ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.8 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
عملکرد بودجه ای مترو تهران زیر ذره بین
  
 رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ضمن تشریح عملکرد ۹ ماهه شهرداری و نواقص لایحه بودجه سال ۹۵، گفت: طی ۹ ماهه نخست امسال تنها ۱۳ درصد از بودجه احداث و توسعه مترو تخصیص یافته است.

به گزارش خبرآنلاین، رحمت‌الله حافظی در نشست خبری با اشاره به اینکه سیاست‌های اجرایی و الزامات بودجه ۹۵ که مد نظر شورای شهر بوده است در لایحه شهرداری دیده نمی‌شود، اظهار کرد: به عنوان مثال در بخش راهبردها به بهره‌مندی از مشارکت حداکثری سرمایه‌گذاران اشاره شده است اما در بودجه این موضوع ارائه نشده است.

وی ادامه داد: اصلاح نظام مالی شهرداری بارویکرد تقویت منابع پایدار یکی دیگر از سیاست‌های مدنظر شورای شهر است که انتظار می‌رود شهردرای در لایحه بودجه اعلام کند که چه برنامیه‌ای برای این بخش دارد در حال حاضر به این موضوع به صورت سربسته اشاره شده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نباید ردیفی در لایحه بودجه وجود داشته باشد که فاقد پروژه باشد اظهار کرد: با این حال تعداد زیادی از ردیف‌ها این پروژه‌ها را شامل می‌شوند.

حافظی سپس به تشریح عملکرد ۹ ماهه شهرداری تهران در سال جاری پرداخت و گفت: بودجه مصوب امسال ۱۷ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان بوده است که انتظار می‌رود طی ۹ ماه ۷۵ درصد آن محقق شود این در حالی است که در بخش درآمدی تنها ۱۰ هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان محقق شده است.

وی با اشاره به پیشنهاد بودجه ۱۸ هزار ۷۱۶ میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۹۵ اظهار کرد: در حالی که بعید به نظر می‌رسد طی سه ماهه پایانی سال ۷ هزار میلیارد تومان باقیمانده از بودجه امسال محقق شود، شهرداری بودجه ۹۵ را با ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزیش پیش‌بینی کرده است که بعید به نظر می‌رسد محقق شود.

به گفته وی در بخش درآمدهای بودجه ۱۳۹۵، مبلغ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه شامل تملک دارایی سرمایه‌ای یعنی عوارض ساخت و ساز، تغییر کاربری و تراکم مازاد پیش‌بینی شده است. همچنین در بخش تملک دارایی مالی ۱۲۹۲ میلیارد تومان در لایحه پیش‌بینی شده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از ۴۹۱۷ میلیارد تومان درآمد مستمر پیش‌بینی نشده در مصوبه بودجه ۹۴ تنها ۲۸۱۴ میلیارد تومان محقق شده است اظهار کرد: به این ترتیب حتی درآمدهای مستمر شهرداری نیز امسال در حد انتظار محقق نشده است و با این وضع جای سوال است که چگونه میزان درآمدها در سال آینده با افزایش روبه‌رو خواهد بود.

حافظی با بیان اینکه تملک دارای‌های مالی شامل وام و وصول مطالبات است خاطرنشان کرد: ۷۰۰ میلیارد تومان از این رقم وام بانکی است.

وی گفت: به این تریتب در واقع ۱۱ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان از لایحه بودجه شهرداری تهران برای سال ۹۵ مبتنی بر تملک دارایی سرمایه‌ای و وام و استقراض است در واقع شهرداری منابع مالی خود را با فروش تراکم تغییر کاربری و استقراض تأمین خواهد کرد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه به بیان برخی موارد قابل توجه در لایحه بودجه ۹۵ پرداخت و اظهار کرد: با توجه به اینکه در فضای پسابرجام انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های مدیریت شهری مشارکت کنند شهرداری هیچ پیش‌بینی روشنی در این خصوص ارائه نکرده و در لایحه بودجه نیز نرخ ارز نیامده است که این نقیصه باید برطرف شود.

حافظی ادامه داد: یکی از اشکالات لایحه بودجه این است که میزان بودجه انتقال یافته به سال آینده به عنوان منابع سال جدید در بودجه ذکر نشده است و هر سال شهرداری بین ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ میلیارد تومان مازاد درآمد را در پایان سال به بودجه سال آینده منتقل می‌کند اما به عنوان منابع بودجه در سال بعد لحاظ نمی‌شود. اگر حسابداری تعهدی مبنای محاسبات بودجه‌ است، وصول مطالبات نمی‌توند به عنوان درآمد سال بعد در نظر گرفته شود. این در حالی است که شهرداری ۵۹۲ میلیارد تومان در آمدی لایحه بودجه ۹۵ را از محل وصول مطالبات پیش‌بینی کرده است.

وی در تشریح عملکرد بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران گفت: میزان بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای ۹ هزار و ۲۵ میلیارد تومان مصوب شده است که عملکرد شهرداری تا پایان آذر ۳۷۴۷ میلیارد تومان معادل ۴۱.۵ درصد بوده است. در بخش هزینه‌ای بودجه نیز رقم مصوب امسال ۴۷۶۶ میلیارد تومان بوده که ۲۸۷۶ میلیارد تومان معادل ۶۰.۳۵ درصد در ۹ ماه محقق نشده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران سپس به بیان جزئیات بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای در سال جاری پرداخت و گفت: در حوزه اجتماعی و فرهنگی ۴۸.۷ درصد در بخش حمل و نقل و ترافیک ۳۰.۳۸ درصد، در بخش خدمات شهری ۶۰.۲۸ درصد و در بخش شهرسازی و معماری ۱۰.۰۸ درصد از این سرفصل بودجه محقق شده است. همچنین در حوزه توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهر بودجه ۶۱۵ میلیارد تومانی مصوب شده بود که ۴۰۵ میلیارد تومان آن یعنی ۶۵.۸ درصد محقق نشده است.

وی در بخش دیگر این نشست با انتقاد از نحوه عملکرد بودجه سال جاری در حوزه حمل و نقل و ترافیک گفت: بودجه مصوب حمل و نقل و ترافیک ۵ هزار و ۴۸ میلیارد تومان بوده که ۱۵۳۳ میلیارد تومان آن معادل حدود یک سوم محقق شده است. در این بین سهم توسعه مترو ۲۰۸۵ میلیارد تومان بوده که تنها ۲۷۷ میلیارد تومان آن طی ۹ ماهه اول سال محقق شده است. این در حالی است که شهردار تهران هنگام تقدیم لایحه بودجه ۹۴ محور اصلی بودجه را توسعه مترو عنوان کرده بود.

حافظی در خصوص ادعای تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان به توسعه مترو در بودجه جاری که شهرداری تهران اخیرا مطرح کرده است، گفت: گزارش عملکرد ۹ ماهه بودجه چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و این گزارش نیز توسط مجموعه شهرداری ارائه شده است. در عین حال اگر چنین ا دعایی مطرح شده که تخصیص کامل صورت گرفته است به این معناست که در دی‌ بقیه بودجه تخصیص یافته است. البته این موضوع باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه یکی از ردیف‌های بودجه حمل و نقل و ترافیک ۱۸۵۰ میلیارد تومان بوده که به تکمیل ۹ خط شهری اختصاص داشته است، گفت: از این بخش بودجه تنها ۲۶۲ میلیارد تومان یعنی معادل ۱۴.۱۷ درصد محقق شده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی ۳۰۹ میلیارد تومان ردیف داشته است که طی ۹ ماه ابتدای امسال ۶۷ میلیارد تومان از آن معادل ۲۱.۶ درصد محقق شده است.

حافظی با بیان اینکه عملکرد بودجه شهرداری در بخش مترو و اتوبوسرانی قابل قبول نیست، در عین حال گفت: ۶۴ میلیارد تومان بابت احداث و توسعه معابر غیر بزرگراهی در بودجه پیش‌بینی شده بود که از این رقم ۵۰ میلیارد تومان معادل ۷۸ درصد محقق شده است. همچنین بابت تعریض معابر غیر بزرگراهی ۱۸ میلیارد تومان تصویب شده بود که ۹۸ درصد آن طی ۹ ماه نخست سال محقق و هزینه شده است.

وی سپس به بیان جزئیات بودجه حوزه خدمات شهری پرداخت و گفت: در سال جاری ردیفی ویژه توسعه انرژی‌های نو پیش‌بینی شده بود که مورد اقبال شهرداری قرار نگرفته است و تنها ۱۴.۶ درصد آن در ۹ ماه محقق شده است.

حافظی خاطرنشان کرد: بودجه پیش‌بینی شده برای احداث و توسعه زیرساخت‌ها و ایستگاه‌های آتش‌نشانی ۱۴۰ میلیارد تومان بوده که بنابر گزارش ارائه شده توسط شهرداری صددرصد محقق و هزینه شده است. در حالی که روز گذشته مسئولان سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام کردند تنها ۱۸ میلیارد تومان از این رقم تخصیص یافته است.

وی با اشاره به ا ینکه در بخش ایمنی و مدیریت بحران نیز بودجه ۱۸۵ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده بود که بنابر گزارش عملکرد شهرداری ۱۶۲ میلیارد تومان آن در ۹ ماهه نخست سال محقق شده است اظهار کرد:‌با توجه به اینکه مغایرتی در باره بودجه آتش‌نشانی وجود داشت به نظر می‌رسد این آمار نیز نیازمند راستی‌آزمایی است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر با بیان اینکه بودجه جاری پیش‌بینی شده برای مدیریت و بهره‌برداری مترو که شامل حقوق و دستمزد می‌شود، ۲۸۳ میلیارد تومان است اظهار کرد: نکته جالب توجه این است که طی ۹ ماهه نخست ا مسال ۲۷۰ میلیارد تومان یعنی معادل حدود ۹۵ درصد محقق و پرداخت شده است. جای سال است که چگونه ۹۵ درصد بودجه جاری بهره‌برداری مترو طی این مدت هزینه شده است. این بدان معناست که مجموع بهر‌برداری مترو یا مازاد نیرو داشته و بودجه را صرف حقوق و دستمزد نیروهای مازاد خود کرده و یا اینکه محاسبه غلط انجام داده که بسیار بعید به نظر می‌رسد چرا که محاسبه دستمزد و حقوق کار بسیار ساده‌ای است در عین حال شهرداری باید درباره این مشکل توضیح بدهد.

حافظی با اشاره به اینکه در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای تنها ۱۳ درصد بودجه محقق شده است، افزود: این موضوع نیز جای سوال دارد که بودجه هزینه‌ای به خوبی محقق شده اما بودجه‌های بخش تملک دارایی سرمایه‌ای تا این اندازه از حد مورد انتظار عقب است.

وی با بیان اینکه به طور کلی تا پایان ۹ ماهه نخست امسال ۴۳.۴ درصد وزن هزینه‌ای بودجه محقق شده است، اظهار کرد: ممکن است تا پایان سال این موازنه قدری اصلاح شود اما مطمئناً میزان تحقق بودجه به ۱۷ هزار میلیارد تومان نخواهد رسید و با این حال شهرداری بودجه ۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی کرده است.

حافظی تأکید کرد: بودجه باید بین حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شود که قطعا در این صورت مشکلی برای اداره شهر پیش نخواهد آمد و میزان منابع و مصارف معقول خواهد بود.

وی یادآور شد: ممکن است برخی از مدیران شهری دلیل بیاورند و عنوان کنند که در فضای پساتحریم با رونق در بخش‌های مختلف مواجه خواهیم شد در این صورت شورا می‌تواند با تصویب متمم بودجه مجوزهای لازم را برای هزینه منابع مازاد به شهرداری ارائه کند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در خصوص عملکرد شهرداری تهران در زمینه بودجه حاصل از تغییر کاربری اظهار کرد: ردیف ۲۱۰۱۰۶ بودجه سال جاری شامل ۳۲۶۴ میلیارد تومان درآمد حاصل تغییر کاربری بود که از این رقم ۳۲۳۳ میلیارد تومان طی ۹ ماه محقق شد. به این ترتیب شهرداری همه بودجه طرح کاربری را در ۹ ماه عمل کرده است. شهرداری در لایحه بودجه ۹۵ نیز ۴۸۰۰ میلیارد تومان از محل تغییر کاربری پیش‌بینی کرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی اعتبار برای تملک باغ‌های در معرض آسیب تهران عنوان کرد: تبصره ۵۳ بودجه سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان برای تملک باغات کن پیش‌بینی کرده بود اما از این رقم هیچ چیز تاکنون تخصیص نیافته است. بنابر این به نظر می‌رسد وقتی که اعتقاد که موضوعی وجود نداشته باشد نمی‌توان نسبت به آن الزام ایجاد کرد.

حافظی پیشنهاد داد: محتوای لایحه بودجه شهرداری تهران تلخیص شود و در اختیار مردم قرار گیرد. بنده اعتقاد دارم که تالار شورا فضایی برای حضور شهروندان نیز داشته باشد و عبور و مرور به صحن در جلسات علنی برای همه شهروندان امکانپذیر شود.


آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44