ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
حمل و نقل

ترافیک هوایی آسمان ایران افزایش یافت
 همه چیز برای افزایش درآمد‌های ایران از محل پروازهای خارجی بر فراز آسمان کشورمان آماده است. آسمان ایران چند روزی است که پرترافیک شده و خطوط هوایی کشورهای مختلف خواستار تغییر مسیر پرواز خود به ایران هستند.
هر چند بحران عراق و اوکراین سهم عمده‌ای در تغییر این مسیر پروازی از عراق به ایران دارند، اما از سوی دیگر رایزنی مقامات ایران هم برای عبور ایرلاین‌ها از آسمان ایران آغاز شده است. به باور کارشناسان اگر رایزنی‌ها نتیجه‌بخش باشد، درآمدهای میلیاردی از این مسیر نصیب ایران خواهد شد. چند روز پیش نیز ابراهیم شوشتری، معاون شرکت فرودگاه‌‌ها با اشاره به موقعیت بسیار مطلوب آسمان ایران برای عبور ایرلاین‌های خارجی و درآمدزایی مناسب ارزی برای کشور، از درخواست شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای عبور از فضای ایران خبر داده و گفته بود که: «در حال رایزنی با ستادکل نیروهای مسلح برای ساماندهی راه‌های هوایی هستیم.»به گفته او «شرکت فرودگاه‌های کشور جزو معدود شرکت‌هایی است که از محل پروازهای عبوری ارز به خزانه کشور واریز می‌کند.»به گزارش «ایسنا»، طبق قوانین بین‌المللی، کشورها و شرکت‌هایی که قصد عبور از حریم هوایی کشور میزبان را دارند، موظف به پرداخت عوارض پروازی هستند، عوارضی که به دلیل استفاده از توانایی‌های راداری و فضای امن پروازی در نظر گرفته می‌شوند. بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، حریم هوایی ایران روزانه ظرفیت پوشش 750 پرواز عبوری را دارد که از این رقم تا ماه گذشته 480 پرواز انجام شده، اما با توجه به بحران‌های اخیر در دو کشور عراق و اوکراین که به سقوط یک هواپیمای مالزیایی نیز منجر شد، درخواست‌ها برای عبور از حریم هوایی ایران رو به افزایش بوده و در روزهای گذشته 40 درصد بالا رفته است.تعرفه پروازهای عبوری از کشور به نسبت تناژ هواپیما و طول مسیری که طی می‌کند متفاوت خواهد بود؛ نرخی که از 50 دلار آغاز شده و تا 2000 دلار نیز ادامه پیدا می‌کند و به گفته مدیر‌عامل شرکت فرودگاه‌ها در‌صورتی‌که افزایش درخواست‌ها برای عبور از ایران پایدار شود، درآمد سالانه کشور در این حوزه افزایش 50 میلیون دلاری خواهد داشت.در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، تا پیش از این روزانه در 24 ساعت 495 پرواز از آسمان کشور و فضای کشور استفاده می‌کرد که این رقم در چند روز اخیر به 631 پرواز رسیده است که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است‌. با این آمار به‌نظر می‌رسد که درخواست شرکت‌های خارجی برای عبور از آسمان ایران به‌طور چشمگیری افزایش داشته است تا آنجا که به گفته محمدعلی ایلخانی، مدیر‌عامل فرودگاه‌های کشور «در چند روز گذشته رکورد پروازهای عبوری از فراز ایران شکسته است.»اگر تا چند هفته قبل سقوط هواپیمای مالزی در خاک اوکراین موجب شد تا یاتا و ایکائو به دلیل امنیت مسیر‌های هوایی کشور راه ایران را در پیش گیرند و مسیر هوایی ایران را جایگزینی مناسب برای پرواز به اروپا و خاور دور بدانند، از هفته گذشته استرالیا هم به جمع متقاضیان پرواز از مسیر هوایی ایران پیوسته است.شرکت هواپیمایی «کانتاس»، اصلی‌ترین شرکت هواپیمایی استرالیا است که به دلیل شرایط بحرانی در عراق و از سوی دیگر پس از انهدام هواپیمای پرواز MH17 بر فراز شرق اوکراین، مسیر پروازهای دبی‌ـ‌ لندن خود را از عراق به ایران تغییر داده است. خبرها حاکی از آن است که هواپیمایی امارات نیز درخواست استفاده از حریم هوایی ایران را مطرح کرده است.


 افزایش تغییر پروازها به ایران 
در همین حال به گزارش «ایسنا»، سایت‌های ردگیری پروازهای بین‌المللی نشان می‌دهند پروازهایی که مقصد یا مبدا آنها کشورهای حاشیه خلیج فارس یا بعضی از کشورهای شرق آسیا است، آسمان ایران را جایگزین مسیر معمولشان در عراق کرده‌اند.بر اساس اطلاعات وب‌سایت www.Flightradar24.com، ایرلاین‌های متعددی بعدازظهر روز جمعه به وقت خاورمیانه از طریق غرب ایران پرواز کردند. مقامات وب‌سایت آمریکایی www.FlightAware.com گفته‌اند شماری از ایرلاین‌های غیرآمریکایی که عمدتا منطقه‌ای و داخلی هستند همچنان بر فراز عراق پرواز می‌کنند. براساس این گزارش، با این حال بیشتر مردم به سمت شمال می‌روند و از طریق مرز ایران-ترکیه تردد می‌کنند تا از عراق و همچنین سوریه جنگ‌زده اجتناب کنند. با این همه از روز جمعه که آمریکا حملات هوایی به داعش را در عراق آغاز کرده است بسیاری از پروازهای بین‌المللی مسیر خود را از عراق به آسمان ایران تغییر داده‌اند. درهمین راستا خطوط هوایی ترکیه هم بعد از شروع حملات آمریکا به داعش در خاک عراق، اعلام کرد که پروازهای خود به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق را به دلایل امنیتی متوقف می‌کند.همچنین بریتیش ایرویز که تا پیش از تحولات اخیر از آسمان عراق استفاده می‌کرد، به‌دنبال مسیر جایگزین عراق است و بسیاری امیدوارند تا آسمان ایران را جایگزین آسمان عراق کند. از سوی دیگر شرکت‌های لوفت‌هانزا، اتریش ایرلاینز، ایرفرانس، امارات، کی‌ال‌ام رویال داچ ایرلاینز و ویرجین آتلانتیک هم اعلام کرده‌اند دیگر بر فراز عراق پرواز نمی‌کنند. سازمان ایمنی هواپیمایی اروپایی هفته گذشته از ایرلاین‌های اروپایی خواسته بود تا در پرواز بر فراز عراق محتاط باشند. حالا با حمله مستقیم آمریکا به داعش این خواسته ازسوی شرکت‌های هوایی عملی شده و آنها دیگر از مسیر هوایی عراق عبور نمی‌کنند. باید دید آیا ایران می‌تواند این شرکت‌های مهم هوایی را برای عبور از آسمانش جذب کند یا نه؟
نقل از دنیای اقتصاد

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48