ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

مشکلات فنی و حقوقی پیش روی نوسازی بافت فرسوده

تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در تهران برای انبوه سازان ۲۵۰ میلیون تومان و برای خود مالکان ۱۰۰ میلیون تومان است.

ایرج رهبر نائب رئیس کانون انبوه سازان تهران در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص اختصاص وام به انبوه سازان برای نوسازی بافت فرسوده گفت: یکی از دلایل کندی پیشرفت نوسازی بافت فرسوده ،تامین منابع مالی است. در حال حاضر ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور داریم که ۱۴ هزار هکتار در تهران است.

او ادامه داد: همچنین یکی از مشکلات مهم این بخش این است که مالکیت بافت فرسوده در اختیار بخش خصوصی است و باید فکری به حال مردمی که ساکن در این بافت هستند بشود. باید امکانات سکونت دائم یا موقت برای آن‌ها فراهم شود بعد طرح نوسازی به اجرا درآید.

رهبر بیان کرد: در طرح بازآفرینی شهری، بر نوسازی بافت فرسوده تاکید شده و در برنامه ششم توسعه هم آمده که سالانه ۱۰ درصد از این بافت ها باید احیا شود اما این امر محقق نشده است.

این مقام مسئول با اشاره به اختصاص وام نوسازی به انبوه سازان گفت: با توجه به گرانی های بخش مسکن، وام ۲۲۰ میلیون تومانی کاری از پیش نمی برد.

نائب رئیس کانون انبوه سازان تصریح کرد: مسئله اصلی برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی است. مشکلاتی در این بخش وجود دارد که ممکن است زمان اجرای طرح را زیاد کند و خواب سرمایه زیاد بشود که در این شرایط سرمایه گذار تمایلی به سرمایه گذاری ندارد.

او تاکید کرد: مسئولان باید دید مناسبی داشته باشند و با برنامه ریزی دقیق مشکلات را از سر راه انبوه سازان بردارند. توجیه اقتصادی هم برای مالکین و هم برای انبوه سازان باید وجود داشته باشد و بسترهای ساخت فراهم شود.

نایب رئیس کانون انبوه سازان تهران گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مشاوران شهرسازی در شهرداری ها با مطالعه دقیق تر می توانند طرح های بهتری ارائه دهند و انگیزه برای ساکنین ایجاد کنند.
وام ۲۵۰ میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران

در ادامه برنامه شفیعی عضو هیات مدیره بازآفرینی شهری در پاسخ به این سوال که چقدر از طرح بازآفرینی شهری اجرا شده است گفت: متناسب با هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه، اختصاص اعتباری صورت نگرفته است.

او افزود: اعتبارات صندوق توسعه ملی از سال ۹۷ به این بخش تخصیص پیدا کرده که خودمالکان و انبوه سازان می توانند از این تسهیلات استفاده کنند و از این زمان به بعد، اجرای طرح نوسازی سرعت پیدا کرده است.

عضو هیات مدیره بازآفرینی شهری تصریح کرد: تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در تهران ۲۵۰ میلیون تومان،در کلان شهرها ۲۳۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۲۲۰ میلیون و در سایر شهرها ۱۸۰ میلیون تومان است.

او ادامه داد: سقف تسهیلات برای خودمالکین واحدهای فرسوده ۱۰۰ میلیون تومان است و دلیل این محدودیت، تشویق به سرمایه گذاری انبوه است تا فرایند نوسازی از طریق تسهیل گران و در قالب طرح نوسازی صورت بگیرد. در این صورت علاوه بر نوسازی خانه ها، امکانات محلات هم نوسازی می شود و خدمات امدادرسانی در مواقع بحرانی همچون زلزله تسهیل خواهد شد.

شفیعی گفت: میزان سود این تسهیلات برای ۵۰ میلیون تومان ۹ درصد و برای مابقی آن ۱۸ درصد است.

عضو هیات مدیره بازآفرینی شهری تصریح کرد: با توجه به اینکه تشکیل سرمایه در بافت‌های فرسوده بدون بخش خصوصی امکان پذیر نیست دولت سطح تسهیلات را با همکاری بانک عامل (بانک مسکن) افزایش داده است.

او افزود: در کنار تسهیلات نوسازی تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی ودیعه پرداخت می‌شود. همچنین ۷۵ درصد پروانه شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده رایگان است.
مشکلات فنی و حقوقی پیش روی نوسازی بافت فرسوده

در ادامه برنامه روانشاد نیا کارشناس اقتصاد مسکن در ارتباط تلفنی گفت: حرکت و جهت گیری به سمت توسعه بافت‌های ناکارامد شهری با توجه به سکونت تعداد زیادی از مردم شهر‌ها در این بافت‌ها درست بوده است.

روانشادنیا گفت: با توجه به اینکه درصد کمی از ساخت و ساز‌های عمومی از تسهیلات استفاده می‌کنند و محدودیت بانک‌های عامل، توسعه بافت‌های ناکارامد شهری علاوه بر مشکلات مالی با مشکلات متعدد فنی و حقوقی مواجه است.

او افزود: رفع این مشکلات مستلزم این است که نهادهای خدمت رسان همچون شهرداری و وزارت راه و شهرسازی تعامل و همکاری لازم در این بخش داشته باشند.

کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: در گذشته توسعه بافت فرسوده یک انتخاب بود، اما امروز ضرورت است و با توجه به پروانه‌های صادره تفاوت محسوسی به دلیل نبود مدیریت یکپارچه پروژه دیده نمی‌شود.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48