ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
خیابانی در دل بافت تاریخی شیراز
خبر عبور خیابان 24متری از دل بافت تاریخی شیراز موج تازه‌ای از دلنگرانی‌ها را برای دوستداران میراث فرهنگی سراسر کشور رقم زد این در حالی است که صرفاً در طول دو جلسه کارشناسی در استانداری مسوولان و کارشناسان ذی‌ربط به بررسی این موضوع پرداختند که با توجه به موضع میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، عمران و بهسازی و مشاورین طرح و با وجود طرح تفصیلی و جامع شهر شیراز بعید به نظر می‌رسد که چنین خیابانی از دل بافت تاریخی آن هم در دولت یازدهم عبور کند و احتمالاً در جلسات کارشناسی بعدی باید به دنبال راهکارهای جایگزین بود.
به گزارش معماری‌نیوز؛ بافت تاریخی شیراز بارها و بارها سر تیتر خبرهای میراث فرهنگی قرار گرفته است. طرح حرم تا حرم، طرح 57 هکتاری و تخریب گسترده بافت تاریخی هر کدام آسیب جبران‌ناپذیری را بر پیکره این بافت وارد کردند. دستهای پیدا و پنهان سود و سوداگری که بر این تخریب اصرار داشتند و هریک این تخریب‌ها را به گردن دیگری می‌انداخت و می‌اندازد،همچنان نزد افکار عمومی کارنامه سیاهی دارند.

اما دیروز به یکباره خبری جدید لرزه بر اندام فرهنگ‌دوستان انداخت چرا که عنوان شد در جلسه‌ای استاندار فارس دستور داده تا خیابانی با عرض 24 متر برای حل مشکل ترافیک از دل بافت تاریخی عبور کند و حتی عنوان شد دو گزینه برای احداث خیابان ٢٤ متری از دل بافت تاریخی شیراز مطرح شده است. این خیابان قرار است یا از خیابان ٩ دی (از پارکینگ طبقاتی) مستقیم به سمت جنوب (بلوار سیبویه) حرکت کند، به‌طوری که این خیابان با ٦٠٠ متر طول و ٢٢ متر عرض بخش‌هایی از بافت را تخریب می‌کند. گزینه دوم هم مربوط به محور ٩ دی به سمت قاآنی می‌شود که این محور هم ٤٨٠ متر طول دارد.
 
به گزارش معماری‌نیوز؛
مهمترین مشکل این خیابان‌ها آن است که پلیس راهور در این مناطق حضور پررنگی ندارد و به نظر می‌رسد اگر این نیروهای خدوم نیازمند امکاناتی برای حضور بیشتر در این محدوده هستند مسوولان ذی ربط بهتر است به جای تلاش برای ساخت خیابانی پرهزینه به یاری این نهاد مهم و تأثیرگذار در حوزه ترافیک بشتابند.
بررسی‌های خبرنگار معماری‌نیوز و تماس وی با افراد مختلف در حوزه‌های ذی ربط به اینجا ختم شد که جلسه‌ای در تاریخ 13 مرداد 95 (چهارشنبه شب) در استانداری برگزار شده و در آن جلسه استاندار دستور بررسی عبور این خیابان را به علت نبود راه دسترسی به معاونت فنی شهرداری داده که مسیری را ظرف 10 روز پیشنهاد دهد که دو گزینه پیشنهادی یکی از خیابان 9 دی به قاآنی بوده که بعید می‌رسد به فرجام برسد چرا که خیابانی یکطرفه است و دیگری احداث خیابانی از 9 دی به سمت بلوار سیبویه که قابل دسترس‌تر است. البته جلسه‌ای نیز دیروز 17 مرداد به همین منظور در استانداری برگزار شده و کارشناسان در آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.
 
اما آنچه باید به آن توجه داشت این است که موضوع در حال بررسی کارشناسی است و هنوز هیچ اقدامی در مورد آن انجام نشده و حتی طرح آن بر روی کاغذ نیامده و منتشر نشده است که اگر هم چنین طرحی استخراج شود باید در شورای عالی معماری به تأیید برسد. و بعید به نظر می‌رسد مشاور طرحی پیدا شود که بخواهد از دل بافت تاریخی چنین خیابانی را عبور بدهد و رزومه کاری خود را زیر سوال ببرد.
 
از سویی برای رسیدن به شاهچراغ دو خیابان وجود دارد که با مشکلات ترافیکی رو به رو است و احتمالاً استاندار از این رو دستور بررسی موضوع را داده است. مهمترین مشکل این خیابان‌ها آن است که پلیس راهور در این مناطق حضور پررنگی ندارد و به نظر می‌رسد اگر این نیروهای خدوم نیازمند امکاناتی برای حضور بیشتر در این محدوده هستند مسوولان ذی ربط بهتر است به جای تلاش برای ساخت خیابانی پرهزینه به یاری این نهاد مهم و تأثیرگذار در حوزه ترافیک بشتابند. در حال حاضر بیشتر اوقات خودروها در مسیر دسترسی به شاهچراغ دوبله پارک می‌کنند و بسیاری از قوانین را رعایت نمی‌کنند که این بی‌انضباطی بار ترافیکی را افزایش می‌دهد. بنابراین با حضور جدی پلیس راهور در این محدوده می‌توان تا حد زیادی مشکل ترافیک منطقه را حل کرد.
 
دوم این که منطقه مذکور با مشکل نداشتن پارکینگ مواجه است. خودروها وقتی به محدوده مورد نظر نزدیک می‌شوند سرگردان جای پارک می‌شوند و این کند شدن سرعت، خود ترافیک ایجاد می‌کند.از سویی خدمات عمومی رفت و آمد و حمل و نقل برای شاهچراغ ناکافی است. این گونه نیست که مردم با خیال راحت خودروشان را در جایی پارک کنند و باقی مسیر را با اتوبوس یا تاکسی بروند. ایستادن جلوی شاهچراغ و گرفتن یک تاکسی فرضاً برای رفتن به میدان «شهرداری» ممکن
دوم این که منطقه مذکور با مشکل نداشتن پارکینگ مواجه است. خودروها وقتی به محدوده مورد نظر نزدیک می‌شوند سرگردان جای پارک می‌شوند و این کند شدن سرعت، خود ترافیک ایجاد می‌کند.و با تقویت سامانه حمل و نقل عمومی کمک شایانی به حل بخش دیگری از این مشکل می‌توان کرد.
است یک ساعت زمان ببرد. و اینجا نقش شرکت تاکسرانی در حل برخی از مشکلات ترافیکی کاملاً نمود پیدا می‌کند و با تقویت سامانه حمل و نقل عمومی کمک شایانی به حل بخش دیگری از این مشکل می‌توان کرد.
 
از سویی سه الی چهار مجتمع تجاری بزرگ در مسیر این راه‌های دسترسی ساخته شده است که همین مجتمع‌ها میزان حضور جمعیت در منطقه را افزایش داده و به مشکلات ترافیکی افزوده است. بنابراین با جلوگیری از ساخت مال و مجتمع‌های تجاری بزرگ هم می‌توان به کمک ترافیک این منطقه آمد. با توجه به ذکر مشکلات یاد شده به نظر می‌رسد تمامی عوامل سو مدیریت شهری در منطقه شاهچراغ همزمان باهم رخ می‌دهد که بر بار ترافیکی می‌افزاید.
 
همچنین باید یادآور شد که به نظر می‌رسد شهرداری و میراث فرهنگی هم به تعاملات خوبی در زمینه حفظ بناهای تاریخی رسیده‌اند چرا که عصر دوشنبه 31 خردادماه 95مسعود سلطانی‌فر معاون رییس جمهور با حضور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، تفاهم نامه‌ی واگذاری 28 باب منزل میراثی به شهرداری را امضا کرد. در آن جلسه پاک فطرت بیان کرد: بر اساس این توافق نامه، 28 منزل میراثی در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، 17 باب باید نوسازی شود و 11 منزل میراثی هم باید احیاء و مرمت شود.
 
شهردار شیراز با اشاره به نظارت میراث فرهنگی بر روند کار، از انجمن های  دوستدار میراث فرهنگی دعوت کرد که در این مسیر شهرداری را یاری دهند و گفت: این بناها بعد از مرمت به مدت 22 سال در اختیار شهرداری قرار می گیرد که بهره برداری کند.
 
پاک فطرت با بیان این که برای مرمت این خانه ها 40 میلیارد تومان نیاز است، افزود: برای مرمت کامل این بناها، فراخوان همراهی بخش خصوصی منتشر خواهد شد و امیدواریم بانک ها نیز ما را کمک و همراهی کنند.
 
از سویی شورای عالی معماری و شهرسازی نیز مصوبات خوبی برای حفظ بافت تاریخی شیراز در طرح تفصیلی شیراز گنجانده است و آن را در تاریخ 29 تیرماه 94 برای استاندار فارس ارسال کرده است.

در عین حال سازمان میراث فرهنگی هم گام‌های مثبتی در جهت حفظ بافت تاریخی برداشته است تا آنجا که محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی- درباره مستندنگاری اطراف حرم شاهچراغ (ع) که وزارت راه و شهرسازی نیز قرار بود ۵۰ درصد هزینه این مشارکت طرح را تقبل کند، در 15 فروردین 95 توضیح داد: یک سمن (NGO ) تخصصی از بخشی
از سویی سه الی چهار مجتمع تجاری بزرگ در مسیر این راه‌های دسترسی ساخته شده است که همین مجتمع‌ها میزان حضور جمعیت در منطقه را افزایش داده و به مشکلات ترافیکی افزوده است.
از این محدوده فیلم و عکس گرفتند و بانک اطلاعاتی تشکیل دادند و مستند‌نگاری کردند. پس از آن همفکری‌هایی صورت گرفت و مقرر شد این کار با مشارکت پنجاه درصدی وزارت راه و سازمان میراث فرهنگی انجام شود.او همچنین از حضور سه کارشناس خبره جهانی در این کمیته خبر داد و اظهار کرد: ما از برخی افراد که فرضاً چهل سال روی بافت تاریخی شهر «فرارا» ایتالیا کار کردند، دعوت کردیم که در این گروه حضور پیدا کنند. یا آقای یوکا یوکیلهتو( نویسنده کتاب تاریخ مرمت معماری) که تجربیات جهانی در خوری دارد را دعوت کردیم و سه هفته پشت سر هم در اسفندماه در این کمیته حضور داشتند.
 
به گزارش معماری‌نیوز؛ حال با توجه به تعاملات پیش آمده بین سه نهاد شهرداری، میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی برای نجات بافت تاریخی شیراز در دولت یازدهم برای جبران خسارات وارده به بافت تاریخی در دولت نهم و دهم که با اجرای طرح‌هایی چون خیابان 9 دی و طرح بین‌الحرمین و طرح 57 هکتاری رخ داد و با توجه به بهای گزاف خراب شدن وجهه گروه‌های متعدد مقصر در تخریب بافت تاریخی شیراز در نزد افکار عمومی بعید به نظر می‌رسید که این بار شاهد تخریب بخش دیگری از بافت تاریخی به بهانه عبور خیابان باشیم.

امید است در عین حال مشاوران محترم با توجه به طرح تفصیلی و جامع و مصوبات آن به کمک بافت تاریخی بشتابند همچنین با بررسی چگونگی حل مشکل ترافیک منطقه مورد نظر، استاندار فارس را برای حفظ هرچه بهتر بافت تاریخی شیراز به عنوان تنها بافت تاریخی باقی مانده از دوره زندیه و یکی از مرجع‌های معماری جهان شیعه یاری رسانند. چرا که بی شک همانطور که در مورد بافت تاریخی مشهد و اطراف حرم حساسیتهای بجایی در همه سطوح تا هیأت وزیران وجود دارد که منجر به اختصاص جلساتی به آن می شود بدون شک چنین حساسیت هایی باید درمورد حفظ بافت تاریخی شیراز و قم نیز به عنوان دو قطب دیگر مورد علاقه شیعیان وجود داشته باشد.


آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44