ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

تحول در تامین مسکن کشور با افزایش تعداد صندوق‌های زمین و ساختمان در بورس کالا میسر است.
یک کارشناس حوزه مسکن گفت: تحول در تامین مسکن کشور با افزایش تعداد صندوق‌های زمین و ساختمان در بورس کالا میسر است.

خبرگزاری میزان- مهدی روانشادنیا در گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص جزئیات طرح صندوق زمین و ساختمان در بورس کالا از نیمه دوم سال گفت: ابزار‌های مختلفی برای تامین مالی در بخش مسکن وجود دارد، از جمله ابزار‌هایی که در بازار سرمایه به رسمیت شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۶ آئین نامه‌ای تصویب شد که در این آئین نامه به موضوع صندوق‌های زمین و مسکن توجه شده است افزود: در این آئین نامه اساسنامه‌ای برای شکل گیری صندوق‌هایی مانند صندوق زمین و مسکن تعبیه شده است که قرار است شکل بگیرد.

این کارشناس حوزه مسکن در تشریح روش کار صندوق زمین و ساختمان در بورس کالا اظهار داشت: ابتدا یک پروژه ساختمانی تعریف و سپس بر اساس تعداد واحد مسکونی، تجاری، اداری و هر نوع کاربری که مد نظر توسعه گر است مسکن ساخته می‌شود.

روانشادنیا ادامه داد: برای این پروژه ۸ رکن در بازار سرمایه ورود می‌کنند و با سرمایه‌های خردی که از مردم جذب می‌کنند به عنوان واحد‌های آن صندوق، آن پروژه ساختمانی را به سرانجام می‌رسانند و می‌فروشند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران با هر مبلغی می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند و به نوعی در این پروژه‌های ساختمانی شریک شوند ادامه داد: زمانیکه پروژه‌ای به بهره برداری می‌رسد، واحد‌ها فروخته می‌شوند و از محل سود آن، کسانی که سهام دار این صندوق بودند منتفع خواهند شد.

این کارشناس حوزه مسکن با اعلام اینکه هم اکنون تنها دو صندوق در فرابورس فعالند خاطر نشان کرد: ۱۴ سال است که از تاسیس و وجود آئین نامه این صندوق‌ها می‌گذرد و در سال‌های گذشته نیز تعدادی از آن‌ها به بهره برداری رسیده است، اما مشکل اصلی این است که تعداد این صندوق‌ها کم است و اگر قرار باشد سالی یک میلیون واحد مسکونی تولید کنیم و قرار باشد که بخشی از تامین مالی را از محل بازار سرمایه و بورس و بخشی را نیز از طریق صندوق‌ها تامین کنیم در حال حاضر تعداد این صندوق‌ها کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

روانشادنیا افزود: پیام خبری که امروز منتشر شد این است که قرار است از نیمه دوم سال اتفاقاتی بیفتد که این صندوق‌ها توسعه پیدا کنند، روی روال بیفتند و موانع شان برطرف شود.

وی تاکید کرد: صندوق‌ها باعث شفافیت می‌شوند و این اطمینان خاطر را به کسانی که سرمایه گذاری می‌کنند می‌دهد که پولشان را در پروژه‌ای سود آور آورده اند.

این کارشناس حوزه مسکن اضافه کرد: امکان سنجی این پروژه‌ها بررسی و قابلیت نقد شوندگی اش توسط بازارگردان و ضامن تضمین شده است، همچنین شرایط خوبی است تا مردم بتوانند با اطمینان، سرمایه‌های خرد خود را سرمایه گذاری و به نوعی سپری در برابر تورم داشته باشند.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48