ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
نوشته های من

پیش گفتار کتاب ایمنی ماشین آلات عمرانی

پیش گفتار

بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی ایران به ساخت و ساز مسکن و اجرای پروژه های عمرانی بستگی دارد. این در حالیست، که صنعت ساخت و ساز به عنوان یکی از پر ریسک ترین صنایع برای داراییهای مالی، فیزیکی و نیروی انسانی شناخته شده است.

گزارشها حاکی از آنست که در دهه 1380 شمسی تعداد کشته شدگان حوادث کار در ایران سه برابر شده و بیش از 50 درصد از این افراد در کارگاههای عمرانی مشغول به کار بوده اند. همچنین، بیماریهای ناشی از کار بیش از هر صنعت دیگری کارکنان پروژه های ساخت و ساز را تهدید می کند. از دیدگاه مقایسه ای، بررسی حوادث ناشی از کار کشورمان نسبت به سایر کشورها و به ویژه روند کاهشی آنها، هر انسان مسئولیت پذیری را شرمسار می سازد.

یکی از دلایل اصلی روند کاهشی حوادث در دنیا، ارج نهادن به ایمنی، بهداشت و محیط زیست و سرمایه گذاری در این زمینه است. برای مثال، در سال 2012، سازمان OHSA در ایالات متحده با بودجه 563 میلیون دلاری خود، بیش از 92000 بازرسی انجام داده و 100 دفتر منطقه ای آن در سراسر امریکا فعالیت داشته اند. چنین توجهی موجب شده تعداد کشته شدگان حوادث از سال 1970 تا 2012 کاهش 65 درصدی را تجربه کرده و تعداد کشته شدگان حوادث از 38 نفر در روز در سال 1970 به 12 نفر در روز در سال 2012 برسد. این موضوع با وجود دو برابر شدن تعداد شاغلان در این سالهاست.

وابستگی اجرای پروژه ها به ماشین آلات روز به روز بیشتر شده و میزان تماس و در نتیجه ریسک وقوع حوادث افزایش چشمگیری یافته است. طبق آخرین براوردها، تعداد ماشین آلات عمرانی سنگین و نیمه سنگین ایران بیش از یک میلیون دستگاه برآورد شده است. گزارش اداره فدرال راههای امریکا، نشان می دهد بیش از 35 درصد حوادث جرحی کارگاههای راهسازی مربوط به ماشین آلات عمرانی بوده است.

در گذشته، از همین مولف دو کتاب با عناوین مرجع مدیریت ایمنی پروژه های عمرانی و مرجع مدیریت ماشین آلات عمرانی منتشر شده، که مورد توجه جامعه مهندسی کشور قرار گرفته است. لیکن ضرورت نوشتن مرجعی با تأکید بر ایمنی ماشین آلات ما را به توسعه کارهای قبلی ترغیب نمود.

نویسندگان کتاب سعی داشته اند با جمع آوری و تدوین مطالبی در خصوص ایمنی، منبع جدیدی برای راهنمایی اپراتورها، مباشران، مدیران ماشین آلات و مدیران کارگاهها تدوین نمایند تا قدمی در جهت کاهش تعداد و شدت حوادث ناشی از کار برداشته باشند. این کتاب در قالب 15 فصل با توجه به طبقه بندی ماشین آلات عمرانی دسته بندی شده است. به جهت افزایش اطلاعات عمومی خوانندگان محترم، برخی آمار و اطلاعات مفید، همچون عوامل اصلی حوادث، برترین شرکت های سبز دنیا و... در انتهای هر فصل گنجانده شده است.

لازم است، از همه عزیزانی که در تهیه این کتاب ما را یاری دادند سپاسگزاری نماییم. به خصوص زحمات دانشجوی گرامی جناب آقای مهندس محسن دهقان در ویراستاری بخشی از کار و همکاری شرکتهایی که آرشیو اطلاعات، هندبوکها و کاتالوگ تجهیزات، ماشین آلات و پروژه ها را در اختیارمان قرار دادند ستودنی است. جا دارد از جناب آقای مهندس حبیب آگهی که مقدمه ای بر این کتاب نوشته اند، سپاسگزاری نماییم. پیشاپیش دست عزیزانی که پیشنهادات اصلاحی خود را از طریق وبسایت www.ravanshadnia.com  و یا مدیریت محترم انتشارات سیمای دانش به ما منتقل می کنند، به گرمی میفشاریم.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47