ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.2.7 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
نوشته های من

مقدمه استاندارد تخریب ساختمان ها

پیش گفتار

از زمانی که ساخت یک بنا شروع می شود یا ساختمانی برای تجدید بنا تخریب می شود، زندگی و آسایش همسایگان و شهروندان تحت تأثیر قرار می گیرد. آمارها نشان می دهد که تنها در تهران روزانه یک ساختمان در اثر عملیات گودبرداری یا تخریب ساختمان مجاور تخریب میشود و بیش از 3 برابر این رقم تعداد کشته شدگان ناشی از این حوادث می باشد که حاکی از نگاه غیر تخصصی به مقوله تخریب ساختمانها است.

داده های آماری مرکز آمار ایران نشان میدهد، که تنها 35 درصد از کل واحدهای مسکونی کشور را واحدهای با دوام تشکیل می دهند. اگرچه در سطح کشور، کمتر از 20 درصد از 217 هزار پروانه های ساختمانی مربوط به ساختمانهای بالای 4 طبقه است، لیکن در تهران که 27 درصد زیربنای در حال ساخت کشور را دارد بالای 98 درصد مجوزهای صادر شده مربوط به ساختمانهای بالای 4 طبقه است.

با در نظر گرفتن موارد فوق به همراه متوسط بسیار پایین عمر بنا در کشور، به زودی عملیات تخریب حرفه ای، ایمنی عملیات، روشهای اجرایی آن و بازیافت نخاله های حاصل از آن به معظلی جدی بدل خواهد گردید.

این در حالیست که از سال 1967 در ایالات متحده امریکا موسسه مهندسان تخریب وجود داشته و سالهاست که جوایز تخریب برتر به پیمانکاران تخصصی این رشته تعلق می گیرد. آخرین همایش سالانه انتخاب تخریب برتر نوامبر سال 2013 در هلند برگزار شد و جوایز در هشت موضوع قرارداد نمونه سال، بهترین تخریب انفجاری، بهترین تخریب صنعتی، جایزه بهترین هماهنگی عوامل تخریب، بهترین تخریب شهری، بهترین تخریب سایتهای عمرانی، جایزه ایمنی تخریب و جایزه محیط زیست و بازیافت به پروژه های برتر اعطا شد.

بنابراین، جهت انجام دین به جامعه مهندسی کشور، ترجمه یکی از استانداردهای بین المللی مد نظر قرار گرفت. با بررسی استانداردهای مختلف، استاندارد تخریب ساختمانها در کشور هنگ کنگ را انتخاب نمودیم. این استاندارد آخرین ویرایش استاندارد ملی این کشور بوده که از سال 1998 اولین نسخه آن منتشر شده بود. دلیل این انتخاب، جامعیت این استاندارد، توجه به نکات اجرایی، وجود نمونه قراردادهای تخریب، انواع چک لیست ها و توجه ویژه آن به مقولات زیست محیطی و ایمنی بود. نکته جالب اینجاست که حتی در چاپ این استاندارد از جوهر دوستدار طبیعت استفاده شده و تصریح گردیده که کاغذ مورد استفاده نیز از جنگلهای تجدید شونده و پایدار مد نظر قرار گیرد.

در انتخاب و ترجمه این استاندارد، رعایت حق ترجمه و حفظ امانتداری مد نظر بوده است. برای استفاده بهتر، در پایان کتاب با آوردن فرهنگ واژگان سعی شده امکان یافتن کلید واژه ها برای علاقمندان به پژوهشهای بیشتر فراهم گردد.

امیدواریم این کار آغازی بر یک حرکت جامع در این راستا باشد. آماده دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات خوانندگان محترم از طریق وبسایتwww.ravanshadnia.com  خواهیم بود.

آرشيو مطالب...


شرکت تدبر معمار : عرض سلام و تشکر از مطالب ارزنده شما شرکت تدبر معمار با همکاری معاونت شهرسازی و معماری اصفهان بررسی طرح حرکت نوین در معماری اصفهان را در پیش گرفته است.این طرح در راستای ارتقای سطح کیفی ساخت و ساز نیازمند گسترش محتوایی و حمایت علمی کلیه ی سازمان ها،معاونت ها و مراکز تحقیقاتی در زمینه های مختلف اجرای ساختمان و حفاظت کارگاههای ساختمانی بوده و از جنابعالی دعوت می شود در صورت تمایل چگونگی امکان دریافت اطلاعات خود را با شرکت تدبر معمار در میان بگذارید.قبلا از همکاری شما نهایت تشکر را داریم. شرکت مهندسی آروین تدبر معمار
حمید : بسیار عالی
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44