ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال چرایی و چگونگی؟

یکی از اقداماتی که دولت و مجلس برای اجرای درست پروژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال انجام داده، تاسیس صندوق ملی مسکن است، این صندوق به منظور ایجاد هم افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع اقتصادی بخش مسکن، با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع اقتصادی تاسیس شده است.

در همین رابطه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وزارتخانه مکلف به برنامه ریزی و فراهم کردن شرایط برای احداث 4 میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم است، گفت: از آنجایی که احداث مسکن به 2 سال زمان احتیاج دارد تدبیری در وزارت راه ایجاد کردیم تا در سال نخست حجم بیشتری آغاز گردد و با زمانبندی بتوانیم 4 میلیون واحد مسکونی را احداث کنیم. بر این اساس تمهیدات آغاز ساخت دو میلیون واحد مسکونی طی سال جاری اجرایی می گردد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون جهش فراوری مسکن کار بزرگ و شدنی است، اضافه کرد: از یک میلیون واحد مسکونی که سالانه در دستور کار دولت سیزدهم برای احداث واقع شده است، 350 هزار واحد به وسیله مردم و به شکلی خصوصی سازی، 200 هزار واحد به وسیله بنیاد مسکن احداث خواهد شد. عملا آنچه که برای دهک های یک تا 5 درآمدی باید سالانه احداث گردد حدود 500 هزار واحدمسکونی است.

قاسمی با تاکید بر این مطلب که مسکن به وسیله بخشی خصوصی احداث می گردد، گفت: هیچ بخش دولتی در ساخت مسکن پیروز نبوده است. ممکن است مدیریت ساخت را بخش دولتی برعهده بگیرد اما حتما مسکن را بخش خصوصی احداث می نماید. برای اینکه بتوانیم این تعداد واحد مسکونی بسازیم، مدیریت ساخت را توزیع کردیم.

موانع ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال به وسیله دولت

مهدی روانشادنیا کارشناس بازار مسکن با اشاره به تاسیس صندوق ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه این صندوق می تواند ظرفیت خوبی از لحاظ اقتصادی برای طرح های مسکن در سطح ملی فراهم کند، اما باید به خوبی از این ظرفیت استفاده گردد، زیرا که همواره موضوع سرمایه گذاری و تجهیز منابع اقتصادی برای طرح های کلان ملی همواره با معضل و مشکل روبرو بوده است، اما حال با راه اندازی این صندوق می توان، بسیاری از مسائل در این زمینه را مرتفع کرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، علاوه بر مسائل اقتصادی، موضوع تامین زمین، برای طرح های مسکن از جمله قانون جهش فراوری مسکن نیز همواره به عنوان یک دغدغه جدی و مهم مطرح بوده، در این رابطه می توان با استفاده از اراضی دولتی که در حریم شهری واقع شده است، زمین مورد احتیاج برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را تامین کرد.

روانشادنیا گفت: در این زمینه هم اراضی در اختیار و تملّک ادارات کل راه و شهرسازی استان ها و بعلاوه اراضی ادارات کل منابع طبیعی استان ها، که می توان از آن ها استفاده کرد، بنابراین اگر در چارچوب و ضوابط شهرسازی و بر اساس نگاه توسعه شهری، این طرح اجرایی گردد، قدر مسلم می توان این پروژه در سطح ملی را به خوبی مدیریت کرد، چرا که تامین زمین از محدودیتهایی به شمار می رود، که این طرح با آن روبرو بود، حال اگر با چنین اقدامی این مشکل نیز حل گردد، می توان هرچه سریعتر فعالیت اجرایی این طرح را آغاز کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بروکراسی اداری و مسائل حقوقی که در کشور وجود دارد، یکی دیگر از موانعی است که بر سر راه ساخت یک میلیون واحدی مسکونی در سال واقع شده است، ادامه داد: این موضوعات، پیچیدگی های زیادی می تواند ایجاد نمایند، بنابراین در این زمینه باید این موانع از سر راه برداشته گردد تا چرخه فراوری مسکن هر چه زودتر آغاز گردد، بعلاوه مشکل منابع اقتصادی نیز دیگر موضوعی است، که در این رابطه می توان بیان کرد، اگر قرار باشد، برای ساخت این یک میلیون واحد مسکونی در سال از منابع دولتی استفاده گردد، قدر مسلم، چنین مسئله ای می تواند تبعات تورمی سنگینی را در پی داشته باشد، بنابراین باید از این کار اجتناب کرد.

وی اظهار داشت: این درحالیست که برنامه خود دولت نیز این است که با استفاده منابع عمومی از جمله از سرمایه های مردم در بورس و بعلاوه توان بخش خصوصی این یک میلیون واحد مسکونی را به انتها برساند،در این راستا اگر بتوان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده گردد، قدر مسلم،هم پروژه ها زودتر به بهره برداری خواهند رسید و هم کیفیت ساخت نیز که همواره یکی از موضوعات مهم در این رابطه بوده، می تواند به نحو بهتری انجام گردد.

روانشادنیا بعلاوه در خصوص تاثیر ساخت، یک میلیون واحد مسکونی در سال بر روی بازار مسکن، گفت: تا زمانی که این واحدها قابل عرضه نباشند، قاعدتا نمی توانند تاثیر خاصی بر روی بازار مسکن بگذارند، اما اگر به طور مثال به مانند قانون پیش فروش مسکن، این واحدها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند و بعد برای عرضه آن ها در بازار اقدام گردد، آن بخش از تقاضایی که در بازار حضور دارد و احتیاجش نیز واقعی است، یعنی می خواهد مسکن را برای زندگی تهیه کند، به سوی خرید این واحدها خواهد رفت، بنابراین بخش اعظمی از احتیاج بازار با عرضه این مسکن های دولتی پاسخ داده می گردد و طبعا در چنین شرایطی بازار نیز با متعادل شدن عرضه و تقاضا در راستا تعادل و ثبات و تاحدودی کاهش قیمت گام خواهد برداشت.

منبع: فرارو

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49