ثبت نام | ورود
English
امروز چهارشنبه 1403.2.5 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

دکتر روانشادنیا: در کشور علاقه خاصی به قانون نویسی وجود دارد

مهدی روانشاد‌نیا در گفت و گو با خبرنگار مسکن خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که چرا طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه CGT در بخش املاک در کشور تصویب و اجرایی نمی‌شود، گفت: برای اجرای طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک نیازمند یک بانک اطلاعاتی جامع از املاک و مستغلات هستیم.

وی با بیان اینکه علیرغم تصویب طرح کاداستر در مجلس نیز می‌بینیم که هیچ‌گاه این طرح به مرحله اجرای نهایی نرسید اظهارداشت: در کشور با نرخ تورم‌های عجیب و غریب مواجه هستیم بنابراین باید عایدی با کسر تورم عمومی باشد و فردی که واحد مسکونی خریداری کرد و بعد از مدتها ارزش افزوده پیدا کرد در حقیقت ارزش پول آن به نصف کاهش پیدا کرده است.

*افراد و گروه‌هایی وجود دارند که منفعت آنها در ابهام و عدم شفافیت است

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه به هر حال افراد و گروه‌هایی وجود دارند که منفعت آنها در ابهام و عدم شفافیت است، افزود: این افراد و گروه‌ها که اتفاقاً دینفع بوده و نفوذ هم دارند این طرح‌ها را با شکست مواجه می‌کنند. 

روانشاد نیا تأکید کرد: به اعتقاد بنده مجلس و دولت به جای تمرکز بر روی این طرح‌ها می‌توانند به مکانیزم‌های اقتصادی و شاخص‌های کلان که مسکن هم بخشی از آن است روی آورده و از مشکلات جلوگیری کنند.

وی افزود: البته با توجه به افت معاملات مسکن و رکود حاکم بر بازار در شرایط فعلی اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه ،تا حدودی خرید و فروش املاک را کندتر و رکود را تشدید می‌کند اما به هر حال این طرح برای جلوگیری از سوداگری در املاک مناسب است.

روانشادنیا گفت: متأسفانه در کشور علاقه خاصی به قانون نویسی وجود دارد به طوریکه ۱۲ هزار قانون در کشور داریم بنابراین حتی برخی مشکلات مثل همین مقابله کردن با سوداگران مسکن می‌تواند با یک بخشنامه روند خوبی به خود بگیرد.

وی افزود: به هر حال برای کاهش مشکلات مسکن باید فرایند صدور پروانه ساخت و ساز تا عملیاتی شدن ساخت و ساز کوتاه شود چرا که طولانی شدن پروسه ساخت و ساز موجب کاهش عرضه مسکن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، اخیرا اکثر اعضای کمیسیون اقتصادی موافق تصویب طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه CGT در بخش املاک هستند و اعتقاد دارند اخذ این مالیات، راهکار مناسبی برای مقابله با سوداگری در بخش مسکن و هدایت نقدینگی به سمت اقتصاد مولد است.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46