ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

تاکید بر آموزش شوراهای شهر و روستا در گفتگو با معاون وزیر کشور
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: بسیاری از مشکلات شوراها ناشی از ناآگاهی و نداشتن تخصص است و آنچه که می تواند نهاد و نهال شوراها را بارورتر کند آموزش است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: مسائل شهری هم بسیار پیچیده است، هم بسیار متنوع و شهرداری‌ها بیش از ۳۰۰ وظیفه دارند که ماموریت شورا‌ها و شهرداری‌ها را بسیار پیچیده و دشوار می‌کند.

جمالی نژاد با اشاره ضمنی به فقدان تخصص و ناآگاهی برخی از اعضای شورا‌ها به مسائل شهری گفت: برای داوطلبان شورا‌های شهر در سه مرحله آموزش گذاشته ایم یکی قبل از انتخابات، دوم حین انتخابات و سومین مرحله بعد از انتخابات، و الان نزدیک به یک ماه است که مدام برنامه‌های آموزشی به صورت مجازی و با همکاری صدا و سیما داریم تا کسانی که برای انتخابات ثبت نام می‌کنند با ماموریت شورا‌ها در وهله اول آشنا شوند و بعد از انتخابات هم آموزش‌های فشرده بیشتری داریم.

این مسئول وزارت کشور با بیان این که شورا‌ها پارلمان‌های محلی هستند و نقش آن‌ها در تصمیم گیری و تصمیم سازی در شهر‌ها و روستا‌ها بسیار زیاد است گفت: طبق قانون، بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، باید از شورا‌ها تبعیت کنند، اما این اتفاق نیفتاده است، درحالی که تمرکز زدایی می‌تواند به این دستگاه‌ها بسیار کمک کند، وقتی مدیریت واحد شهری محقق نشد ما مدیریت هماهنگ شهری را طرح کردیم، اما متاسفانه این هم محقق نشد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به حمایت، هدایت و نظارت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از شورا‌ها گفت: متاسفانه مدیریت هزینه و درآمد شهرداری‌ها توامان است، و شهرداری‌ها درآمد‌های پایداری ندارند که این موضوع به خودی خود مسائلی را به وجود می‌آورد.

جمالی نژاد با تاکید بر اینکه در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مجموعه وزارت کشور بحث توزیع عادلانه خدمات همواره دنبال می‌شود گفت: بسیاری از معضلات مثل بافت‌های فرسوده و حاشیه نشینی این‌ها برمی گردد به اصل مهاجرت و افزایش بی رویه جمعیت در کلان شهرها، که باید تلاش کنیم با توزیع متوازن جمعیت و خدمات و امکانات جریان و راهکار‌های دیگر مهاجرت را متوقف و یا کند کنیم.

او مهمترین امتیاز شورا‌ها را غیر دولتی بودن و از جنس مردم بودن دانست و گفت: از امتیازات شورا‌ها و دهیاری‌ها این است که از جنس مردم اند و هرچه این موضوع را بتوان پررنگ‌تر کرد، حس تعلق بیشتر خواهد شد، اگر بتوانیم فرایند‌های انتخابات را به نحوی اصلاح کنیم که این حس تعلق و مردمی بودن پررنگ‌تر شود، امنیت اجتماعی و ملی کشور بالاتر می‌رود.

مهدی روانشادنیا، کارشناس مسائل شهری نیز به درآمد ناپایدار شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: مسئله درآمد‌های ناپایدار از مسائل اساسی شهرداری هاست که تبعات آن کمابیش قابل مشاهده است.

این کارشناس، آموزش اعضای شورای شهر‌ها به ویژه در کلان شهر‌ها را ضروری برشمرد و گفت: باید انتخابات به نحوی باشد که افراد صاحب تخصص و صلاحیت در شورا‌ها باشند.

روانشادنیا با اشاره به مهاجرت از شهر‌های بزرگ و به روستا‌های نزدیک و درون محدوده ابراز نگرانی کرد و گفت: توسعه روستا‌های نزدیک کلان شهر‌ها تبعات محیط زیستی در پی خواهد داشت که باید مورد توجه شهرداری‌ها و شورا‌ها باشد.

او با یادآوری معضلاتی که منشا آن‌ها توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات در سطح شهرهاست گفت: تفاوت میانگین قیمت مسکن در نواحی مختلف تهران، حاشیه نشینی، بافت‌های فرسوده و ... از ناکارآمدی شورا‌ها و شهرداری‌ها و توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات حکایت دارد.

روانشادنیا گفت: رضایت چندانی از عملکرد شورا‌ها و شهرداری‌ها دیده نمی‌شود.

او با اشاره به برگزاری انتخابات شورا‌ها در کشور‌های دیگر گفت: در برخی از کشور‌ها هر عضو شورا نماینده محله یا منطقه خودش است، از این تجربه می‌توان استفاده کرد و به نظر می‌رسد شیوه انتخابات شورا‌ها هم نیاز به بازنگری داشته باشد.
کد ویدیو


آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48