ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت ماشین آلات

ناوگان ماشین‌آلات عمرانی فرسوده است/اگر فعالیت‌های عمرانی شتاب بگیرد قطعاً با کمبود ماشین‌آلات عمرانی و راه‌سازی مواجه خواهیم بود.
به گزارش Consbank، به نقل از فارس، علی شمس اردکانی ‌امروز در نشست خبری اظهار داشت: توسعه، سرمایه اجتماعی لازم دارد که بخش عمده سرمایه اجتماعی در شکل مدنی بروز می‌یابد؛ سرمایه اجتماعی موجب بر هم‌افزایی سرمایه فردی می‌شود.

وی با بیان اینکه هر جامعه برای توسعه، سرمایه مادی و اجتماعی نیاز دارد، افزود: در ایران 5/4 میلیون نفر دانشجو داریم که سرمایه اجتماعی هستند، با احتساب اشتغال این دانشجوها در کنار دو نفر غیر دانشجو، سالانه 160 میلیارد دلار برای اشتغا‌ل‌زایی جوانان لازم داریم که در این راستا باید سرمایه اجتماعی به ایجاد اشتغال بپردازد.

شمس اردکانی اضافه کرد: تأمین سرمایه اجتماعی بر سرمایه مادی مقدم است و اگر سرمایه مادی نباشد سرمایه اجتماعی هدر می‌رود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین راهسازی، ساختمانی و معدنی با بیان اینکه یکی از وظایف ما در اتاق بازرگانی ایران حفظ سرمایه اجتماعی است، گفت: انجمن ماشین‌آلات سنگین عمرانی با همکاری و حمایت اتاق بازرگانی ایران و خانه صنعت و معدن راه‌اندازی و تاسیس شد.

شمس اردکانی با بیان اینکه هم‌اکنون نقش این انجمن در وزارتخانه‌های دولتی مشخص شده است، گفت: از سیاست‌های ویژه این انجمن همکاری با تشکل‌های هم‌سو نظیر شرکت‌های راه‌سازی است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین راهسازی، ساختمانی و معدنی با بیان اینکه ماشین‌آلات سنگین عمرانی لازم و ملزوم توسعه هستند، بیان کرد: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری عمده‌ای در این عرصه نداشتیم و اغلب ناوگان فرسوده است؛ اگر فعالیت‌های عمرانی شتاب بگیرد قطعاً با کمبود ماشین‌آلات عمرانی و راه‌سازی مواجه خواهیم بود.

وی توضیح داد: در بسیاری از کارگاه‌های راه‌سازی برخی ماشین‌آلات تا 40 سال نیز عمر دارند؛ این عمر بالا در مصرف زیاد سوخت و تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی تاثیرگذار است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات راهسازی، ساختمانی و معدنی تاکید کرد: اگر بخواهیم پروژه‌های عمرانی، راه‌سازی و معدنی رونق گیرد باید ماشین‌آلات سنگین را برای فعالیت‌های عمرانی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه همکاری دولت برای تأمین اعتبار واردکنندگان این ماشین‌آلات لازم است، بیان کرد: قطعاً ضروری نیست که همه قطعات ماشین‌آلات عمرانی، راه‌سازی و معدنی را خود، در داخل بسازیم؛ حتی شرکت سازنده بنز نیز قطعات تولیدات خود را از 17 کشور وارد می‌کند.

شمس اردکانی اضافه کرد: باید ‌به موضوع تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات عمرانی توجه بیشتری داشت که در این راستا دنبال آموزش کارگران برای استفاده از ماشین‌آلات عمرانی و راه‌سازی هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی ماشین‌آلات عمرانی، راه‌سازی و معدنی از کشور چین وارد می‌شود که پلانت کارخانه اصلی در چین است. البته برخی کارخانه‌ها نیز در چین مهندسی معکوس انجام می‌دهد که هرکدام از این تولیدات کیفیت خاص خود را دارد اما واردکننده ایرانی می‌تواند بهترین جنس را وارد کند.

شمس اردکانی اضافه کرد: ضریب اشتغال معدن، کشاورزی و عمرانی بالا است، تا ما اگر فعالیت‌هایی در تولید ماشین‌آلات سنگین تعریف شود و 100 درصد هم تولید داخل داشته باشیم باز باید به اولویت‌سنجی‌ها و مقررات مالی توجه کنیم.

وی افزود: متاسفانه در ایران سال‌ها مقررات در مورد اتومبیل و ماشین‌آلات عمرانی، یکسان بود که این امر موجب عدم رشد ناوگان ماشین‌آلات عمرانی شد در حالی که در دنیا مقررات این دو محصول متفاوت است.


آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46