ثبت نام | ورود
English
امروز چهارشنبه 1403.2.19 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اتصال بزرگراهی فارس به بنادر خلیج‌فارس با ساخت بزرگراه لار-جهرم-بندرعباس

محمدرضا باقری‌فرد در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی با اعلام این خبر افزود : اولویت اصلی ما شتاب‌بخشیدن به توسعه راههایی است که جنبه ملی و حیاتی دارد. از جمله این راهها می‌توان از محور لار – جهرم و لار- بندرعباس نام‌ برد که در حال حاضر پیمانکاران ما در حال تبدیل این محور به بزرگراه و دو بانده‌‌کردن آن هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درحال تلاش برای سرعت‌بخشی در ساخت این راهها هستیم، افزود: اگر این دوپروژه به بهره‌برداری برسد نه تنها راه شیراز ،اصفهان -تهران کوتاه‌تر می‌شود که از لحاظ ایمنی نیز،امن‌ترین راه خواهد شد.

باقری، اهمیت این پروژه را پس از بهره‌برداری، اتصال آن به بنادر‌جنوبی خلیج فارس و مرکز استان یعنی شیراز دانست و گفت: با بهره‌برداری ازاین پروژه آزاد‌راه اصفهان –شیراز به‌ هم متصل‌شده و کریدور بندرعباس -لار –جهرم- شیراز نیز کامل می‌شود.  

وی درباره جزییات بیشتر این دو پروژه نیز گفت: بزرگراه لار –بندرعباس ۲۳۵ کیلومتر است که ۸۵ کیلومتر آن در حوزه اداره‌کل راه وشهرسازی لارستان است. بزرگراه  لار –جهرم نیز در مجموع  ۱۶۰ کیلومتر است که ساخت ۱۰۵ کیلومتر آن زیر نظر مجموعه ماست. به عبارتی مسئولیت ساخت ۱۹۰ کیلومتر از این دو پروژه در اختیار ماست.

این  مدیرکل راه وشهرسازی در ادامه با اشاره کاهش ترافیک بندرعباس –جیرفت –یزد پس از پایان ساخت این پروژه‌ها اضافه‌ کرد:اگر بتوانیم در مدت معین این بزرگراه‌ها را به پایان برسانیم نه تنها با کاهش چشمگیر ترافیک و  مصرف انرژی مواجه می‌شویم که از نظر اقتصادی نیز به‌ صرفه است زیرا بهره‌برداری ازاین دو پروژه اشتغالزایی در منطقه را به‌دنبال دارد.البته این کار نیازمند همکاری مداوم و مشارکت همگانی استان هرمزگان و مرکز استان است که به یقین چنین علاقمندی وجود دارد.

باقری‌فرد هزینه‌های ساخت این دو پروژه را در مجموع ۲۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:اگر بحث تامین اعتبار این پروژه‌ها حل شود کار ساخت این دوپروژه  ظرف مدت ۵ سال آینده تمام می‌شود. در حال حاضر نیز ۲۰کیلومتر از محور  لار- بندرعباس در مرحله ساخت قرار دارد و  ۳۵ کیلومتر از محور لار –جهرم نیز  زیربار ترافیک رفته‌است. تا الان نیز کل این دو پروژه ۳۰ میلیارد تومان هزینه در‌ بر‌داشته‌ است.

 مدیرکل راه وشهرسازی لارستان همچنین درباره  ساخت محور‌های دیگر لارستان گفت:احداث محور گله دار –دارالمیزان به طول ۶۸کیلومتر در حال اجرا است که تا کنون ۴۰ کیلومتر آن زیر بار ترافیک است و ۱۸ کیلومتر باقی‌مانده نیزدر دهه‌فجر به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه که حالت بزرگراهی دارد محور مهر –گله دار- دارالمیزان را به آزاد‌راه مهر که به محور فیروزآباد –جم متصل است ،وصل می‌کند.

احداث و ساخت باند دوم  محور لار –بستک به طول ۱۵ کیلومتر نیز در دستور کار است که به احتمال تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

طرحی برای آینده

این مدیرکل راه وشهرسازی همچنین درباره اجرای طرحهای راهی لارستان در آینده گفت:جنوب استان فارس به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال وجنوب و دسترسی آسان به بنادر‌جنوبی و جزایر کیش و قشم از اهمیت زیادی برخوردار است و تردد زیاد خودروها در این محور به ضرورت احداث بزرگراه می‌افزاید.برای همین طرح احداث بزرگراهی در این محور در دست بررسی است.

باقری با اشاره به آمار سال گذشته سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: براساس این آمار محور شیراز -لار -بندر عباس به دلیل تردد زیاد خودروهای سنگین یکی از ده محور خطرناک کشور شناخته شده است ،همچنین طبق آمار دستگاه‌های ترددشمار، حدود یک‌سوم خودروهای سنگین استان از این محور تردد می‌کنند که امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق در آینده‌ای نزدیک شاهد احداث یک بزرگراه امن و مطمئن در این محور باشیم.

 توسعه راهها با کمک خیرین

مدیرکل راه وشهرسازی لارستان با بیان اینکه مشاوران و پیمانکاران دو بازوی مهم در اجرا و اتمام پروژه‌های راهسازی و راهداری هستند،اضافه کرد:منطقه جنوب فارس بویژه لارستان از نعمت خیرین زیادی بهره‌مند است که بیشتر آنان در زمینه راه و توسعه جاده‌های درون شهری و روستایی فعال هستند. از طرف دیگر خیرین منطقه نخستین کسانی هستند که تمامی کمک‌های خود را در زمینه ساخت راههای اصلی و فرعی هزینه می‌کنند. از همین‌رو تصمیم داریم دفتر خیرین راهساز را در این اداره‌کل تاسیس کنیم تا بهتر بتوانیم از همکاری و کمک این عزیزان بهره‌مند شویم.

وی دلیل  راه‌اندازی چنین دفتری در اداره‌کل لارستان را ارائه خدمات بیشتر و بهتر به همشهریان لارستانی دانست و افزود:امیدواریم با برنامه‌ریزی بهتر و جلب‌نظر این خیرین قدم‌های خوبی در زمینه احداث راه در جنوب استان برداریم.

تقویت حوزه راهداری

وی درباره بخش راهداری لارستان نیز گفت: درحال حاضر بیش از ۸ اکیپ راهداری به همراه ۱۴۰ تعداد دستگاه خودرو سبک و سنگین و ۱۵۰ نفر راهدار آماده خدمت رسانی به صورت شبانه روزی و خدمت‌رسانی به مردم منطقه هستند که به دلیل ترافیک در برخی از محورهای منطقه بخصوص در ایام تعطیل ونوروز در تلاش هستیم تا این بخش را تقویت‌کنیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق و منظم و اجرای عدالت بین شهرهای جنوبی استان بتوانیم باعث رونق وآبادانی در حوزه استحفاظی لارستان شویم.

لارستان منطقه‌ای است در جنوب استان فارس که در پسکرانه خلیج‌فارس واقع شده است. اداره کل راه وشهرسازی لارستان نیز با ۵ شهرستان لار ،خنج، لامرد ،مهر و  اوز، جویم و گراش و ۷ رئیس اداره شهرستان ،مسئولیت راه وشهرسازی این منطقه را بر عهده دارد.

مساحت منطقه لارستان معادل ۲۶۹۶۴ کیلومتر مربع است و طول راههای همسنگ این اداره‌کل  ۶۹۰۸ کیلومتر است. همچنین از ابتدا تا انتها‌ی حوزه استحفاظی این اداره‌کل نیز بیش از ۶۰۰ کیلومتر است که از نظر وسعت از ۱۶ استان کشور پهناورتر  است.

آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 45