ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

تصميم براي نرخ‌گذاري عمومی کالایی مثل ساختمان قابليت اجرايي ندارد

کارشناس اقتصادي: بازار مسکن بلاتکليف است

مهدي روانشادنيا يک کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد: کليه بازارها از جمله مسکن با يک بلاتکليفي مواجه هستند. اما در بازار مسکن به دليل اين‌که سهم سرمايه‌گذاري از هزينه‌هاي خانوار عدد قابل توجهي است و قدرت خريد مردم نتوانسته با وضعيت جديد قيمت‌ها تطابق پيدا کند با کاهش معاملات به دليل بلاتکليفي فروشنده‌ها و خريداران مواجه هستيم.
بحث فقط خريداران نيست قشر بزرگي از فروشنده‌ها که مترصد تبديل به احسن واحدهاي خود هستند يا سرمايه‌گذاراني که واحدهاي آماده فروش دارند نمي‌توانند تصميم‌گيري کنند که اگر خانه‌هاي خود را بفروشند مي‌توانند مابه‌ازاي آن را پيدا کنند يا خير.
اين کارشناس مسکن گفت: در شرايط موجود، پيش‌بيني از وضعيت آينده بازار مسکن مقداري مشکل شده اما آن‌چه مسلم است تا زماني که وضعيت نرخ ارز و بازارهاي موازي به يک ثبات نسبي نرسد همين وضعيت کج‌دار و مريز ادامه خواهد يافت و پس از خروج از وضعيت فعلي مي‌توان افق بازار مسکن را واضح‌تر مشاهده کرد.
روانشادنيا درباره پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي به دولت براي تعيين سقف 10 درصد براي افزايش قراردادهاي اجاره اظهار کرد: اين موضوع با سياست‌هاي چند سال اخير وزارتخانه مطابقت ندارد و از اين جهت مقداري عجيب است. به نظر مي‌رسد که اجرايي هم نباشد؛ زيرا چون مکانيزم‌هاي عرضه و تقاضا در بازار اجاره تعيين‌کننده است. ما هر زمان توانستيم ارزش پول ملي را در يک دامنه مشخصي نگه داريم بعد مي‌توانيم درخصوص اين موارد تصميم‌گيري کنيم.
به گفته اين کارشناس، در شرايطي که روند مشخصي براي کليه بازارها وجود ندارد و ارزش آينده‌ي پول ملي هم مشخص نيست، تصميم براي نرخ‌گذاري کالاها قابليت اجرايي ندارد.
قيمت مسکن شهر تهران در خردادماه 1397 جهش 45.8 درصد را نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرد. به همين دليل، تعداد تقاضاي واقعي در اين بازار افت کرد و با اين‌که گفته مي‌شود بيشتر خريد و فروش‌ها از ناحيه سفته‌بازان صورت گرفته، معاملات در خردادماه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال به ترتيب 22.1 و 3.1 درصد کاهش يافت. در ادامه و همان‌طور که برخي کارشناسان پيش‌بيني مي‌کردند در تيرماه روند نزولي معاملات ادامه يافت. تا روز 21 تيرماه 7345 مورد خريد و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده و طبق برآوردهاي اوليه، تعداد خريد و فروش‌ها 14 درصد نسبت به ماه قبل کاهش يافته است.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49