوری که بالاترین نرخ رشد اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهند، معرفی کرده است.

اما نکته جالب در این پیش بینی اکونومیست این است که در این فهرست هیچ اثری از اقتصادهای نوظهور بزرگ مشاهده نمی‌شود و اکونومیست این موضوع را نشانه‌ای از دوران سخت اقتصادی برای نوظهورها دانسته است.

این در حالی است که برخی پیش بینی می کنند در سال 2015 اقتصادهای نوظهور به کمک کاهش قیمت انرژی، تقویت نقدینگی در اقتصاد جهانی و بهبود رشد اقتصادی آمریکا شاهد رشد بهتری در مقایسه با سال جاری باشند بر همین اساس کارشناسان بر این اعتقادند که اقتصادهای نوظهور از قارۀ اروپا، آمریکای لاتین، خاورمیانه، شمال آفریقا و آفریقای سیاه(کشورهای واقع در جنوب صحرای بزرگ آفریقا) رشد خوبی داشته باشند.

اکونومیست همچنین در مورد فضای کسب و کار جهان در سال 2015 اعلام کرده است پنج سال پس از رکود بزرگ، اقتصاد جهان هنوز در وضعیت خوبی نیست اما سال 2015 امید برای بهبود را زنده نگه می‌دارد و کشورهای در حال توسعه، برخی از ضعف‌های خود را جبران می‌کنند و رشدی 5.3 درصدی را تجربه خواهند کرد. کشورهای ثروتمند، خواهند توانست به مدد احیای اقتصاد آمریکا رشد 2.5 درصدی را تجربه کنند. دوران تسهیل پولی که به‌خاطر برنامه خرید اوراق قرضه فدرال رزرو آمریکا ایجاد شده بود، به سر می‌رسد.

همچنین در بازار ارز کارشناسان پیش بینی می کنند که در سال 2015 به دلیل چشم انداز رشد اقتصادی و افزایش نرخ سود، دلار همچنان موقعیت محکمی داشته باشد. در مقابل اما احتمالاً سیاستهای محرک بانک مرکزی اروپا و چین سبب می شود که یورو و ین همچنان در سال 2015 به سیر نزولی خود در مقابل دلار ادامه دهند.

در بازار جهانی نفت نیز کارشناسان امید زیادی به افزایش قیمت نفت ندارند و با توجه به ادامه دار بودن کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بسیاری از کارشناسان معتقدند قیمت نفت در سال آینده میلادی نیز کاهش یافته و در محدوده 50 دلار توقف کند.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 45