ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
معماری و شهرسازی

جلسه ای با محوریت موضوع نمای ساختمان

کارگاه و نمایشگاه تخصصی نما ویژه منطقه 9 با حضور جمعی از معماران و سازندگان به میزبانی شهرداری این منطقه با همکاری معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و مجتمع رسانه ای ساختمان «صما» برگزار شد.

سیطره کمیت بر شهرها

به گزارش صما، عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با حضور در مراسم افتتاحیه ضمن اشاره به اینکه امروز شاهد سیطره کمیت در شهر ها هستیم، اظهار داشت: کمیت گرایی بی رویه شهر را دچار اختلالاتی کرده و امیدواریم با شکل گیری و تقویت کمیته های نما به سمت کیفیت حرکت کنیم.

وی افزود: بسیاری از ما زمانی که به شهر های باهویت داخلی یا کشورهای خارجی سفر می کنیم، به معماری آنها حسرت می خوریم اما در مقام عمل ناقض آمال و آرزوهایمان برای شهر می شویم.

گلپایگانی خاطر نشان کرد: باید کار معماری را به متخصصان واگذار کنیم. در بسیاری مواقع کارفرماها به جای مشاوره گرفتن اقدام به مشاوره دادن می کنند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران اضافه کرد: اگر کارفرما معمار را انتخاب کرده است، باید به کارهای او اعتماد کند و در مقابل باید معماران پاسخ اعتماد کارفرمایان را بدهند.

وی با تاکید بر وحدت رویه کمیته های نما گفت: نبود سررشته واحد ریشه بسیاری از مشکلات است و امیدواریم در کمیته های نما این سررشته ایجاد و مبنای اقدامات قرار بگیرد.

معماران در کارگاه های نما مشارکت کنند

در ادامه این مراسم مهدی صالحی، مدیر کل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران اظهار داشت: کارگاه های تخصصی و نمایشگاه ها با رویکرد آموزشی – ترویجی انجام می شود و بی شک بدون شکل گیری اقدامات فرهنگی نمی توان با صرف اجرای قانون کارها را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه امیدواریم معماران در کارگاه های نما مشارکت کنند، ادامه داد: کمیته های نما در گذشته هم بر اساس بخش نامه شهرداری فعالیت می کردند اما با ابلاغ مصوبه شورای شهر در پایان سال 97 فعالیت آنان شکل قانونی به خود گرفت.

وی افزود: اجرای قانون موضوعات تنبیهی را پیش می کشد اما برای ارتقای کیفیت نماهای شهر این امر به تنهایی کفایت نمی کند و باید فرهنگ سازی در دستور کار قرار بگیرد. در واقع روی خشک ماجرا باید و نبایدهاست و روی نرم موضوع کار ترویجی است. کمپین نما در این مسیر راه اندازی شده است.

مدیر کل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران افزود: در کارگاه های تخصصی باید چهار دسته کار انجام دهیم. آموزش قوانین و مقررات نما، مصالح استاندارد و روش های نوین نما- برگزاری نمایشگاه برای ترویج مصالح و نماهای برتر- تشویق و ترغیب سازندگان و طراحان و نهایتا تدوین کار پژوهشی در پایان کارگاه های تخصصی مناطق 22 گانه از مهم ترین برنامه هایی است که اجرایی خواهد شد.

ایجاد گرایش بین رشته ای نما

همچنین علی مفاخریان، شهردار منطقه 9 اظهار داشت: برگزاری این کارگاه اتفاق بسیار مهمی است که با همکاری مجتمع رسانه ای ساختمان «صما» و معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران انجام شد.

وی افزود: با شکل گیری کمیته های نما شاهد تحولات مطلوبی در نمای ساختمان ها هستیم و این اتفاق می تواند تبدیل به الگویی برای سایر کلانشهر ها شود. ضمن اینکه بناهای تایید شده می تواند الهام بخش طراحان باشد.

مفاخریان ادامه داد: کمیته نمای شهرداری منطقه 9 در تلاش است تا بتواند با همکاری اساتید فن آوری های روز را با بومی سازی مورد استفاده قرار دهد.

شهردار منطقه 9 با اشاره به اینکه در بخش آموزش با کمبودهایی مواجه هستیم، گفت: معتقدم ضمن آموزش بهتر دانشجویان دانشگاه ها می توانند یک گرایش بین رشته ای نما به وجود بیاورند.

وی با اشاره به کمپین «نما، هویت شهر ما» خاطر نشان کرد: راه اندازی این کمپین اقدام فرهنگی بود که می تواند شهرسازان را در راستای بازیابی هویت معماری ایرانی – اسلامی دور هم جمع کند.

نباید نما را از طراحی ساختمان جدا کنیم

همچنین علی علایی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو کمیته علمی کمپین «نما، هویت شهر ما» نیز همچون نخستین کارگاه نما ضمن ارائه پاورپوینت اظهار داشت: منطقه 9 تهران با 2000 هکتار مساحت از یک طرف با خیابان و میدان آزادی همجوار است و از سوی دیگر فرودگاه مهر آّباد و پادگان جی در این منطقه قرار دارند.

وی افزود: محلات منطقه 9 اغلب در بخش شرقی این منطقه هستند و بخش های غربی حالت نیمه صنعتی دارند. ضمن اینکه در این منطقه شهرک های صنعتی بیشتری به نسبت سایر مناطق شاهدیم.

این استاد دانشگاه افزود: مساله بسیار مهم در طراحی، انطباق نما با ساختمان های همجوار است و بدون در نظر گرفتن این مهم طراحی نما با مشکل مواجه می شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری مواقع هیچ هماهنگی و نسبتی بین نما و پلان داخلی نمی بینیم، ادامه داد: نباید نما را از طراحی جدا کنیم. به عبارت دیگر این دو باید با هم طراحی شوند.

علایی با اشاره به اینکه نباید دنبال بزک کردن نما باشیم، افزود: در اغلب موارد زیبایی در سادگی و تکرار(در نظر گرفتن همجواری) است و اگر در نما از رنگ های مختلف و زیاد استفاده شود، صرفا اغتشاش بصری به وجود می آید.

وی با بیان اینکه نما را باید سه بعدی ببینیم، گفت: معماران باید در طراحی نما به نمای جانبی هم توجه کنند.

علایی با انتقاد از نصب و اندازه تابلو مغازه ها خاطر نشان کرد: امروز نصب تجهیزات و ملزومات اسپلیت ها در نمای ساختنمان باعث زشتی بصری شده است. معتقدم اگر قرار است در ساختمانی اسپلیت مورد استفاده قرار بگیرد، باید برای جای آن طراحی لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری مواقع صرف تمیز کردن نما می تواند منجر به زیبایی شود، افزود: وقار و آرامش در تهران قدیم بسیار دیده می شود و باید ما معماران هم این آرامش را به شهر تزریق کنیم.

سه کارگاه تخصصی نما

همچنین این مراسم میزبان سه کارگاه تخصصی با عناوین اجرای نمای آجر توسط دکتر حمید جعفریان-کارگاه آموزشی اجرای نمای سنگ، سرامیک، ورق و شیشه توسط مهندس درازگیسو- تشریح راهنما و موازین طراحی نما، توسط مهندس عابدی بود.

تقدیر از طراحان و سازندگان و اعطای گواهی

در ادامه این مراسم تعدادی از تعدادی طراحان و سازندگان منتخب با اهدای لوح سپاس تقدیر به عمل آمد و به شرکت کنندگان گواهی شرکت در کارگاه تخصصی نما اهدا شد.

بازدید از نمایشگاه نما

همچنین مهدی صالحی، مدیر کل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و علی مفاخریان، شهردار منطقه 9 از غرفه شرکت های حاضر در نمایشگاه نما بازدید کردند و از نزدیک در جریان نحوه فعالیت ها و مشکلات آنها قرار گرفتند.

از نکات جالب توجه استقبال معماران و سازندگان از کمپین «نما، هویت شهر ما» بود؛ به گونه ای که بسیاری از آنها به این کمپین پیوستند.

لازم به ذکر است ویژه نامه کارگاه تخصصی نما ویژه منطقه 9 منتشر و در اختیار شرکت کنندگان و غرفه داران قرار گرفت.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48