ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
سایر مباحث مدیریت

روند روزافزون توجه به نوآوری در مقالات و مجلات معتبر بین المللی

کمتر از ده سال پس از انتشار کتاب "نوآوری باز: پارادايم نوين آفرينش و تجاري‌سازي فناوري" در سال 2003، امروزه موج اين پارادايم نوين تمام ادبيات علمی حوزه مديريت نوآوری را تحت تاثير قرار داده است. اما بهتر است نگاهی تاريخی به حرکت اين موج بياندازيم و برخی نکات ويژه آن را بهتر بشناسيم. هنری چسبرو که امروزه به عنوان "پدر نوآوری باز" شناخته می‌شود، با نوشتن آن کتاب خود را به عنوان يکی از چهره‌های برتر مديريت نوآوری شناسانده است.وی به دليل نگارش اين کتاب به عنوان يکی از 50 نوآور برتر آمريکا برگزيده شد و مجله "راهبرد+کسب و کار" و "انجمن خلاقيت و نوآوری اروپا" اين کتاب وی را بهترين کتاب نوآوری سال ناميدند.

اما نکته اينجاست که پارادايم‌های نوين علمی معمولاً در دل مقالات علمی مطرح و مورد استقبال جامعه علمی قرار می‌گيرند. اما پارادايم نوآوری باز نخستين بار در يک کتاب مستند شده و آن‌هم نه با زبان آکادميک که با زبانی که برای مديران صنعت قابل فهم باشد. البته اين موضوع با توجه به پيشينه چسبرو کاملاً قابل انتظار است. وی پيش از تدريس در دانشگاه، ده سال در سمت‌های برنامه‌ريزی محصول و بازاريابی راهبردی شرکت‌های دره سيليکون کار کرده است. او هفت سال از آن ده سال را در شرکت کوانتوم، يکی از پيشتازان توليد ديسک سخت و از 500 شرکت برتر دنيا، کسب تجربه کرده است. بنابراين جای شگفتی نيست که چرا اين کتاب پيش از جامعه آکادميک مورد توجه مديران صنعت قرار گرفت.

اگر در دو سه سال نخست انتشار آن کتاب جستجويي در گوگل با عبارت "نوآوری باز" انجام می‌داديد تنها يک سری فايل های ارائه و سخنرانی مديران شرکت‌های بزرک (همچون نوکيا، فيليپس، سامسونگ و ...) را پيدا می‌کرديد و مقاله چندانی وجود نداشت. بنابراين اين از ويژگی‌های جالب پارادايم نوآوری باز است که مديران صنعت زودتر از دانشگاهيان و پژوهشگران با آن ارتباط برقرار کردند.

اما با تاخيری چند ساله توجه دانشگاهيان و پژوهشگران هم به اين پارادايم نوين جلب شد و به ويژه در چند سال اخير اين پارادايم به گفتمان غالب حوزه مديريت نوآوری تبديل شده است. امروز اگر شما تنها در گوگل پژوهشی (Google Scholar) به دنبال نوآوری باز بگرديد با عدد خيره کننده بيش از دو ميليون نوشتار علمی روبه‌رو می‌شويد (About 2,270,000 results). کافيست امروز سری به صفحه اصلی چند ژورنال برتر حوزه مديريت نوآوری بزنيد و فهرست پرخواننده‌ترين و پرمرجع‌ترين مقالات آنها را ببينيد. در تمامی اين ژورنال‌ها حضور پررنگ پارادايم نوآوری باز محسوس است. در ادامه برخی از اين موارد را جهت استحضار شما آورده‌ام اما تنها مواردی را آوردم که "نوآوری باز" در عنوان مقاله بود. لذا بسياری از مقالات ديگر هم که در ذيل همين پارادام مطرح شده اند در جداول زير منعکس نشده است.

پرخواننده ترين مقالات ژورنال "مديريت پژوهش و توسعه" (R&D Management):

لازم به ذکر است که می‌توان اين مقالات را به صورت رايگان بر روی صفحه اينترنتی اين ژورنال (لينک) دانلود کرد که اين هم خود نمونه‌ای از رويکر باز به مقالات نوآوری باز است.

Impact Factor: 2.507

شماره يک:

Open R&D and open innovation: exploring the phenomenon,Oliver Gassmann, Ellen Enkel, and Henry Chesbrough

شماره دو:

The future of open innovation,Oliver Gassmann, Ellen Enkel, and Henry Chesbrough

شماره چهار:

Firms' open innovation policies, laboratories' external collaborations, and laboratories' R&D performance,Kazuhiro Asakawa, Hiroshi Nakamura, and Naohiro Sawada

پرخواننده ترين مقالات ژورنال تکنوويشن (Technovation):

Impact Factor: 2.760

شماره يک:

Open innovation: State of the art and future perspectives,Eelko K.R.E. Huizingh

شماره دو:

The Open Innovation Journey: How firms dynamically implement the emerging innovation management paradigm,Davide Chiaroni, Vittorio Chiesa, Federico Frattini

شماره سه:

Open innovation in SMEs: Trends, motives and management challenges,Vareska van de Vrande, Jeroen P.J. de Jong, Wim Vanhaverbeke, Maurice de Rochemont

پرمرجع ترين مقالات ژورنال تکنوويشن:

شماره سه:

Open innovation in SMEs: Trends, motives and management challenges,van de Vrande, V., de Jong, J.P.J., Vanhaverbeke, W., and de Rochemont, M.

پرمرجع ترين مقالات ژورنال سياست پژوهش (Research Policy):

Impact Factor: 3.977

شماره سه:

How open is innovation?Linus Dahlander, David M. Gann



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47