ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دکتر نوبخت: برنامه ششم توسعه بايد در جهت تعادل‌بخشي و متوازن‌سازي همه مناطق كشور و جبران نابرابري‌ها ميان استان‌ها باشد.

آقاي دكتر نوبخت خبر داد:
اختصاص ۳۸ هزار ميليارد ريال براي توازن‌بخشي و بهبود شاخص‌ استان‌ها


در قانون بودجه سال ۱۳۹۳، حدود ۳۸ هزار ميليارد ريال اعتبار براي توازن بخشي و بهبود شاخص‌هاي استان‌ها اختصاص يافته است.

آقاي دكتر نوبخت در سيزدهمين جلسه شوراي آمايش با اشاره به ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه مبني بر تخصيص ۲ درصد از درآمدهاي كشور به‌منظور ارتقاي شاخص‌هاي كمتر از متوسط شهرستان‌ها و توازن بخشي به مناطق گفت: در تبصره ۲۲ قانون بودجه ۹۳ ، نزديك به ۳۸ هزار ميليارد ريال اعتبار در اختيار معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور قرار گرفته است تا براي بهبود استان‌هايي كه از نظر شاخص عقب‌ماندگي وضعيت خوبي ندارند، هزينه شود.

آقاي دكتر نوبخت ضمن مهم خواندن شناخت وضعيت استان‌ها و توجه به آمايش سرزمين در تهيه پيش‌نويس برنامه ششم توسعه در سال آينده گفت: با وجود اجراي ده برنامه عمران و توسعه از قبل از انقلاب تاكنون، هنوز به مرزهاي توسعه‌يافتگي نزديك نشده‌ايم در حالي كه براساس سند چشم‌انداز در سال ۱۴۰۴ از لحاظ توسعه‌يافتگي، ايران بايد در جايگاه نخست منطقه قرار گيرد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به عنوان سياست تكميلي از سوي مقام معظم رهبري و لزوم توجه به آن در تدوين برنامه‌هاي توسعه تأكيد كرد: برنامه ششم توسعه بايد در جهت تعادل‌بخشي و متوازن‌سازي همه مناطق كشور و جبران نابرابري‌ها ميان استان‌ها باشد.

وي در پايان از اقدامات انجام شده در شوراي آمايش از جمله طراحي و استقرار سامانه ساترا (ارزيابي توسعه و رصد آمايش) و تدوين ۲۵۰۰ شاخص توسعه‌اي ابراز خرسندي كرد و اظهار داشت: گزارش ارايه شده در مورد ضرورت‌ توجه به رويكرد آمايشي و اقدامات گسترده انجام شده و در دست اجرا با هدايت معاونت در سطح استان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي در يكي از نخستين جلسات هيأت وزيران در سال آينده مطرح شود.

خانم دكتر معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت از محيط‌زيست نيز در اين جلسه بر لزوم تعامل برنامه ششم توسعه، آمايش سرزمين و اين سازمان تأكيد كرد و با اشاره به اهميت و جايگاه سند آمايش خواستار ارزيابي راهبردي از برنامه‌ريزي و فرآيند آن در كشور شد.

خانم دكتر ابتكار با بيان اينكه فقدان سند آمايش ملي در ۳۰ سال گذشته هزينه‌هاي زيادي از نظر زيست‌محيطي براي كشور داشته گفت: براي تدوين برنامه‌هاي چهارم و پنجم توسعه زمان و انرژي زيادي صرف شد، در حالي كه ۷۰ تا ۸۰ درصد برنامه چهارم اجرايي نشد و با اهداف برنامه پنجم توسعه هم فاصله قابل توجهي داريم و همين موضوع لزوم ارزيابي راهبردي و تمركز بر آمايش سرزمين در برنامه ششم توسعه را ضروري مي‌كند.

رئيس سازمان حفاظت از محيط‌زيست افزود: با توجه به شرايط ويژه كشور در بسياري از حوزه‌ها، بايد خلأ‌ها و كاستي‌هاي برنامه را احصاء كرده و به صورت فوري آنها را از منظر آمايش بررسي كنيم.

وي با اظهار تأسف از اتخاذ تصميمات مقطعي، يكي از تكاليف برنامه پنجم توسعه، را ارزيابي استراتژيك زيست‌محيطي عنوان كرد و گفت: در دنيا ارزيابي استراتژيك زيست‌محيطي حرف آخر را مي‌زند و اگر اين ارزيابي را در سال‌هاي گذشته داشتيم، بسياري از مسايلي كه امروز با آن روبه‌رو هستيم، قابل پيشگيري بود.

معاون رئيس‌جمهور با بيان اينكه امروز در دنيا بين دستگاه‌هاي محيط‌زيستي و برنامه‌ريزي رابطه تنگاتنگي وجود دارد، بر لزوم هماهنگي و همكاري بين معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و سازمان محيط‌زيست و دستگاه‌هاي اجرايي براي تدوين برنامه ششم توسعه تأكيد كرد.

خانم دكتر ابتكار همچنين با تصريح بر اينكه ظرفيت زيست‌محيطي از حالت شكنندگي گذر كرده و در موقعيت فروپاشي قرار گرفته است، تأكيد كرد: هرگونه فعاليت آمايشي تنها با در نظر گرفتن ظرفيت‌ زيستي بايد انجام شود.

وي توجه به الزامات زيست‌محيطي و آمايشي را لازمه حركت توسعه عنوان كرد و گفت: عدم توجه به اين الزامات، امكان دسترسي به شاخص‌هاي توسعه‌اي را محدود مي‌كند.

معاون رئيس‌جمهور با ضروري دانستن تعامل برنامه ششم توسعه، آمايش سرزمين و همكاري راهبردي با سازمان محيط‌زيست، از آمادگي اين سازمان براي همكاري با وزارت صنعت، معدن و تجارت و ساير وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در اين خصوص خبر داد.

گفتني است، سيزدهمين جلسه شوراي آمايش سرزمين با حضور آقاي دكتر نوبخت، وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس سازمان حفاظت از محيط‌زيست و نمايندگان دستگاه‌هاي ذي‌ربط در معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور برگزار شد.

در اين جلسه علاه بر مسايل كلي آمايش سرزمين و راهبردهاي بلندمدت توسعه بخش صنعت، معدن و بازرگاني از منظر آمايش سرزمين مورد بحث و بررسي قرار گرفت.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44