ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
حمل و نقل

توافقات حمل و نقلی ایران و روسیه
توافق حمل و نقلي ايران و روسيه/ روس‌ها راه‌آهن گرمسار تا اينچه‌برون را برقي مي‌كنند
ششمين اجلاس گروه كاري همكاري‌هاي حمل و نقل بين ايران و روسيه با آمادگي طرفين براي انجام اقدامات لازم براي تسريع در آماده سازي پيش نويس اسناد قرارداد برقي كردن راه آهن گرمسار- اينچه برون و توافق در حمل و نقل دريايي، هوايي و جاده اي به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ششمين اجلاس گروه كاري همكاري‌هاي حمل و نقل بين جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه پس از دو روز بحث هاي كارشناسي در پنج كميته زير بخش در شقوق مختلف حمل نقل در ساختمان شهيد دادمان با تنظيم يادداشت تفاهم به كار خود پايان داد.

متن يادداشت ششمين اجلاس گروه كاري همكاريهاي حمل و نقل بين ايران و روسيه امروز به امضاي امير اميني، معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي ايران و رئيس طرف ايراني و الكساندر الكساندروويچ داويدنكو، رئيس آژانس فدرال حمل و نقل دريايي و رودخانه اي روسيه رياست طرف روسي رسيد.

مفاد مورد تفاهم در اين نشست دو روزه كارشناسان ارشد حمل و نقل ايران و روسيه به كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور كه دو هفته آينده برگزار خواهد شد؛ ارائه مي شود تا در سند پاياني كميسيون مشارك به امضاي مسئولان دو طرف برسد.

در بخش حمل و نقل ريلي در ششمين اجلاس گروه كاري همكاريهاي حمل و نقل بين ايران و روسيه طرفين بر تداوم همكاري‌هاي مشترك در زمينه پروژه هاي برقي كردن محورهاي ريلي ايران كه در اسناد قبلي راه آهن جمهوري اسلامي ايران و راه آهن روسيه مشخص شده، تاكيد كردند.

همچنين طرفين خشنودي خود را از اقدامات انجام شده توسط نمايندگان راه آهن جمهوري اسلامي ايران و شركت بين‌المللي راه آهن روسيه در زمينه اجرايي كردن تصميمات تفاهم نامه مورخ 3 ژوئيه 2014 از جمله بازديد انجام شده از محور گرمسار- اينچه برون و جمع آوري اطلاعات لازم از سوي طرف روسي براي اجراي پروژه ابراز كردند.

بنابر اين گزارش طرفين آمادگي خود را براي انجام تمامي اقدامات لازم براي تسريع در آماده سازي پيش نويس اسناد قرارداد برقي كردن راه آهن گرمسار- اينچه برون در چارچوب زماني تعيين شده در تفاهم نامه فوق الذكر اعلام كردند.

همچنين در متن يادداشت ششمين اجلاس گروه كاري همكاريهاي حمل و نقل بين ايران و روسيه طرفين علاقه مندي خود را در تسريع اجراي پروژه احداث خط ريلي رشت- آستارا (ايران)- آستارا (آذربايجان) در چارچوب كريدور شمال- جنوب ابراز كردند. در اين راستا مقرر شد مفاد صورتجلسه مذاكرات مورخ 16 ارديبهشت 1393 برابر با 6 مي 2014 رؤساي راه آهن هاي جمهوري اسلامي ايران، روسيه و آذربايجان مورد پيگيري قرار گيرد.

همچنين با توجه به چشم انداز توسعه همكاريهاي ريلي دو كشور طرفين بر لزوم برگزاري دوره‌هاي آموزشي تكميلي كوتاه مدت جهت كارشناسان ريلي ايران در زمينه هاي طراحي، ساخت، برقي كردن، ناوگان (لكوموتيو، واگن، خودكشش)، مديريت بهره برداري و ساير موارد در مؤسسات آموزشي ايران و يا روسيه توافق كردند.

بررسي مشكلات كشتي هاي ايراني و روسي

در ششمين اجلاس گروه كاري همكاريهاي حمل و نقل بين ايران و روسيه طرفين اطلاعات مربوط به مشكلات كشتي هاي ايراني و روسي در بنادر طرف مقابل در درياي خزر را مبادله و توافق كردند فهرست مشكلات مشخص خود را براي يكديگر ارسال كنند و ظرف مدت دو ماه پس از آن، توضيحات لازم را در خصوص مشكلات به اطلاع يكديگر رسانده و بري برطرف كردن آنها تلاش كنند.

در اين نشست طرف ايراني از طرف روسي درخواست كرد تا به كشتي هاي ايراني مجوز عبور چند باره به آبراه هاي داخلي فدراسيون روسيه در طول ناوبري داده شود. همچنين طرفين مجدداً مسئله تدوين پيش نويس موافقتنامه بين‌الدولي مقررات و شرايط تردد كشتي ها از آبراههاي داخلي روسيه را مورد بررسي قرار دادند.

در اين اجلاس طرفين توافق كردند اقدامات لازم را براي تدوين پيش‌نويس يادداشت تفاهم مربوط به كنترل و بازرسي فني و ايمني كشتي‌ها (MOU on PSC) از جمله امكان ايجاد گروه كاري كارشناسي براي تدوين پيش‌نويس يادداشت تفاهم، سازماندهي تبادل متقابل اطلاعات درخصوص نتايج كنترل و بازرسي بنادر، سازماندهي تبادل تجربيات عملي كاري افسران در اجراي كنترل و بازرسي كشتي‌ها را انجام دهند.

همچنين در اين اجلاس توافق شد تا با توجه به انقضاي يادداشت تفاهم بين وزارت راه و ترابري جمهوري اسلامي ايران و وزارت حمل و نقل فدراسيون روسيه در مورد تمايل به همكاري در زمينه جستجو و نجات دريايي و مقابله با آلودگي دريا ناشي از نفت و ساير مواد مضر مورخ 28 مرداد 1388 (19 اوت، 2009 ميلادي)، طرفين توافق كردند يادداشت تفاهم مذكور را با تبادل يادداشت رسمي از طريق مجاري ديپلماتيك براي مدت 5 سال تمديد كنند.

برگزاري كميته مشترك حمل و نقل جاده اي در نيمه اول 2015

در ششمين اجلاس دو روزه گروه كاري همكاريهاي حمل و نقل بين ايران و روسيه طرفين در خصوص ضرورت مذاكرات بيشتر درباره مسائل حمل و نقل جاده اي تاكيد كردند و براي برگزاري جلسه كميته مشترك حمل و نقل جاده اي در نيمه اول سال 2015 با مشاركت نمايندگان سازمانهاي ذينفع دولتي و خصوصي به توافق رسيدند.

بنابر اين گزارس در اين اجلاس كه در ساخمان شهيد دادمان برگزار شد؛ طرفين مشكلات مربوط به صدور ويزا براي رانندگان روسي و ايراني كه حمل و نقل جاده اي بين المللي در قلمرو جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه انجام مي‌دهند را مورد بحث قرار‌دادند و با تاكيد كردند كه انجمن شركت هاي حمل و نقل بين المللي ايران (ايتسا) وآسماپ سرويس مرحله اجرايي شدن قرارداد امضاء شده فيمابين در مسكو در تاريخ 11 فوريه 2013 را آغاز نمايند.

تبادل اطلاعات اعم از هزينه ها، زمان كار پايانه هاي مرزي و اسناد لازم براي اجراي حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي در قلمرو دو كشور و اطلاعات به روز از جمله استانداردهاي عملياتي جهت حمل كالاهاي خطرناك و كالاهاي ترافيكي با وزن بالا در قلمرو هر دو كشور و همچنين ليست هزينه ها و اسناد ضروري مرتبط باگمرك، مدت اعتبار بيمه شخص ثالث و قيمت از ديگر مفاد مورد تفاهم ايران و روسيه در اجلاس گروه كاري همكاريهاي حمل و نقل بين دو كشور بود.

تهيه و تاييد پيش نويس همكاري در حمل و نقل هوايي

در يادداشت ششمين اجلاس گروه كاري همكاريهاي حمل و نقل بين ايران و روسيه كه امروز به معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي و الكساندر الكساندروويچ داويدنكو، رئيس آژانس فدرال حمل و نقل دريايي و رودخانه اي روسيه رسيد؛ طرفين پيش نويس يادداشت تفاهم حمل و نقل هوايي بين جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه را بر مبناي ارتقاي سطح همكاري پاراف كردند و مقرر شد يادداشت تفاهم مذكور از طريق مجاري ديپلماتيك به امضاي مقامات هواپيمايي دو كشور برسد.

در اين اجلاس طرف ايراني درخواست كرد، براي شركت هاي هواپيمايي دو كشور در زمينه ترخيص بار در فرودگاههاي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه شرايط يكسان ايجاد شود.

در يادداشت ششمين اجلاس گروه كاري همكاريهاي حمل و نقل بين ايران و روسيه طرفين در خصوص ضرورت هماهنگي اقدامات براي حمل بار از طريق كريدور بين المللي شمال– جنوب تاكيد كردند و در مورد تبادل اطلاعات از طريق نماينده هاي رابط طرفين براي اقدامات آتي به توافق رسيدند. همچنين طرفين موافقت كردند هفتمين اجلاس گروه كاري همكاريهاي حمل و نقل در سه ماهه سوم سال 2015 در روسيه برگزار شود.

ششمين نشست گروه كاري همكاري در بخش حمل و نقل بين جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه در پنج كميته در شقوق مختلف حمل ونقلي از سوم تا چهارم شهريور 1393 در ساختمان شهيد دادمان وزارت راه وشهرسازي برگزار شد.

رئيس آژانس فدرال حمل و نقل دريايي و رودخانه‌اي فدراسيون روسيه در حاشيه برگزاري اجلاس دوروزه با وزير راه و شهرسازي كشورمان و معاون وزير و رئيس سازمان بنادر و دريانوردي ديدار كرد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48