ثبت نام | ورود
English
امروز چهارشنبه 1403.2.5 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

تاثیر سیاست های وزیر جدید راه و شهرسازی در آینده بازار مسکن

عصراقتصاد: بخش مسکن در ایران با اجرای سیاست های متناقض دولت ها سبب شد تا اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه تحت تاثیر آن آسیب های جبران ناپذیری را متحمل شوند. دولت‌ها با توجه به تئوری های اتاق های فکر خود به درمان بازار مسکن پرداخته و اما همچنان این بازار در رکود به سر می برد.

به گزارش عصراقتصاد، با توجه به اینکه محمد اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی کشور رونق مسکن را به عنوان یکی از حوزه های اصلی مد نظر قرار داده است باید منتظر ماند و دید که سیاست های جدید این وزیر چه تاثیری بر بازار مسکن کشور خواهد داشت.

در این راستا، مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن ‌در ‌گفت‌و‌گو‌ با خبرنگار ‌عصراقتصاد درباره تاثیر سیاست های  وزیر جدید راه و شهرسازی در آینده بازار مسکن کشور گفت: سیاست های طرح جامع مسکن مصوب بوده و در سیاست های کلان نظام و وزیرراه و شهرسازی نیز مطرح بوده است.

روانشادنیا درباره اولویت های وزیر جدید راه و شهرسازی اظهار کرد:  درباره طرح بازآفرینی شهری که  دولت نیز پیگیر آن است، با توجه به محدودیتی که در سال اول اجرایی این طرح وجود داشت، به نظر می رسد که وزیر با جدیت برای توسعه بافت ناکارآمد شهری که مسبب رفع بخشی از تقاضای بازار مسکن شود، در تلاش است. دشواری که در این طرح وجود دارد کمبود منابع است که با رایزنی هایی که با سازمان برنامه و بودجه و مشارکت مردم صورت می گیرد، قابل حل است.

این کارشناس حوزه مسکن آینده بازار مسکن را تشریح کرد و گفت: وزیر مسکن در کوتاه مدت ابزارهای کافی را برای تاثیرگذاری در حوزه مسکن در اختیار ندارد اما می تواند از طریق مشوق‌هایی شرایط توسعه و افزایش عرضه در بخش مسکن را فراهم کند که تاثیر آن را می توان در بلند مدت مشاهده کرد.

وی افزود: این حوزه متاثر از وضع عمومی و اقتصاد کلان کشور ازجمله بازارهای ارز و طلا بوده و سیاست های وزیر راه و شهرسازی نیم تواند به تنهایی تعیین کننده بازار باشد.

روانشادنیا  درباره تاثیر تحولات اخیر شهرداری تهران بر نوع ساخت و ساز نیز گفت: بخش قابل توجهی از بافت ناکارآمد شهری در تهران است و این کلان شهر بافتی با هویت  تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی کشور را دار است. همچنین سرمایه گذارها در تهران نقش تعیین کننده ای دارند و بدیهی است که تعامل میان شهرداری و وزارت راه و شهرسازی می تواند منجربه وضع بهتری در بازار مسکن علی الخصوص در حوزه بافت ناکارآمد شهری شود.

دولت دوازدهم هم از این قاعده مستثنی نبوده و بعد از گذشت حدود یکسال و اندی از عمر خود به تغییر وزیر راه و شهرسازی روی آورد . فارغ از حواشی ایجاد شده به سراغ تحولاتی که قرار است با حضور وزیر جدید رخ دهد خواهیم رفت.

در این راستا محمدرضا رضایی کوچی ، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی های برنامه های اسلامی گفته است که اجرای پروژه های مسکن مهر و نوسازی بافت های فرسوده نقش مهمی در ساماندهی بازار مسکن خواهد داشت.

وی همچنین معتقد است که با تغییر دولت ها نباید سیاست های کلی حاکمیت تغییر کند و ایجاد مسکن مهر مصوبه مجلس بود و خط اعتباری از سوی بانک مسکن برای این پروژه ها در نظر گرفته شده بود

از طرف دیگر برنامه های وزیرراه و شهرسازی حاکی از آن است که عضو کابینه دولت تدبیر و امید قصد ‌حمایت از پروژه های  مسکن مهر دارد .

گفته های‌اسلامی‌ با ‌نمایندگان‌، ساکنان ‌و ‌متقاضیان ‌‌‌مسکن ‌مهر‌ پردیس با حضور درساختمان‌‌ مرکزی‌ این وزارتخانه  نشان دهنده ‌عملیاتی کردن شعارهای خود بعد از‌تصدی مسئولیت در وزارتخانه است.

همچنین بعد از این ملاقات استاندار تهران اعلام کرده است که اجرای زیرساخت های اساسی در مسکن مهر پردیس نیاز به تامین اعتبار دارد اما تاکنون بودجه مد نظر تامین نشده است.

اسلامی ضمن حمایت از مسکن مهر به برنامه بازآفرینی اشاره واعلام می کند که اولویت کاری او باز آفرینی شهری است ،چرا که در شهر‌ها بافت‌های فرسوده و مناطق آسیب پذیر بسیاری وجود دارد که قابل احیا هستند و می‌توان به مرمت آن‌ها به بازسازی شهر‌ها کمک کرد و مناطقی که قابل نوسازی هستند، مطابق ضوابط شهرسازی باید نوسازی شوند .



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46