ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

باید مکانیزمی طراحی شود که املاک دولت به ثمن بخس فروخته نشود

کارشناسان مسکن معتقدند سیاست های کلان دولت در حوزه بازسازی بافت های فرسوده و بازآفرینی باید متناسب با مناطق شهری باشد و از شتابزدگی اجتناب شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره تصمیمات جلسه امروز بازآفرینی بافت های فرسوده گفت: پیرو جلساتی که از قبل برگزار شده بود و مهمترین آن 19 اسفند 96 بود و فرمان اجرای بازافرینی شهریایران توسط رئیس جمهور به سراسر کشور صادر شد فرصت سه ماهه ای برای تبیین ابزارهای مالی و حقوقی برنامه خواسته شد که در تاریخ 97/3/10 توسط هیئت وزیران این تصمیم 21 ماده ای ابلاغ شد.
 
 
او افزود: این برنامه با تغییر رویکرد محله محوری، مشارکت مردمی و تکنیک برنامه از پایین به بالا تصمیماتی برای محلات گرفته شد که یکسری ابزارهای مالی و حقوقی لازم داشت. دولت یکی از ارکان را به عهده گرفت که با ایجاد مشوق ها بتواند در توسعه خدمات توسعه روبنایی و زیربنایی و حمایت از بخش مسکن با ابزارها و مشوق ها مشارکت داشته باشد.
 
شهرداری هم در کنار دولت بعنوان دولت محلی نقش داشتند ، بخش دیگر توسعه گران هستند که  در ساخت و ساز و مقاوم سازی نقش دارند. تسهیل گران نیز در کنار متخصصین شهرساز طرح و برنامه محله را از نگاه و خواستگاه عمومی مردم در همه حوزه ها جمع بندی می کنند و به طرح تبدیل می کنند که طرح برای ساخت و ساز در اختیار توسعه گران قرار گیرد، در بخش روبنایی و زیربنایی هزار و 500 میلیارد بودجه ای در اختیار ما قرار گرفت تا در بازافرینی محلات با کمک مردم و بخش خصوصی در محلات هدف مورد نظر که نوسازی و بازافرینی بافت فرسوده است بکار گرفته شود.


عشایری گفت: یک هفته است که مقدمات کار در سازمان برنامه و بودجه فراهم شده و در هفته های آینده ابلاغ خواهد شد. امروز نیز در  حضور رئیس جمهور اجرای آیین نامه ابلاغ شده را از کلانشهرها شروع کنیم و حساسیت موضوع به شهرداران و استانداران تبیین شود و برای تک تک موضوعات مورد نظر تصمیمات جدی در جلسه امروز گرفته شد. 

او افزود: تاکید رئیس جمهور بر این بود که دستگاه های دولتی اراضی را در اختیار قرار دهند و راهکار برون رفت از مشکلات بافت های فرسوده بررسی شد. مهمترین موضوع جلسه این بود که درحمایت از توسعه گران تسهیلات 9 درصدی در اختیار این افراد قرار گیرد که با 2 هزار و 500 میلیارد تومانی منابع تخصیص داده شده در اختیار بانک ها قرار داده شود و تمامی مشوق ها و تخفیفات مالیاتی نیز که مشمول مناطق محروم می شد در این مناطق نیز لحاظ شد.

 عشایری گفت: یکی  ویژگی های طرح بازافرینی هماهنگی بین بخش هاست بنابراین دولت باید با بودجه اهرمی که نقش یک به 8 را بازی می کند مشارکت داشته باشد. در راستای تسهیلات دولت سه سال قبل یارانه ای قرار داد اما عیب این کار این بود که یارانه به صورت مستقیم پرداخت شود که تاکنون پرداخت نشده اما خوشبختانه با پیگیری های سازمان برنامه و بودجه دولت به تعهدات خود عمل خواهد کرد و سود 50 درصد تخفیف اخذ خواهد شد اما در طرح جدید مردم قرارداد تسهیلات با سود 9 درصد را می بندند. او افزود: طبق تعهداتی که از جانب دولت داده شده دولت و تیم اقتصادی پشتیبان تیم بازافرینی خواهد بود و تعهدات عملی خواهد شد.
 
عشایری در پاسخ گفت: دولت برای تنظیم بازار به مفهوم نرخ گذاری زمین و مسکن وارد نخواهد شد چراکه در اینصورت سوداگری و رانت خواری و فساد ایجاد خواهد شد بنابراین سیاست دولت باید در جهت شفاف سازی فراهم خواهد کرد و مصوبه دولت مبتنی بر همه ظرفیت های ایجاد شده است. در زمینه انشعابات آب، فاضلاب، برق و گاز سالانه 35 میلیارد تومان برای هر کدام تخفیقات لازم لحاظ خواهد شد و این کار نزدیک به 30 درصد برای سازندگان کاهش هزینه تمام شده را خواهد داشت.
  
 
محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در ارتباط تلفنی درباره ارزیابی ها از روند بازسازی بافت های فرسوده گفت: از صدا و سیما تشکر می کنیم که به حوزه مسکن توجه دارد چراکه این کارها موجب رونق بازاز مسکن می شود.
 
برای اجرای برنامه ها تیم دولت باید پشتیبان ستاد بازآفرینی باشند، چراکه ارزیابی ها نشان میدهد علی رغم اینکه تلاش زیادی شده است؛ متاسفانه تولید مسکن و بازافرینی بافت های مسکن  شرایط خوبی ندارد. در سال های قبل دولت در راستای تعهداد خود به شهرداری ها به خوبی عمل نکرد که موجب عدم اطمینان شهرداری به دولت شد همچنین دولت در بافت های فرسوده تسهیلات 18 درصدی قرار داد و قرار شد 9 درصد را دولت پرداخت کند و 9 درصد را مردم که در آن زمان به تعهدات خود عمل نکرد و سود 18 درصد تسهیلات به طور کامل از مردم گرفته شد که موجب نارضایتی مردم شد.
 
در قانون بودجه و قوانین بالادستی دولت مکلف شده که سالانه 270 محله را بازافرینی و احیا کند اما حمایت های دولتی و تیم اقتصادی دولت در پشیبانی تیم بازافرینی دیده نمی شود بنابراین دولت اگر تمام عیار پشتیبانی نکند این طرح ها موفق نخواهد بود. تولید مسکن می تواند رونق اقتصادی ایجاد کند، اشتغالزایی داشته باشد اما هماهنگی ها در پشتوانه تیم بازافرینی از سوی دولت دیده نمی شود.

رضایی افزود: اگر دولت به تعهدات خود عمل کند در بازآفرینی بافت های فرسوده موفقیت هایی حاصل خواهد شد. در گذشته به دلیل شهر فروشی قیمت زمین افزایش زیادی داشته است و به دلیل سیاست های غلط در حوزه شهری باید وزارت شهرسازی و دولت سیاست را در کاهش قیمت زمین قرار دهند. او افزود: تسهیلاتی که به مردم داده می شود باید متناسب با درآمد مردم و دهک های متوسط به پایین باشد مثلا در صندوق یکم وقتی مردم سرمایه گذاری کردند در تهران تسهیلات فقط 40 درصد قیمت است.

او گفت: برنامه بازافرینی شهری هیچ گونه وابستگی به عوامل بیرون از کشور ندارد و تمام رفتارهای مقدم و موخر برگرفته از فعالیت های درون کشور است بنابراین بهترین کار برای ایجاد اشتغال است. او افزود: برای 100 هزار واحد 250 هزار نفر مشغول به کار خواهند شد. 

مهدی روانشادنیا عضو هیات علمی دانشگاه  گفت: زمین می تواند عامل و مشوق برای ساخت و ساز باشد با این شرط که سوءاستفاده احتمالی شبیه بازار ارز نشود.
 
با وجود افزایش زمین در ماه های گذشته باید مکانیزمی طراحی شود که املاک دولت به ثمن بخس فروخته نشود و فضایی برای رانت زمین خواری ایجاد نکند.
  
بازآفرینی شهری؛ بررسی راهکارهای جدید
 
نکته دیگر اینکه مکانیزم دقیقی در ارائه زمین های دولتی وجود ندارد؛ بعنوان مثال سازمان ملی مسکن به دلایل مختلف حتی بین دو دستگاه دولتی چنانچه معامله زمین بخواهد صورت گیرد باید شفاف و احراض صلاحیت شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه افزود: امروز هر کس و با هر تخصص می تواند وارد ساخت و ساز شود در نتیجه کیفیت و عمر ساختمان کم است.
مهدی روانشادنیا گفت: 12 درصد اشتغال در صنعت ساختمان و این صنعت الان در رکود است. او با بیان اینکه اکنون از تمام ظرفیت ها استفاده نمی شود گفت: ساخت و ساز در تهران کمتر از 20 میلیون متر مربع است که 1 ینجم ظرفیت آن را تشکیل می دهد.
 روانشادنیا گفت: در شرایط فعلی تحریم ها از صفر تا صد بومی است و قطعا حمایت دولت به این صنعت رونق خواهد بخشید. او با بیان اینکه یک کار خوب بهتر از تعداد واحد نیمه تمام ساختمان است گفت: باید نسبت به توان موجود اولویت بندی صورت گیرد.
 
بازآفرینی شهری؛ بررسی راهکارهای جدید 
 
نایب رئیس کانون انبوه سازان در گفتگوی تلفنی گفت: مساله بافت های فرسوده چندین سال است که گریبانگیر شهر تهران است. ایرج رهبر با اشاره به نقش کلیدی دولت در سیاست گذاری های کلان ساخت و ساز و ارائه سیستم های تشویقی گفت: بسیار مناسب است که دولت به صورت جدی وارد عمل شود.
 
او با اشره به تشکیل ستاد بازآفرینی شهری از سوی دولت افزود: جلسات متعدد دولت نشان از عزم جدی دولت بر بازسازی بافت های فرسوده است اما سیاست های عجولانه گذشته در اصلاح بافت های فرسوده باعث شده است در برخی محله های شهر، کارساز نباشد و شکل دیگری از بافت پر تراکم را بر جای بگذارد.
 
او با بیان اینکه ساخت و ساز در محله های شهر تهران باید مناست منطقه و محله باشد، گفت: در بافت فرسوده بحث زمین، جابجایی شاغلین و ساکنین آنهاست.
 
نایب رئیس کانون انبوه سازان ادامه داد: سیستم های تشویقی که وضع شده باید واقعی باشد بعنوان مثال در قرار دادها مرقوم شده که تسهیلاتی بانکی 6 درصدی ممکن است محقق نشود. او پیشنهاد کرد کار ساخت و ساز به تشکل ها واگذار شود تا مسکن مهر دیگری ایجاد نشود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46