ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
امور تحصیلی

رتبه‌بندی ۱۰ دانشگاه کشور از نظر تولید علم
سرپرست ISC با اعلام میزان تولیدات علمی کشور بر حسب دانشگاه‌ها در اسکوپوس، گفت: از آنجا که دانشگاه آزاد تنها از یک نام استفاده می‌کند، رتبه نخست تولید علم را دارد و پس از آن رتبه دوم در اختیار دانشگاه تهران است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین المللی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست ISC گفت: در سال 2013 میلادی ایران در نظام استنادی اسکوپوس 40 هزار مقاله که در مجلات معتبر بین‌المللی چاپ و نمایه سازی شده است ثبت کرده است.

مهراد ادامه داد: اگر بخواهیم میزان تولیدات علمی کشور را بر حسب دانشگاه‌ها در اسکوپوس محاسبه کنیم از آنجا که دانشگاه آزاد تنها از یک نام استفاده می‌کند و تولیدات واحدهای تابعه به صورت یکپارچه تحت عنوان دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌گیرد، رتبه نخست تولید علم را در اختیار دارد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی بیان کرد: این دانشگاه از بدو تاسیس تاکنون دارای 37 هزار و 618 مقاله در اسکوپوس است که بر این اساس 93/13 درصد از تولید علم کشور به دانشگاه آزاد اختصاص دارد.

وی عنوان کرد: دانشگاه تهران با تولید27 هزار و 693 مقاله، از بدو تاسیس تاکنون مقام دوم را به دست آورده است. سهم دانشگاه تهران از کل تولید علم کشور 25/10 درصد است.

سرپرست ISC گفت: رتبه سوم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران است. سهم تولید این دانشگاه از کل تولید علم ایران 08/8 درصد و میزان تولیدات علمی آن 21838 مقاله است.

مهراد خاطر نشان کرد: رتبه چهار و پنج به ترتیب به دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر تعلق دارد. میزان تولیدات علمی این دو دانشگاه بزرگ صنعتی کشور به ترتیب16 هزار و 908 مقاله ( 26.6در صد از کل تولید علم ایران) و 14 هزار و 938 مقاله ( 53.5 درصد از کل تولید علم ایران ) است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: دانشگاه تربیت مدرس که دانشگاهی است با دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تولید علم در این دانشگاه به خاطر دانشجویان تحصیلات تکمیلی امری ممکن و نسبت به سایر دانشگاه‌ها ساده‌تر است، با تولید 14 هزار و 112 مقاله (22.5 درصد از کل تولید علم دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور) رتبه ششم تولید علم ایران را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران در بین دانشگاه‌های تولید کننده علم 7 است، ادامه داد: این دانشگاه با تولید 22.4 درصد از کل تولید علم ایران 11 هزار و 390 مقاله از بدو تاسیس تاکنون در نظام استنادی اسکوپوس ثبت و نمایه سازی کرده است.

مهراد در مورد حضور دانشگاه شیراز و صنعتی اصفهان در بین 10 دانشگاه برتر تولید کننده علم گفت: دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی اصفهان به ترتیب 1063010 هزار و 630 مقاله و 8 هزار و 370 مقاله تولید کرده‌اند. وی افزود: سهم دانشگاه شیراز از کل تولید علم ایران 93.3 درصد و سهم دانشگاه صنعتی اصفهان از کل تولید علم ایران 1.3درصد است.

مهراد ادامه داد: بدین ترتیب رتبه دانشگاه شیراز 8 و رتبه دانشگاه صنعتی اصفهان 9 است.

وی در پایان گفت: دانشگاه فردوسی مشهد با کسب رتبه 10 تنها 8 هزار و 165 مقاله در اسکوپوس نمایه سازی کرده است. سهم تولید این دانشگاه از کل تولید علم ایران 02/3 درصد است.

آرشيو مطالب...


سعید : ب سلام بسیار رده بندی عجیب و نا عادلانه ای است چرا که تولید کنندگان علم دانشگاه آزاد عمدتا فارق التحصیل دانشگاههای دولتی هستند و دانشگاه آزاد در آموزش علم بسیار عقب مانده است چه برسد به تولید و نمیتوان در اظهار نظر دانشگاههایی مثل علو تحقیقات را مبنای نظر دانست.
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44