ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
نوشته های من

مصاحبه دکتر روانشادنیا در مورد اولویت های پژوهشی مهندسی حمل و نقل ، راه و ترابری و مدیریت ساخت
مدیر گروه مهندسی عمران دانشگاه علوم و تحقیقات در گفت و گو با سیناپرس:

معضل آینده صنعت ساختمان کشور بحث تکنولوژی تخریب است

http://sinapress.ir/news/1393/06/24/index.html:id=6318

مدیر گروه مهندسی عمران دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: روی روش های ساخت ساختمان خیلی کار کرده ایم اما در سال های آینده با معضلی جدی در صنعت ساختمان های بلندمرتبه به نام تکنولوژی های تخریب مواجه خواهیم شد. ما ساختمان های ۲-۳ طبقه را خیلی خوب تخریب می کنیم ولی با تخریب یک برج کمتر آشنایی داریم.

سیناپرس: دکتر مهدی روانشادنیا در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به اولویت های پژوهشی کشور در مباحث راه و ترابری، حمل و نقل و مدیریت ساخت، گفت: در بحث راه و ترابری از مهمترین اولویت های پژوهشی کشور می توان به مواردی چون هوشمندسازی فرآیندها و هوشمندسازی تجهیزات ایمنی راه ها، مهندسی ارزش در پروژه های راه و ترابری و بحث طراحی هندسی و طرح روسازی راه آهن های سریع السیر و نیز شناسایی و ارزیابی فنی و اقتصادی تکنولوژی های قطارهای سریع السیر اشاره کرد.

روانشادنیا افزود: بحث روسازی های دوستدار محیط زیست که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کنند از دیگر مباحث مطرح در این زمینه است که اخیرا در کشور چند نوع روسازی بتنی مطرح شده ولی روسازی های دیگری هستند که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

مدیر گروه مهندسی عمران دانشگاه علوم و تحقیقات، با بیان اینکه سیستم های نوین نگهداری راه ها از دیگر مباحثی است که ما در آن مشکل جدی داریم، خاطرنشان کرد: مصالح و تجهیزات نوین راه سازی از دیگر اولویت های راه و ترابری در کشور است. یکی از این مصالحی که در حال حاضر در دنیا خیلی مطرح است و ما کمتر روی آن کار کرده ایم استفاده از نانوتکنولوژی در بخش های مختلف راه است.

روانشادنیا مهم ترین اولویت های پژوهشی کشور در زمینه حمل و نقل را به این شرح دانست:

- بحث حمل و نقل ترکیبی که در سال های گذشته کمتر مورد توجه بوده است و اگر مباحث مربوط به ترانزیت به ویژه ترانزیت بین المللی مطرح شود، ما باید روی این موضوع بیشتر کار کنیم.

- ساختارهای حقوقی، مالی و اقتصادی تشکیل کنسرسیوم های بزرگ ترانزیتی بین المللی.

- انتخاب مد حمل و نقلی مناسب برای کلانشهرها بدین معنی که مشخص شود در کلانشهرها چه سهمی را به مترو بدهیم، چه سهمی را به مونوریل و چه سهمی را به بی آر تی و....

- توسعه پیاده روی، دوچرخه سواری و حمل و نقل های دوستدار سلامت شهروندان است که در سال های گذشته بعضا پیگیری شده ولی با شکست همراه بوده است.

- حمل و نقل هوشمند.

- مکان یابی بهینه کاربری های شهری به ویژه کاربری های صنعتی و خدماتی.

- بحث حمل و نقل هوایی و دریایی، به این دلیل که هم در بحث بنادر و هم در بحث های هوایی از نظر زیرساخت ها وضعیت نامناسبی داریم.

- اولویت بندی طرح های حمل و نقلی کشور چه به صورت فرابخشی و چه به صورت درون بخشی که می تواند مبتنی بر سیاست های آمایش سرزمین باشد.

وی در ادامه با اشاره به مهم ترین اولویت های پژوهشی کشور در حوزه مدیریت ساخت، تصریح کرد: در سند چشم انداز توسعه 1404 به جزء درنیاورده ایم که چه زیرساخت هایی نیاز داریم و این زیرساخت ها چقدر در رشد تولید ناخالص داخلی تاثیر می گذارند. سند چشم انداز یک سند کیفی است و مقرر بوده که در برنامه های 5 ساله آن را با جزئیات ارایه کنیم. ما باید با جزئیات روشن کنیم که چقدر راه می خواهیم، چقدر راه آهن می خواهیم و... و چطور بین اینها بر مبنای تاثیرشان بر توسعه کشور اولویت بندی کنیم.

این استاد دانشگاه فرصت های کارآفرینی در مهندسی عمران که هم می تواند بستر مناسبی برای اشتغال زایی باشد را دیگر اولویت مهم این حوزه دانست و گفت: موضوع توسعه پایدار در اجرای پروژه های ساخت و ساز هم از اولویت های مهم است چون ما چه از نظر مصالح ساختمانی و چه از نظر روش های اجرا، روش های مسرفانه ای داریم که مقدار زیادی از منابع ملی و طبیعی را هدر می دهیم. در دنیا روی مصالح سبز خیلی کار شده که ما در این زمینه هنوز در ابتدای راه هستیم.

روانشادنیا افزود: شبیه سازی و بهینه سازی تجهیزات و ماشین آلات کارگاه های عمرانی هم از مباحث بسیار مهم حوزه مدیریت ساخت است. در بسیاری از کارگاه های عمرانی ما تا 50 درصد هزینه های پروژه صرف ماشین آلات می شود و در اشل ملی که سالی 100 میلیارد دلار در پروژه های عمرانی هزینه می شود اگر در این 50 درصد 20 درصد صرفه جویی کنیم عدد قابل توجهی خواهد بود.

مدیر گروه مهندسی عمران دانشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به بحث روش های تامین مالی پروژه های عمرانی خاطرنشان کرد: بعد از کاهش درآمدهای نفتی کشور بحث تامین منابع مالی برای اجرای پروژه ها بسیار جدی شده است. انواع و اقسام روش های تامین مالی در دنیا وجود دارد که ما با دو سه روش آن در سال های اخیر آشنا شده ایم که مبانی حقوقی و قراردادی آن روشن نیست.

وی، دیگر اولویت های مهم پژوهشی مدیریت ساخت را به این شرح اعلام کرد:

- مدیریت زنجیره تامین پروژه های عمرانی.

- استفاده از نانوتکنولوژی در مصالح ساختمانی.

- اخلاق مهندسی.

- بحث آمایش سرزمین از دیدگاه توزیع پروژه های عمرانی در سراسر کشور.

- ساختمان های هوشمند و ارتباط این ساختمان ها با بهینه کردن مصرف انرژی در ساختمان.

- تکنولوژی اطلاعات در صنعت ساخت و ساز در بحث هایی مثل واقعیت افزوده یا اپلیکیشن های مختلفی که تکنولوژی های مبتنی بر ICT ارایه می کنند.

- کاهش مصرف مصالح با توجه به این واقعیت که به صورت میانگین چند برابر دنیا برای ساخت یک مترمربع ساختمان مصالح مصرف می کنیم.

روانشادنیا در پایان تاکید کرد: روی روش های ساخت ساختمان خیلی کار کرده ایم اما در سال های آینده با معضلی جدی در صنعت ساختمان های بلندمرتبه به نام تکنولوژی های تخریب مواجه خواهیم شد. ما ساختمان های 2-3 طبقه را خیلی خوب تخریب می کنیم ولی برای تخریب یک برج کمتر آشنایی داریم.



آرشيو مطالب...


سید علیرضا آ : با سلام بسیار خوب و طبقه بندی شده و شفاف به صورتی راهگشا و عملیاتی موضوعات را مشخص نموده اید. ان شاا... دانشجویان واحد علوم تحقیقات با پژوهش و البته راهنمایی های ارزنده اساتید واحد در این موضوعات از قبیل زنجیره تامین ماشین آلات، تامین مالی و البته موضوعات حوزه حمل و نقل سر آمد خواهند گردید
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46