ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.1.28 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت مالی پروژه

لزوم گسترش ابزارهای مدیریت ریسک در بازارهای مالی کشور
تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر ضرورت کشف قیمت و مبادله منصفانه کالا گفت: معامله گران با ابزارهای ترکیبی، ریسک معاملات خود را باید پوشش دهند.

محمدرضا آرام بنیار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تنگناهای مالی برای تامین سرمایه مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: بورس‌های کالایی مختلف در جهان در ابتدا با معاملات فیزیکی و کشف قیمت، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و سپس به سمت تبدیل‌شدن به بورس مالی و فرصت تأمین مالی حرکت کرده‌اند؛ بر این اساس، هم‌اکنون مهم‌ترین نقش بورس‌های کالایی، بحث تأمین مالی برای شرکت‌های تولیدی و ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران است و در یک مرحله پیشرفته‌تر، مدیریت ریسک معاملات را دنبال می‌کنند.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: کشف قیمت، نظام تأمین مالی بنگاه‌ها، فرصت سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک قیمت کالاها و محصولات از  نقش های بورس‌های کالایی به شمار می رود؛ این در حالی است که بورس کالای ایران در بخش کشف نرخ منصفانه پیشرفت خوبی داشته؛ ضمن اینکه در بخش تأمین مالی و فرصت سرمایه‌گذاری نیز به‌خصوص در همین چند سال اخیر تحولات خوبی در بورس کالای ایران اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: اگر بورس کالای ایران بتواند در بخش معاملات سلف و یا صندوق سپرده کالا فعالیت بیشتری داشته باشد، بیش‌ازپیش موفق خواهد بود که در همین زمینه به تازگی شاهد اخذ مجوز سازمان بورس و پذیره نویسی نخستین صندوق کالایی هستیم. همچنین در چند سال اخیر، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری نیز آغاز شده است و می‌توان بهبود عملکرد آن را در چند سال آینده شاهد بود.

به گفته آرام بنیار؛ بورس کالای ایران هم اکنون در حوزه مدیریت ریسک در حوزه سکه طلا اقدام شایسته و مؤثری صورت داده است که باید این موارد به سایر کالاها نیز تعمیم داده شود؛ به طوریکه کسانی که می خواهند کالایی را معامله کنند، به‌جز بحث تأمین مالی، با ریسک نوسانات قیمت مواجه‌اند و اگر بورس کالا بتواند از ابزارهای مشتقه و یا ابزارهای ترکیبی استفاده و این ابزارها را توسعه دهد، معامله گران می‌توانند ریسک معاملات خود را مدیریت کنند.

وی افزود: طی سالهای گذشته، حجم معاملات و فرصت تأمین مالی و سرمایه‌گذاری گسترش‌یافته و حتی در بخشی مدیریت ریسک نیز شاهد اقدامات مناسبی بوده‌ایم؛ با توجه به این نکته‌ها می‌توان عملکرد بورس کالا را مثبت ارزیابی کرد؛ ضمن اینکه پتانسیل بورس کالا در خصوص حجم معاملات و ابزارهای مالی است؛ بورس‌های کالایی نسبت به بقیه بورس‌ها، از لحاظ حجم معاملات و ابزارهای مالی گسترده تر هستند.

آرام بنیار با اشاره به اینکه اولین نکته در خصوص بهبود عملکرد بورس کالا علاوه بر تداوم توسعه معاملات فیزیکی، گسترش ابزارهای مدیریت ریسک است، گفت: بحث بعدی توسعه ابزارها و روش‌های تأمین مالی مبتنی بر کالا و نکته سوم هم بحث توسعه معاملات خارجی و ارتباط با دیگر بورس‌های کالایی است.

وی ادامه داد: اگر این ارتباط بین بورس‌های کالایی صورت بگیرد، می‌تواند بورس کالا را گسترش دهد و محمل سرمایه‌گذاری خارجی باشد و در جذب سرمایه خارجی نیز بسیار کمک کند.

وی با اشاره به اینکه در دنیا نظام مالی و بانکی کشورها با نظام بورس‌های کالایی هماهنگ شده است، تاکید کرد: بانک‌هایی موفق‌تر هستند که بازارهایی بیشتری را درون خودشان ایجاد می‌کنند. همچنین نکته بعدی اتصال نظام بانکی و تأمین مالی بانکی مبتنی بر معاملات کالا در بورس کالا است که می‌تواند یکی از اولویت‌ها باشد



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46