ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.2.11 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
تشريح دستاورد هاي ده ماهه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور از سوي دكتر نوبخت

تشريح دستاورد‌هاي ده ماهه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور از سوي دکتر نوبخت

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور در نشست خبري خود با رسانه ها به تشريح عملکرد ده ماهه دولت تدبيرو اميد پرداخت و اصلاح قانون بودجه سال ۹۲ را يکي از مهمترين اقدام هاي دولت در سال گذشته عنوان کرد وگفت : ازهمان ابتدا مشخص بود که منابع بودجه سال ۹۲ با عدم تحقق روبرو مي‌شود و هرنوع استقراض از بانک مرکزي منجر به افزايش پايه پولي و تورم مي‌شود و از آنجا که سياست دولت مهار تورم بود، منابع بودجه از ۲۱۰ هزار ميليارد تومان به ۱۷۰ هزار ميليارد تومان کاهش داده شد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور با تقدير از مجلس به دليل همراهي با دولت و تصويب اصلاحيه بودجه پيشنهادي، آن را واقع‌بينانه و عامل نجات کشور از کسري بودجه توصيف کرد و افزود : به دولت اجازه داده شد تخصيص بودجه به طرح‌هاي عمراني را بر اساس ميزان پيشرفت فيزيکي طرح‌ها انجام دهدکه همين موضوع ضمن جلوگيري از کسري بودجه به تحقق اهداف بودجه کمک کرد.

وي ادامه داد: مجلس به دولت اجازه داد ۶ درصد از ورودي‌هاي صندوق توسعه ملي را به صورت موقت به پيش پرداخت طرح‌هاي فاينانس اختصاص دهد که همين موضوع موجب شد تعداد قابل توجهي از طرح‌هاي عمراني به جريان بيفتد.

نوبخت با اشاره به رأي اکثريتي مجلس شوراي اسلامي به بودجه پيشنهادي دولت براي سال ۹۳ تصريح کرد: نگاه واقع بينانه و ملي مجلس به بودجه، فرصت را براي دولت فراهم کرد که براي اولين بار آيين نامه‌ها و ضوابط اجرايي قانون بودجه را قبل از شروع سال جديد مصوب کند که اين هم گام ديگري در مسير رضايت مردم و پاي‌بندي دولت به قانون است .

نوبخت اصلاح قانون هدفمندي يارانه‌ها را اقدام مهم ديگر دولت در ده ماه گذشته عنوان کرد و افزود: پرداخت به موقع يارانه در بيست و دوم هر ماه و اختصاص ۴۸۰۰ ميليارد تومان به طرح تحول سلامت به عنوان يکي از اهداف قانون هدفمندي، يکي از دستاوردهاي دولت در اجراي فاز دوم بوده است.

وي با اعلام اينکه خدمات درماني براي همه آحاد ملت در ده‌ماه گذشته ارزان شده است توضيح داد : با اجراي طرح تحول سلامت سهم شهروندان در پرداخت هزينه هاي بيمارستاني به ۱۰ درصد کاهش يافته است . همچنين سهم پرداخت مردم از طريق سيستم ارجاع و سازمان‌هاي حمايتي همچون کميته امداد خميني (ره) به ۵ درصد کاهش يافته است.

معاون رييس‌جمهور ادامه داد: دولت وظيفه خود مي‌داند که علاوه بر ارزان کزدن خدمات درماني در ماه‌هاي آينده ، اين خدمات را بسط و توسعه بيشتري دهد.

نوبخت در ادامه با بيان اينکه تمام منابع حاصل از افزايش قيمت حامل هاي انرژي در مرحله دوم ۶۲۰۰ ميليارد تومان بوده است افزود: طي سه ماه گذشته ۱۰ هزار و ۴۰۰ميليارد تومان يارانه نقدي بين خانوارها توزيع شد و مابه التفاوت ۴ هزار و ۲۰۰ ميلياردي آن از منابع عمومي برداشت شده است .
وي با رد و تکذيب استفاده دولت از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي براي آنچه که برخي سايت‌ها تجملات عنوان کرده اند، تصريح کرد: ميزان خدماتي که از محل اين منابع به مردم ارايه شد دو برابر منابع حاصل از انصراف مردم از يارانه نقدي و افزايش قيمت حامل هاي انرژي بوده است .
نوبخت تأکيد کرد: خواست ما از مردم براي انصراف از دريافت يارانه نه براي تأمين کسري بودجه بلکه براي ارايه خدمات بيشتر بوده است .

وي در ادامه تهيه نقشه راه سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي را از ديگر وظايف معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور عنوان کرد و از تصويب برنامه اجرايي دستگاه‌ها در شوراي اقتصاد خبر داد.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به ضرورت آمايش سرزمين براي برقراري عدالت و توازن ميان استان‌ها و سنجش قابليت‌هاي آنها افزود: معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور براي توجه به توانمندي و نزديک کردن شاخص هاي توسعه يافتگي استا‌ها در برنامه ششم ، در حال حاضر در حال انجام طرح آمايش سرزمين است .
نوبخت در ادامه به سه اقدام در دست انجام در معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي اشاره کرد و گفت : با توجه به اتمام برنامه پنجم درسال آينده کار تدوين برنامه ششم از هم اکنون آغاز شده و ستاد آن در اين معاونت شکل گرفته است . نوبخت با بيان اينکه نقشه راه تدوين برنامه ششم ترسيم شده، افزود: مرحله به مرحله بر اساس زمان بندي تعيين شده نقشه راه عملياتي خواهد شد .

وي سياست‌هاي کلي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري ، سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت را مهمترين خاستگاه برنامه ششم ذکر کرد و گفت : پيش‌نويس سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي براي ارايه به مقام معظم رهبري تهيه شده است و تا پايان شهريور ماه سال جاري به معاونت ابلاغ خواهد شد.
نوبخت با بيان اينکه تا کنون ۳۵ بسته سياستي از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شده است، افزود : ۱۸ بسته از اين سياست‌ها تکاليف جديدي خارج از برنامه پنجم را شامل مي شود و برنامه ششم بايد بستر اجرايي و تقنيني اجرايي شدن اين بسته‌ها را فراهم کند .

معاون رييس‌جمهور با اشاره به سياست‌هاي برنامه پنجم در خصوص بودجه‌ريزي عملياتي از آن به عنوان يکي ديگر از فعاليت‌هاي در حال انجام در معاونت ياد کرد و افزود: در بودجه سال ۹۴ ، بودجه همه دستگاه‌هايي که خدمات آنها قابليت کمي کردن داشته باشند، به روش مبتني بر عملکرد پيش بيني خواهد شد.
نوبخت سومين اقدام در دست اجراي معاونت را تغيير تشکيلات معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور عنوان کرد و گفت : احياي تشکيلات سازمان و تجميع نهاد برنامه‌ريزي براي منابع مالي و منابع انساني مطالبه و خواست افکار عمومي و کارشناسان است .

وي با اشاره به اصل ۱۲۶ قانون اساسي گفت : احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي به مجوز مجلس نياز ندارد. براي اينکه بتوانيم نقيصه دو معاونت‌شدن اين سازمان را رفع کنيم، رئيس جمهور مسئوليت دو معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور را برعهده من گذاشته است.
نوبخت همچنين با اشاره به برخي انتقادها از تصدي وي بر دو معاونت رئيس‌جمهوري گفت: قانون اساسي تصدي‌گري اين دو معاونت را دو شغل جداگانه نمي‌داند.
معاون رييس‌جمهور تأکيد کرد: قانون اساسي صراحت دارد که اداره امور استخدامي و برنامه‌ريزي مربوط به رئيس جمهور است و در قانون گفته شده است که رئيس جمهور مي‌تواند آن را برعهده يک فرد بگذارد.

نوبخت در ادامه با اشاره به اينکه تا ماه آينده تشکيلات معاونت تغيير خواهد کرد، از نخبگان و صاحب‌نظران خواست نظرات خود را براي ايجاد سازماني کم نقص، چابک و روزآمد که آثار آن با تدوين برنامه‌هاي ميان مدت و بلند مدت و بودجه ريزي واقع بينانه براي مردم آشکار مي‌شود، به دولت منعکس کنند .

نوبخت در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران، درباره برنامه هاي دولت براي ارائه سبد کالا گفت: حمايت غذايي شامل کارمندان نمي شود و اين حمايت ها تنها از اقشارکم‌درآمد تحت پوشش نهادهاي حمايتي صورت خواهد گرفت.
وي همچنين گفت: حمايت غذايي از افراد تحت حمايت بهزيستي و کميته امداد را مدنظر داريم و براي تحقق آن ۲۲هزار ميليارد ريال به اين بخش اختصاص داده ايم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اظهارات اخير در مورد توقف روند استخدام‌هاي دولتي بيان کرد: قانون مديريت خدمات کشوري استخدام را ممنوع نکرده بلکه مشروط کرده است.
نوبخت گفت: بر اساس بند ب ماده ۲۴ قانون مديريت خدمات کشوري کاهش دو درصدي از تصديگري‌هاي حاکميتي و همچنين خروج سه نفر از نيروها شرط استخدام است بنابراين تمامي کساني که با مجوز قانوني استخدام فرآيند استخدام را طي کرده‌اند در صورت ارزيابي و قانوني بودن آن جذب خواهند شد.

معاون برنامه ريزي، تدوين برنامه ششم و قوانين توسعه اي کشور را مصداق حرکت به سمت حماسه اقتصادي برشمرد و افزود: ۴۱ هزار ميليارد تومان منابع سرمايه گذاري عمراني، ۹۰ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري هاي توسعه اي در شرکت هاي دولتي و ۲۰ ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي خروج اقتصاد از رکود در نظر گرفته شده است.
نوبخت از درآمد ۴۸ هزار ميليارد توماني از محل افزايش قيمت حامل هاي انرژي در سال گذشته خبر داد و گفت: ۴۲٫۵ ميليارد تومان به صورت يارانه نقدي پرداخت ومقرر شد ۱۰ درصد اين رقم معادل ۴هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان به بخش بهداشت و درمان براي تحول سلامت، ۲هزار و ۴۰۰ميليارد تومان براي حمايت يارانه هاي غيرنقدي و ۲۰۰۰ ميليارد تومان براي بيمه بيکاري و الباقي را به بخش توليد به عنوان کمک بپردازيم. البته دولت اجازه داد تا ۴۸ هزار ميليارد تومان افزايش قيمت داشته باشيم و منابع جديد کسب کنيم.

وي درباره اقدام هاي انجام شده در دولت براي کاهش نرخ تورم گفت: پيش‌بيني مي‌شود نرخ تورم در سال جاري کمتر از ۲۵ درصد هم شود.
وي از تحقق ۵۹ هزار ميليارد تومان درآمدهاي حاصل از محل فروش درآمد نفت براي سال ۹۲ خبر داد و گفت: اين درحالي است که پيش بيني درآمدهاي حاصل از اين محل ۶۱ هزار ميليارد تومان بود، اما در حالت عملياتي ۵۹ هزار ميليارد تومان واريز صندوق شد.

نوبخت با بيان اينکه فروش يک ميليون بشکه نفت خام، ۳۰۰ هزار بشکه گاز و ميعانات گازي و معادل ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار بشکه براي پتروشيمي و قيمت هر بشکه نفت را ۱۰۰ دلار براي سال جاري در نظر گرفتيم، افزود: عملکرد فروش حکايت از آن دارد که قيمت فروش هر بشکه نفت بالاتر از ۱۰۰ دلار بوده است.
معاون رييس‌جمهور از تلاش دولت براي کاهش حاشيه نرخ ارز در بازار آزاد و دولتي خبر داد و گفت: کاهش نرخ ارز در بازار آزاد از ۳۷۰۰ تومان به حدود ۳۲۲۸ تومان رسيده و اميدواريم بازار آزاد ارقام خود را به بازار دولتي نزديک کند. پيش بيني ما اين است اگر شرايطي در اقتصاد فراهم شود نرخ ارز از ۲۶۵۰ تومان هم کمتر شود.

وي درباره نوسانات بازار بورس گفت: بعد از فرودها خود را بازسازي کرد؛ اميدواريم با تلاش وزارت اقتصاد و سازمان بورس دوباره اين بازار روند مناسبي را طي کند.

نوبخت در خصوص محاسبات نرخ بيکاري در ايران در قياس با آمارهاي جهاني و با بيان آنکه دو نوع آمار براي نرخ بيکاري ارائه خواهيم داد که شامل آمار فصلي و سرشماري است، تصريح کرد: قطعا با گرانفروشي برخورد و از مردم حمايت مي کنيم؛ کنترل قيمت در حال انجام است و هيچ فرصتي را براي گرانفروشي به گروه خاصي نخواهيم داد.

وي با تأکيد بر اينکه در سال ۹۳ افزايش مجدد قيمت بنزين نخواهيم داشت، گفت: هر مسئول دولتي که گفته مي خواهيم نيمه دوم امسال بنزين را گران کنيم حتما براساس نظر شخصي خود اين مطلب را گفته و من به عنوان سخنگوي دولت اين مطلب را تکذيب مي‌کنم.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر آنکه آيا دولت راستي آزمايي ثبت نام کنندگان يارانه نقدي در فاز دوم را آغاز کرده است يا خير و چه زماني اصلاح در گروه هاي يارانه بگير را انجام خواهد داد؟ افزود: راستي آزمايي از همان زمان ثبت نام آغاز شد به طوري که اين اطلاعات را با پايگاه هاي اطلاعاتي مختلفي که داريم تطبيق مي دهيم تا افراد متقاضي نيازمند را شناسايي کنيم و به محض تکميل راستي آزمايي اطلاعات آن اعلام خواهد شد.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44