ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.8 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
افتتاح بزرگترین کتابخانه و پارکینگ طبقاتی دانشگاهی کشور
محسن هاشمی در نشست خبری عنوان کرد:

افتتاح پروژه های آموزشی، فرهنگی، کتابخانه و مرکز اسناد با حضور رئیس جمهور

محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی از افتتاح پروژه های آموزشی، فرهنگی، کتابخانه و مرکز اسناد در واحد علوم و تحقیقات تهران، با حضور دکتر حسن روحانی خبر داد.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محسن هاشمی در نشست خبری ظهر امروز با بیان اینکه علیرغم نداشتن بودجه عمرانی دولتی، در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و 650هزار مترمربع ساخت و ساز در دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است، گفت: از این مقدار حدود یک میلیون و 240هزار مترمربع ابنیه و نیز حدود 410 هزار مترمربع محوطه در دست احداث است.

وی افزود: از مهرماه 92 تاکنون تعداد 148 پروژه به متراژ کلی یک میلیون مترمربع از پیمانکاران تحویل گرفته شده است. همچنین دانشگاه در حدود 400 واحد و مرکز فعال، 11میلیون مترمربع فضای آموزشی و حدود 35 میلیون مترمربع محوطه در اختیار دارد که توسط معاونت های عمرانی واحدها نگهداری می شود.

هاشمی با بیان اینکه از زمان حضور دکتر میرزاده یعنی مهرماه 92 تاکنون 150 پروژه عمرانی به بهره برداری رسیده، اظهار داشت: فردا (سه شنبه) 4 پروژه آموزشی، فرهنگی، کتابخانه و مرکز اسناد با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

افتتاح بزرگترین کتابخانه و پارکینگ طبقاتی دانشگاهی کشور

مهندس هاشمی خاطرنشان کرد: مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات تهران (کتابخانه دکتر حسن حبیبی) به عنوان بزرگترین کتابخانه دانشگاهی کشور با گنجایش حدود یک میلیون جلد کتاب، در زمینی به مساحت 24هزار مترمربع و در 8 طبقه به منظور تحقق اهداف علمی، پژوهشی و تحقیقاتی آماده بهره برداری است. همچنین احداث مجتمع آموزشی ابن سینا واحد علوم و تحقیقات تهران در زمینی به مساحت 29هزار مترمربع و در 9 طبقه و شامل سه بلوک به مساحت زیربنای 47 هزار مترمربع با هزینه ای معادل 660 میلیارد ریال ساخته شده و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه پارکینگ طبقاتی دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین پارکینگ طبقاتی در تهران و کشور است، اظهار داشت: این پارکینگ طبقاتی و ترمینال مرکزی دانشگاه، در زمینی به مساحت 36هزار مترمربع و در 8 طبقه برای 1800 خودرو طراحی و ساخته شده است.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی درباره پروژه مرکز اسلامی پیامبر اعظم (ص) نیز گفت: این پروژه شامل ساختمان مسجد امام علی (ع) و ساختمان های مربوط به مرکز اسلامی و همچنین پل دسترسی، در محوطه ای به مساحت 20هزار مترمربع و با مساحت زیربنای 5500مترمربع در سه طبقه با هزینه ای بالغ بر 160 میلیارد ریال ساخته شده است.

وی با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات تهران یکی از قدیمی ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: این واحد در فضایی به مساحت 320 هکتار قرار دارد که 120 هکتار آن فضای سبز است و دارای 7 کیلومتر خیابان و بلوار بوده، همچنین حدود 250هزار مترمربع ساختمان در حال بهره برداری است و سرانه آموزشی آن از استاندارد 10 متر برای هر دانشجو نیز عبور کرده است.

مهندس هاشمی خاطرنشان کرد: 107هزار متر پروژه دیگر نیز در این واحد در حال ساخت است که در مجموع فضای عمرانی آن به 600هزار مترمربع خواهد رسید.

راه اندازی حمل و نقل کابلی در واحد علوم و تحقیقات آینده ای نزدیک

وی با بیان اینکه در حال تدارک تسهیلات حمل و نقل عمومی برای دانشجویان این واحد هستیم، اظهار داشت: طبق تفاهم نامه ای که دکتر میرزاده با شهردار تهران منعقد کرده، قرار است خط 7 متروی تهران تا واحد علوم و تحقیقات امتداد یابد. همچنین از آنجا که این واحد در یک شیب بالا با اختلاف سطح قرار دارد، پروژه حمل و نقل کابلی در دست احداث است.

هاشمی افزود: در حال حاضر 25 اتوبوس برای تردد اساتید و دانشجویان این واحد وجود دارد. از آنجا که هزینه نگهداری آنها زیاد است و مشکلات آلودگی هوا نیز ایجاد می کنند، دانشجویان این واحد با انجام تحقیقات فراوان، به این نتیجه رسیدند که سیستم حمل و نقل کابلی برای این واحد مقرون به صرفه تر خواهد بود.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص ساخت و ساز بالاتر از ارتفاع مجاز در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ساخت و ساز بالای 1800 متر در هیچ یک از واحدهای این دانشگاه اتفاق نیفتاده و معدود ساختمان هایی که بالاتر از این ارتفاع در این واحد وجود دارند (نظیر برخی مجموعه های رفاهی)، ساختمان هایی قدیمی هستند. ساخت این ساختمان ها به زمان قبل از صحبت های مقام معظم رهبری و تأکید ایشان مبنی بر عدم انجام ساخت و ساز در ارتفاعات برمی گردد و زمان ساخت و شروع پروژه آنها بعضاً به دهه 60 و ابتدای دهه 70 برمی گردد.

محسن هاشمی در پاسخ به سوالی درخصوص میزان خسارات ناشی از توقف پروژه های عمرانی در دوره مدیریت گذشته دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی همواره حدود 5/1 تا 2 میلیون مترمربع پروژه در حال ساخت داشته است. در زمان مدیریت قبل به دلیل تورم لجام گسیخته ناشی از هدفمندی یارانه ها در سال 89 و افزایش نرخ ارز در سال 92، بسیاری از پروژه های عمرانی دچار رکود جدی شد. البته شعار عدم افزایش شهریه ها نیز مزید بر علت شده بود.

وی در توضیح گفته های خود افزود: از آنجا که در دانشگاه آزاد اسلامی اولویت پرداخت ها به حقوق و مزایای کارکنان و اعضای هیأت علمی اختصاص دارد و منابع مالی باقیمانده صرف پروژه های عمرانی می شود، در دوره مدیریت گذشته به دلیل کاهش منابع مالی و از سویی دیگر افزایش قیمت ها، پروژه ها ناتمام باقی ماند. اتمام پروژه های بالای 50درصد و تعدیل قرارداد پیمانکاران، یکی از سیاست های جدی مدیریت جدید است که طی یک سال گذشته پیگیری شد و اخیراً به تکمیل پروژه های بالای 30درصد رسیده ایم.

دستیابی به رکوردی جدید در سال جاری

هاشمی افزود: در سال جاری تصمیم داریم پروژه هایی با پیشرفت 30درصد را به اتمام برسانیم و به این ترتیب به رکوردی در ساخت فضاهای آموزشی در کشور دست یابیم.

وی درباره علت اجرای طرح تجمیع نیز گفت: طرح تجمیع واحدهای تهران و ساختمان مرکزی یکی از ایده های دکتر میرزاده بود. ایشان پس از بازدید از واحدهای تهران، به این نتیجه رسید که این واحدها دارای فیزیک مناسب و در شأن دانشجویان نیست. واحدهای تهران در حال حاضر در بیش از 63 ساختمان و در مساحتی حدود 700 کیلومترمربع پراکنده است. به همین خاطر به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از پتانسیل واحدها، سایتی را برای هریک از آنها تهیه کنیم. در همین راستا بنا داریم طی 4 سال، 400هزار مترمربع ساخت و ساز انجام دهیم.

وی با اشاره به اجرای طرح موفق تجمیع سازمان مرکزی خاطرنشان کرد: پیش از این ساختمان های سازمان مرکزی در محدوده خیابان پاسداران و در فضایی به شعاع 8 کیلومترمربع پراکنده بود و مراجعین مشکلات زیادی در این خصوص داشتند که خوشبختانه طی یک سال گذشته سازمان مرکزی در سایت پونک تجمیع شد.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تأکید کرد: تمامی طرح های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی باید در شورای عالی معماری این دانشگاه که ایده تشکیل آن از سوی دکتر میرزاده است، به تصویب برسد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر صحبت از ادغام واحدی می شود، به دلیل این است که واحد به دلیل مشکلات مالی توانایی اداره خود را نداشته است.

مهندس هاشمی درباره تأمین بودجه عمرانی واحدها نیز اظهار داشت: در بودجه دانشگاه آزاد اسلامی هرساله 15درصد از درآمدهای دانشگاه برای فعالیت های عمرانی در نظر گرفته می شود و اگر برخی واحدها نتوانند این درآمد را تأمین کنند، به آنها وام های با بهره پایین داده می شود.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل دارایی های خود، دارای گردش مالی بالای 11هزار میلیارد تومان است. به همین خاطر بسیاری از بانک ها برای جذب این گردش مالی، با یکدیگر رقابت می کنند و حاضرند از محل رسوب این منابع، وام های ارزان قیمت در اختیار دانشگاه قرار دهند.

دانشگاه آزاد اسلامی؛ پیشرو در آموزش مجازی

وی همچنین دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از دانشگاه های پیشرو کشور در سبک آموزش مجازی دانست و گفت: در حال حاضر حدود 10هزار دانشجوی مجازی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که پیش بینی می کنیم این رقم در سالهای آینده به حدود 70هزار دانشجو برسد.

تغییر کاربری خوابگاه های بلااستفاده

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص خوابگاه سازی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع خوابگاه سازی نیز جلوتر از سایر دانشگاه های کشور است، به گونه ای که در حال حاضر حدود 60هزار تخت خوابگاهی خالی در این دانشگاه وجود دارد. البته بخشی از این ظرفیت خالی، به دلیل بومی سازی رشته / محل های دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی افزود: طبق تفاهم نامه ای که با میراث فرهنگی منعقد کرده ایم، در نظر داریم بخشی از ظرفیت خالی خوابگاه ها، استادسراها و مهمانسراها را به اقامتگاه های توریستی تبدیل کنیم.

هاشمی همچنین در مورد فعالیت های معاونت عمرانی دربخش ساخت بیمارستان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر دارای 22 بیمارستان است که از این تعداد 7 بیمارستان در حال بازسازی و 5 بیمارستان (فرهیختگان، تبریز، اردبیل، کازرون و بروجرد) در حال تجهیز است.

وی با بیان اینکه تجهیز این بیمارستان ها 200 میلیارد تومان برای دانشگاه آزاد اسلامی هزینه در بر دارد، گفت: متأسفانه بخش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هنوز زیان ده است. به همین دلیل سرعت تجهیز بیمارستان ها کم شده است.

محسن هاشمی در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نامزدی وی در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفت: سیاسیون خود را کاندیدا نمی کنند بلکه دیگران هستند که آنها را انتخاب می کنند. من هم در اینترنت فهرست هایی دیده ام که اسم من جزو آنهاست اما به نظر می رسد این فهرست ها در حد گمانه زنی است



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44