ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

در مورد آثار طرح مالیات بر خانه های خالی بزرگنمایی شده

سلام نو – سرویس اقتصادی: مجلس جدید پس از اجرای چند کنش سیاسی از جمله سوال از ظریف و پیش بردن طرح سوال از رئیس جمهور حالا به دنبال این است که با ورود به بخش اقتصاد کارآمدی خود را به مردم ثابت کند.

یکی از مهم‌ترین اقدامات مجلس در حوزه اقتصادی ورود به بازار مسکن بود، بازاری که در چند ماه گذشته اسیر موج‌های فراوانی بود. نمایندگان در گام نخست دنبال مالیات گرفتن از خانه‌های خالی رفتند و در نهایت بررسی کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم درباره مالیات بر خانه‌های خالی را در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دادند و امروز آن را تصویب کردند.

به باور سید احسان خاندوزی این طرح افزایش قیمت مسکن را به شکل ملموسی متوقف می‌کند چون "در کل کشور بیش از دو برابر عرف دنیا و در شهرهایی مثل تهران بیش از ۴ برابر عرف دنیا خانه‌های خالی داریم."

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی معتقد است با اصلاح این قانون و افزایش نرخ مالیات افسار قیمت مسکن کشیده می‌شود و بازار در کوتاه مدت شاهد آثار خوبی خواهد بود.

در مقابل اما منتقدین این طرح معتقدند چنین تصمیمی تنها به افزایش معاملات صوری و خروج پول از بازار مسکن به دیگر بازارهای جذاب مثل سکه، دلار یا بورس منجر می‌شود.

مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با سلام نو وضع قانون مالیات بر خانه‌های خالی را به شرطی مفید می‌داند که خوب اجرا شود و مشکلات مردم نیز در آن لحاظ شود.

وی با اشاره به تصویب این قانون در مجلس گفت: مالیات گرفتن از خانه‌های خالی قانون مهم و خوبی است، به شرط این که خوب اجرا شود و در کنار بقیه ابزارها و قانون‌های مرتبط با عرضه مسکن قرار بگیرد.

این کارشناس مسکن با اشاره به بزرگ‌نمایی درباره آثار این طرح گفت: به نظر می‌رسد درباره اثرات این قانون اغراق شده و این اغراق می‌تواند اثر اجتماعی بدی داشته باشه چون با اغراق انتظار جامعه از این قانون بالا می‌رود و اگر این قانون انتظارات برآورده نکند در عمل اثر روانی و عملیاتی آن کم می‌شود.

وی با اشاره به تعدد نظرات در حوزه مسکن در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد نظرات گوناگون درون مجلس باید در قالب یک طرح جامع عرضه شود تا نگاهی جامع به مسئله مسکن داشته باشیم.

روانشادنیا در توضیح چگونگی اجرای مناسب قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: اجرای خوب یعنی یک اجرا شفاف و منطبق بر زمانبدی قابل اجرا که نیاز به هماهنگی بین دستگاهی خوب در دولت دارد، چون هرگونه اختلالی در اجرای طرح اثر آن را به شدت کاهش می‌دهد.

این کارشناس مسکن در ادامه با تاکید بر اینکه در حاشیه اجرای این طرح باید به مسائل مختلفی توجه کرد گفت: ابزارهای مالیاتی دو نکته مهم دارند، یکی این که اگر بحث مالیات به صورت گسترده و در تمام بخش‌ها اعمال نشود این اعمال مالیات می‌تواند باعث فرار سرمایه از یک بخش به بخشی دیگر شود.

وی ادامه داد: دیگر آن که شرایط اقتصادی کشور امروز شرایط خاصی است و به گونه‌ای است که اصل مسئله مالیات گرفتن به شدت دشوار شده است و باید دقت شود که با این قانون نباید فشار بر مردمی که هم اکنون زیر فشارهای مختلف از جمله هزینه مسکن هستند تشدید شود.

روانشادنیا اثر گذاری بیشتر این طرح را در گروه اجرای زنجیره‌ای از برنامه‌های پیوسته می‌داند و می‌افزاید: باید توجه کرد اولویت اول در حوزه مسکن با هر کاری است که سرمایه را به شکل برنامه ریزی شده به سمت تولید مسکن ببرید.

وی ادامه داد: این به این معنا نیست که ما بگویم قصد داریم پنج میلیون واحد تولید کنیم بلکه باید با توجه به زیر ساخت‌ها و امکانات برنامه مشخصی ارائه دهیم و بگویم چگونه می‌خواهیم پنج میلیون واحد تولید کنیم.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48