ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

دکتر روانشادنیا: مهم ترین مشکل شهرهای جدید فعلی، مسأله هویت است

طاهرخانی گفت: سیاست جدید وزارت راه وشهرسازی، ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی تا سال ۱۴۰۰ است.

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب الله طاهرخانی در برنامه روی خط خبر شبکه خبر از ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در شهرهای جدید خبر داد و گفت: ۵۳ هزار واحد از این ۲۰۰ هزار واحد امسال آغاز و مابقی تا سال ۱۴۰۰ به مرور ساخته می شود.

وی ادامه داد: ساخت این واحدها به کمک بخش خصوصی و توسعه گران انجام می شود و تصدی گری دولت را در این برنامه نداریم.

طاهرخانی اظهار کرد: در ساخت این ۲۰۰ هزار واحد از برنامه محله محوری استفاده می کنیم وصرفا هدف ما ساخت مسکن نیست.

وی با بیان اینکه در قراردادهای ساخت این واحدها همزمان با ساخت واحدهای مسکونی خدمات مورد نیاز محله ها و واحدهای مسکونی تامین می شود افزود: سعی خواهیم کرد در این طرح اتفاقاتی که در مسکن مهر افتاده است رخ ندهد و آماده سازی واحدهای مسکونی را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه این طرح با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود گفت: نظام مالی این طرح مشخص است و تا سال ۱۴۰۰ اجرای آن به اتمام می رسد.

وی تصریح کرد: در این طرح شناساسایی بخش خصوصی و سرمایه گذاران در حال انجام است و آورده شرکت عمران شهرهای جدید عمدتا زمین است و در برخی از شهرها هزینه صدور پروانه ساختمانی را این شرکت برعهده می گیرد.

طاهرخانی تاکید کرد: سرمایه گذاران در این طرح عمدتا انبوه سازان هستند و در برخی از شهرهای جدید بنیاد مسکن ساخت آنها را برعهده می گیرد و در قالب های مشخص سهم هریک از آنها مشخص می شود.

وی درباره تامین مالی این طرح نیز گفت: بانک مسکن برای تسهیلات این ۲۰۰ هزار واحد وام های با سود ۱۸ درصد در نظر گرفته است و امتیازاتی برای انبوه سازان و یا صنعت گرانی که واحدهای مسکونی را به صورت استاندارد بسازند و ساختمان ها در هدر رفت انرژی، کم مصرف باشند در نظر گرفته به طور مثال ۳ درصد سود را کاهش می دهد.

معاون وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: تمامی تسهیلات ساخت این واحدها با هماهنگی بانک مسکن انجام می شود و سازو کارهای مشخصی برای پرداخت آن در نظر گرفته ایم.

ایجاد تعادل در بازار مسکن با ساخت ۲۰۰ هزار واحد جدید

طاهرخانی با اشاره به اینکه ساخت این ۲۰۰ هزار واحد به ویژه در شهرهای جدید و اطراف کلان شهرها در رونق بخشیدن به بازار مسکن بسیار تاثیر گذار است افزود: هم اکنون تمرکز جمعیتی در کلان شهرها بسیار زیاد است به همین منظور عرضه این واحدها در تعادل بخشی قیمت های واحد های مسکونی مناسب است.

وی ادامه داد: عرضه این ۲۰۰ هزار واحد برای اقشار متوسط جامعه با قیمت های مناسب است و با توجه به شرایطی که در عرضه مسکن در کلان شهرها کم است می تواند بسیار موثر باشد.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید به سیاست ساخت شهرهای جدید در کلان شهرها اشاره کرد و گفت: سیاست ایجاد شهرهای جدید مربوط به اواخر دهه۶۰ جهت تعادل بخشی به مناطق پر جمعیت کلان شهرها و مدیریت بازار مسکن بوده است.

ساخت ۱۹ شهر جدید در اطراف کلان شهرها

وی بیان کرد: ایجاد شهرهای جدید در راستای سریز شدن جمعیت کلان شهرها صورت گرفته و هم اکنون ۱۹ شهر جدید در حال احداث است که هرکدام از آنها ظرفیت اسکان ۱ میلیون نفر را دارد.

وی افزود: ۱۹ شهر جدید در حال ساخت ظرفیت جمعیت پذیری تا ۳ میلیون نفر را دارند.

اتمام ساخت بسیاری از واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در مناطق کلان شهرها یکی از تمرکز گاه ها مسکن مهر در شهرهای جدید بود افزود: هنوز در برخی از شهرهای جدید نتوانسته ایم سیاست جمعیت پذیری را اجرایی کنیم.

وی تاکید کرد،: در بسیاری از شهرهای جدید بخش عمده ای از مسکن مهر به اتمام رسیده به همین منظور برنامه جدید ساخت ۲۰۰ هزار واحد را آغاز کردیم.

طاهر خانی به فرهنگ سازی در شهرهای جدید که مشکل اغلب این شهرها است اشاره کرد و گفت: سعی خواهیم کرد با ساخت این واحدها موضوع هویت و فرآیند مسئولیت پذیری آن را تسهیل کنیم و فرایند هویت بخشی را در آنجا ایجاد کنیم.

وی توضیح داد: کارکردهای خاصی را در شهرهای جدید فراهم کرده ایم‌ به طور مثال شهر جدید صدرا شیراز تبدیل به مرکز بیمارستان منطقه ای شده و در آنجا بیمارستان ۲ هزار تخت خوابی ساخته شده است.

وی ادامه داد: برخی از شهرهای ما به مرز۱۰۰ هزار نفر جمعیت رسیده اند و همین منظور بسیاری از فعالیت های تفریحی، فرهنگی گسترده ای را در آنجا طراحی و اجرا کرده ایم.

طاهرخانی تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای جدید سعی شده ویژگی های متمایزی را از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی و آب مد نظر قرار دهیم.

اجرای درست سیاست طرح آمایشی در شهرهای جدید

در ادامه این برنامه مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن با بیان اینکه در برآورد طرح جامع مسکن ساخت ۸.۴ میلیون واحد مسکونی در بازه زمانی ۱۰ ساله است افزود: این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که با وجود مسکن مهر و ساخت در بافت های ناکارآمد شهری چه نیازی به ساخت ۲۰۰ هزار واحدمسکونی جدید در شهرهای جدید است.

وی ادامه داد:در طرح جامع مسکن عنوان شده است که ۲.۳ میلیون واحد مسکونی در بافت های ناکارآمد شهری ساخته شود و ستاد باز آفرینی شهری نیز ۶.۲ میلیون واحد مسکونی در شهرهای اطراف بسازند.

وی به خطای ایجاد شده در شهرهای جدید اشاره کرد و افزود: شهرهای جدید به منظور جذب سرریزهای جمعیتی از کلان شهرها ساخته شده اند اما متاسفانه این شهرها با خلاء هویتی روبرو شده اند.

روانشادنیا تصریح کرد: امروزه در این شهرها با مردمی روبرو هستیم که خلاء هویتی در آنها ایجاد شده و نگاه اغلب مردم به این شهرها متفاوت است و برداشت های بدی از ساکنان این شهرها می کنند.

این کارشناس مسکن گفت: اغلب ساکنان این شهرها به کلان شهرها در رفت و آمد هستند و در این برنامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد در ۸ شهر جدید باید خلاء هویتی برطرف شود.

وی تصریح کرد: مقرر شده بود که شهر جدید هشتگرد به یک شهر سینمایی و هنر تبدیل شود ولی امروزه هیچ برداشتی از شهر هشتگرد به نام شهر سینمایی و یا هنر وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای خارجی به طور مثال در ابوظبی شهر جدید ساخته شده که بسیار متفاوت از کلان شهر است و بسیاری از سرمایه گذران تمایل شدیدی برای ورود به این شهر دارند گفت: بسیاری از واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید مشکل فروش دارند که باید این مسئله با حل مشکل هویتیشان برطرف شود.

وی تاکید کرد: باید ساخت این ۲۰۰ هزار واحد از لحاظ کیفیت بسیار متفاوت از سایر واحدهای دیگر در شهرهای جدید باشد تا ساکنان برای ورود به آنها مشکلی نداشته باشند.

روانشادنیا تاکید کرد: هم اکنون ۵۰۰ هزار واحد خالی از سکنه در تهران وجود دارد که به دلیل درست نبودن الگوی ساخت مشکل دارند به طور مثال اکثر واحدهای خالی بیش از ۱۰۰ متر است این در حالی است که اکثر خریداران مسکن به دنبال واحدهای با متراژ متوسط هستند.

این کارشناس مسکن افزود: باید ساخت این واحدها به گونه ای باشد که اقشار متوسط را از لحاظ زندگی و آمایشی جذب کند و از لحاظ سیاست آمایشی درست طراحی شده باشد.

https://www.yjc.ir/fa/news/6754885/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DB%B2%DB%B0%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B0-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46