ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.1.28 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت پروژه

مدیریت پروژه از دیدگاه استاندارد ICB V 3.0

مدیریت پروژه از دیدگاه استاندارد ICB V 3.0

موسسات مختلفی در سرتاسر دنیا جهت توسعه مفاهیم مدیریت پروژه بوجود آمده اند.انجمن بین المللی مدیریت پروژه (International Project Management Association) IPMA یکی از معتبرترین این موسسات می باشد که مبانی متعددی را جهت ارتقای شایستگی مدیران پروژه ها تحت مدل ها و استانداردهای مختلف ارائه داده است. این موسسه در سال 1965 و متشکل  از 43 سازمان (اکثرا اروپایی) تشکیل شده است. هر سازمان وظیفه دارد استانداردهای ملی و برنامه های اعطای گواهینامه خود را مطابق با محتوای ICB تدوین کند. این موسسه در راستای خدمات مدیریت پروژه خود استانداردی را تحت عنوان ICB منتشر کرد که مبنایی برای تمامی سازمان های عضو در موسسه جهت توسعه استاندارد های ملی و برنامه های اعطای گواهینامه آنها قرار گیرد. نخستین ویرایش ICB در سال 1995 و دومین و سومین ویرایش آن به ترتیب در سال‌های 1999 و 2006 منتشر شدند. ویرایش 2006 کاملاً با ویرایش 1999 متفاوت است و می‌تواند توسط همه کاربران با گرایش‌های فرهنگی گوناگون به کار گرفته شود. به طور کلی استاندارد ICB روش دسترسی به دانش، تجربه و نگرش‌های شخصی را در مدیریت پروژه تحت 46 عنصر شایستگی ارائه می کند. تعدد این عناصر باعث شده است که تقسیم بندی شامل سه حوزه اصلی شایستگی تخصصی (Technical) مدیریت پروژه، شایستگی رفتاری (Behavioural) مدیریت پروژه و شایستگی مفهومی (Contextual) پروژه توسط این استاندارد جهت فهم بهتر موضوع ارائه گردد. این استاندارد سه حوزه مذکور را تحت عنوان چشم رقابتی مدیر پروژه  نشان می دهد. مطابق با پیشنهاد مولفین آن، استاندارد ICB بیشترین کاربرد را برای افرادی که در مقام ارزیابی کننده مدیریت پروژه ظهور می کنند دارد اگرچه این استاندارد می تواند به عنوان یک راهنما نیز مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به رویکرد ارزیابی کننده این استاندارد، از مدل ارائه شده جهت اعطای گواهینامه مدیریت پروژه استفاده می گردد. هر یک از اجزای شایستگی تحت یک عنوان، توضیحات مربوطه و فهرستی از گام­های پیشنهادی فرایند و میزان دانش و تجربه مورد نیاز برای هر سطح از گواهینامه توضیح داده می شوند. گواهینامه ای که بر مبنای استاندارد ICB اعطا می گردد شامل چهار سطح به شرح زیر می باشد:

سطح A : راهبر پروژه­ها- بدین معنی که فرد قادر است تا با توجه به منابع، متدولوژی­ها و ابزارهایی که در اختیار دارد به راهبری یک طرح یا سبدی از پروژه­ها بپردازد.

سطحB : مدیر ارشد پروژه- بدین معنی که فرد قادر است یک پروژه پیچیده را مدیریت نماید.

سطح C : مدیر پروژه- بدین معنی که فرد قادر است، یک پروژه با پیچیدگی کم را مدیریت کند. یعنی علاوه بر به کارگیری دانش مدیریت پروژه از تجربه مناسب با این سطح نیز برخوردار می­باشد.

سطح D : دستیار مدیر پروژه- بدین معنی که فرد از دانش مدیریت پروژه برخوردار است و توانایی به کارگیری آن را دارد.

ICB به بررسی متدولوژی­ها، روش­ها و ابزارهای خاص در مدیریت پروژه نمی ­پردازد بلکه، حوزه­های مرتبط با هر جزء شایستگی و روشهای  تعیین وظایف را تشریح می­کند. مدیران پروژه ها بایستی متناسب با سطح فعالیتی که انجام می دهند بتوانند گواهینامه مرتبط را کسب نمایند و روش­ها و ابزارهای مناسب را با توجه به شرایط خاص هر پروژه بکار بندند.

نقل از کتاب "از مدیریت پروژه تا مدیریت سبد پروژه ها" نوشته مهدی روانشادنیا، حمیدرضا عباسیان جهرمی، انتشارات فدک ایساتیس



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46