ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.2.4 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
راه و ترابری

وزیر راه و شهرسازی: در صنعت راه با وجود استفاده از بتن،‌ فناوری های مرتبط با آن چندان مورد توجه قرار نگرفته است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه صنعت راه و ساختمان و صنایع مرتبط با آن از صنایع انرژی بر محسوب می شوند، اعلام کرد: بخش حمل و نقل حدود 35 درصد از مصرف انرژی را در کشور به خود اختصاص داده است. در حالی‌که سهم بخش صنعت از کل انرژی مصرفی در کشور حدود 20 درصد است.

عباس آخوندی که در یازدهمین همایش روز بتن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سخن می‌گفت، یادآور شد: با توجه به میزان مصرف انرژی در حوزه حمل ونقل اهمیت بخش حمل و نقل و توسعه آن به راحتی آشکار می شود و ازطرف دیگر از کل انرژی مصرفی در بخش صنعت بیش از 60 درصد از آن نیز مستقیما به نحوی در ارتباط با تولید مصالح ساختمانی است.
وزیر راه و شهر سازی اظهار داشت: براساس تحقیق در زمینه رعایت و اصلاح الگوهای مصرف در تمامی زمینه های مرتبط شامل نوع صنایع تولیدی مصالح راه و ساختمان و همچنین فناوری های نوین که به کاهش مصرف انرژی در صنعت راه و ساختمان کمک می کند باید توجه بسیار جدی شود.
وی تصریح کرد: در صنعت راه و ساختمان بتن (و سیمان به عنوان جزء اصلی آن) به عنوان پرمصرف ترین مصالح چه به لحاظ کاربرد و چه به لحاظ مصرف انرژی در تولید مطرح می باشند. 13 درصد از مصرف انرژی در بخش صنعت راه ، صنعت سیمان به خود اختصاص داده است.
آخوندی ابراز داشت: صنعت راه و ساختمان و شهرسازی یکی از صنایع مهم و تاثیر گذار بر اقتصاد کشور می باشد. این صنعت به صورت مستقیم با 6 صنعت زیربنایی در ارتباط است و رونق آن همواره باعث رشد صنایع دیگر خواهد بود. وی اعلام کرد: ایران با دارا بودن حدود یک درصد از کل جمعیت جهان دو درصد از سهم جهانی ساخت و ساز را به خود اختصاص داده است و بخش مسکن حدود 33 درصد از حجم اقتصاد ایران را در بر می‌گیرد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: به طور متوسط، در حال حاضر، روزانه بیش از 2000 واحد مسکونی جدید در کشور احداث می‌شود. وی افزود: ساخت مسکن نیز مستلزم احداث راه های دسترسی، شبکه های حمل و نقل نیز زیرساخت های شهری می باشد. بر طبق براوردهای انجام یافته در بخش راه و مسکن در هر ساعت حدود 6 میلیارد تومان هزینه می گردد که پس از صنعت نفت در برگیرنده عظیم ترین سرمایه گذاری ملی می باشد.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: هم اکنون ظرفیت تولید سیمان درکشور به مرز 80 میلیون تن در سال رسیده است و ایران جزو 5 کشور بزرگ تولید کننده سیمان قرار دارد. در عین حال بیش از 90 درصد از تولید سیمان در کشور فقط به کمتر از 3 نوع سیمان پرتلند محدود می شود.
وی اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته برای تحقق سیاست های اصولی دستیابی به توسعه پایدار روز به روز به تنوع سیمان های خود می افزایند و عمده این نوع سیمان ها، انواع سیمان های آمیخته هستند. به طور مثال در اروپا در حال حاضر بیش از 7 درصد از تولید سیمان را انواع سیمان های آمیخته به خود اختصاص داده اند.
آخوندی گفت: به نظر می رسد ارتقاء کیفی تولید سیمان در کشور و متنوع سازی محصولات سیمانی درکشور با پتانسیل های مناسبی که وجود دارد می تواند علاوه بر صرفه جویی مصرف انرژی در تولید سیمان و کاهش آلودگی ناشی از تولید سیمان های پرتلند و همچنین افزایش دوام و عمر مفید سازه های بتنی راه صادرات بیشتر را هموار سازد. وی افزود: تولید سیمان های بینایی ، سیمان های پوزولانی، سیمان های سرباره ای هنوز در کشور رونق نیافته است که علت آن بخشی به کیفیت تولید و بخشی دیگر به عدم فرهنگ سازی در این زمینه بر می گردد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در صنعت راه با وجود استفاده از بتن،‌ فناوری های مرتبط با آن چندان مورد توجه قرار نگرفته است در حالیکه جای کار بسیار است. استفاده از روسازی های بتنی، انواع بتن های با عملکرد بالا، بتن های خودتراکم و غیره هنوز در صنعت راه و شبکه های حمل و نقل بیگانه هستند. استفاده از فناوری نوین در صنعت بتن در ساخت اسکله ها، پل ها، فرودگاه ها و همچنین جاده ها می تواند باعث ارتقاء کیفی زیرساخت های حمل و نقل در کشور باشد.
وی یادآور شد: این باور وجود دارد که نقش مرکز تحقیقات به عنوان زیر مجموعه ای از وزارت راه و شهرسازی در نقش بازوی موثر تحقیقات می تواند همواره در نیازسنجی تحقیقات برای تسریع در اعمال سیاست های حاکمیتی دولت در شرایط و مقطع خاص کنونی گره گشا باشد.
آخوندی ابراز داشت: براین اساس لزوم تعریف طرح های تحقیقاتی جهت اصلاح الگوی مصرف در صنعت راه و ساختمان منطبق با اقلیم مناطق مختلف درکشور و جهت احداث سازه هایی امن و با عمر مفید زیاد و دارای کمترین هدر رفت انرژی همچنین استفاده از مصالح بومی و ارتقاء کیفی این مصالح از اولویت های تحقیقاتی صنعت راه و ساختمان در کشور محسوب می شود و باید مورد توجه پژوهشگران این عرصه قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در توسعه و معرفی انواع فناوری نوین مرتبط با صنعت راه و ساختمان شامل سیستم های نوین سازه ای، تولید انواع مصالح سبک، ملات های خشک آماده و .. استفاده از فناوری های نوین بتن در ساخت اسکله ها، راه ها، بنادر،‌فرودگاه ها و غیره ، نیاز به برداشتن گام های بلندتری توسط محققان مرتبط خواهد بود.
وی افزود: تحقیق در زمینه فناوری های صنعتی سازی راه و ساختمان و با رعایت الگوهای مصرف در زمینه تولید مصالح و کاربرد آن در ساخت و ساز، از سیاست هایی است که باید به شدت از طرف مرکز تحقیقات پی گیری شود و این وزارتخانه نیز تمام توان خود را با حمایت دولت و سایر وزارتخانه ها و نهادها جهت حمایت از توسعه این فناوری ها و صنایعی که از این فناوری ها بهره گیرند به کار خواهد بست.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش ساخت و ساز نقش اساسی در تولید ناخالصی ملی دارد، بیان داشت: برای دستیابی به معیارهای توسعه پایدار، لازم است تا شاخص های کیفیت ، مقاوم سازی،‌کاهش مصرف انرژی مورد توجه قرار گیرد و این توجه به مفهوم دقت در تک تک عناصر زنجیره تولید مسکن و شبکه های حمل ونقل است.
آخوندی که در یازدهمین همایش روز بتن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه همایش امسال در مرکز تحقیقات راه،‌مسکن و شهرسازی برگزار می شود، افزود: به دلیل نقش بی بدیل این مرکز در امر پژوهش و تحقیق در صنعت ساختمان، قبل از هر چیز باید به نکاتی در رابطه با اهمیت تحقیق و پژوهش و نقش مرکز در این رابطه اشاراتی نمایم.
وی ادامه داد: در جهان امروز کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش پژوهش در خلق فناوری و شتاب دهی برای توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقویت و ارتقای بخش تحقیق کرده‌اند. از این روست که می توان گفت بین پیشرفت بخش تحقیق و شتاب توسعه فراگیر و پایدار در هر کشور ، ارتباط مستقیم برقرار است.
آخوندی گفت: شرایط در قرن حاضر به گونه ای است که هر کشوری برای رشد و پیشرفت همه جانبه بی شک نیازمند طرح و برنامه ریزی مدون د رعرصه علم و فناوری می باشد. وی تاکید کرد: فرصت برگزاری یازدهمین همایش روز بتن و پنجمین کنفرانس روز بتن که که برای نخستین بار در مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی برگزار می شود و با چهلمین سال تاسیس مرکز همراه است را مغتنم می‌شمارم و نقش فعال تر مرکز را در اثر بخشی در ارتقاء‌صنعت راه و ساختمان و خصوصا بهبود کیفی بتن در کشور انتظار دارم.
وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: همین جا باید از زحمات و تلاش های دلسوزانه محققان و همه کسانی که در راه اعتلای کشور خدمت می کنند، تشکر نمایم و برای آنها اجر الهی آرزو دارم. ان‌شاء‌الله مباحث ارائه شده در این همیاش که محل مناسبی برای تبادل اطلاعات و آخرین یافته ها می باشد، ‌بتواند گام دیگری در راستای توسعه کشور محسوب گردد و آخرین دستاوردهای به دست آمده سبب رشد و ارتقای صنعت ساخت و ساز شود.
وزیر راه و شهرسازی در این مراسم علاوه بر اجرای طرح " بتن 1404" خواستار بررسی و برنامه‌ریزی نیز برای موضوع "مهندس 1404" از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شد.

پنجمین کنفرانس ملی بتن و یازدهمین همایش روز بتن در راستای بررسی چالشها و راهکارهای توسعه صنعت بتن کشور به مناسبت بزرگداشت استاد احمد حامی ، 15 و 16 مهرماه 1392 برگزار شد و معرفی و تجلیل از حامیان برتر خانه انجمن بتن ایران و تقدیر از برگزیدگان مسابقات دانشجویی و پایان نامه برتر از دیگر برنامه‌های این همایش بود.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46