ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

گفتگویی با موضوع مشکلات فنی تونل توحید

تونل 300 میلیارد تومانی توحید بار دیگر خبر ساز شد. مشکل مکرر این تونل، نشت آب است اما مسئولان، این را به معنای احتمال ریزش تونل نمی دانند.

برای رفع نشتی آب در این تونل هزینه بسیار زیادی پرداخت شده امامساله اینجاست که از همان ابتدا عایق‌بندی این تونل مشکل داشته و این روزها دردسرهای بسیاری برای هموطنان مان به‌وجود آورده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، تونل توحید تهران، به عنوان طولانی‌ترین تونل شهری کشور شناخته شده است. این تونل که در سال 86 و در رکوردی بی سابقه در مدت 30 ماه به اتمام رسید، در همان زمان موجب شگفتی بسیاری از کارشناسان فنی شد. کارشناسان معتقدند که تونل توحید سه برابر تونل رسالت است و در مقایسه با این تونل 27 سال زودتر ساخته شده و به بهره برداری رسیده است. محمد باقر قالیباف هزینه احداث این تونل را 300 میلیارد تومان اعلام کرد و چیزی در حدود 200 میلیارد تومان در ساخت این تونل از عوارض مردمی تامین شده است.

نسخه اشتباهی پیمانکار برای تونل توحید!

در شروع کار ساخت این تونل شرکت پیمانکار تونل توحید برسر زه کشی و عایق‌بندی تونل با شهرداری تهران اختلاف داشته است. شرکت پیمانکار مدعی شده بود از آنجایی که طراحی و ساخت با آن‌هاست، تشخیص می دهد که عایق بندی نیاز ندارد و به شهرداری اعلام می‌کند که می‌خواهد به روش ساخت تونل رسالت، تونل توحید را بسازد و به دلیل پایین بودن سطح آب‌های زیر زمینی نیاز به عایق‌بندی ندارد. در نهایت پس از کش و قوس های فراوان شهرداری نتوانست شرکت پیمانکار را متعهد به عایق بندی تونل کند. شرکت پیمانکاری که طراحی و ساخت این تونل شهری را بر عهده داشت، طی جوابیه‌ای که به رسانه‌ها داده، مدعی شده است که عایق‌بندی تونل شهری توحید حسب صورت‌جلسات تحویل پروژه، بر عهده کارفرما یعنی شهرداری تهران بوده و هیچ گونه ارتباطی به پیمانکار ندارد. در همان زمان معاون فنی و عمرانی شهرداری این موضوع را رد کرده و گفته بود: «این موضوع نافی وظایف شرکت پیمانکار نیست».

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه تونل توحید ایمنی و استحکام لازم را دارد، گفت: «ساخت این تونل در پایتخت تجربه‌ای کاملا موفق بوده است». علیرضا جاوید با بیان این مطلب و با اشاره به علت نشت آب در تونل توحید اظهار داشت: «در زمان احداث تونل، پیمانکار پروژه که طراح آن نیز بود، تشخیص داد که نیازی به آب‌بندی کامل تونل و به ویژه سقف آن نیست».

آب بندی کامل برای تونل صورت نگرفته است

جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، تصریح کرد: «به دلیل اینکه مسیر تونل، شمال به جنوب بوده نه شرق به غرب، پیمانکار تشخیص داده که نیاز به آب بندی کامل سقف تونل و بدنه‌ها وجود ندارد. به همین دلیل آب بندی کامل صورت نگرفته است».

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه تونل توحید سازه‌ای افتخارآمیز در شهر تهران است، ادامه داد: «نشت آب در تونل به معنای مشکل فنی لاینحل و یا اینکه تونل در حال ریزش است، نیست». جاوید با بیان اینکه در راستای حل مشکل نشت آب در تونل توحید نیز طرحی را با اساتید دانشگاه تهران در دست اجرا داریم، گفت: «در این طرح روشی را برای تزریق مواد آب‌بندی از داخل به تونل در نظرگرفته‌ایم که قطعا این مشکل را حل خواهد کرد». وی خاطرنشان کرد: «هم اکنون این طرح مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و انشاا... تا پایان سال عملیات اولیه آن به پایان می رسد.تست نهایی طرح نیز در ابتدای سال آینده انجام خواهد شد».

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان تاکید کرد: «هم‌اکنون تونل‌های رسالت،امیر کبیر، شهدای غزه، نیایش و آرش اسفندیار که یا درحال بهره برداری هستند و یا به بهره برداری رسیده‌اند، به طور کامل آب بندی شده‌اند».

مسایل فنی فدای تحویل فوری تونل شد

«مهدی روانشادنیا» عضو هیات رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران می‌گوید: «تونل توحید در زمانی که ساخته شد قرار بود کمک کند تا از بار ترافیکی دو بزرگراه مهم نواب و شهید چمران کم کند. در نهایت ساخت این تونل در زمان خودش کمک بزرگی به بحث ترافیکی شهر تهران بود».

وی با اشاره به اینکه توحید معضلات ترافیکی شهر تهران را حل کرده است افزود:« این طرح خدمت بزرگی بوده و نباید زیر سوال برود اما در مورد دغدغه‌های فنی باید به عنوان یک تجربه از آن برای پروژه‌های بعدی استفاده کرد».

روانشادنیا با اشاره به این مساله که تونل توحید در شرایط کنونی نیاز به تعمیرات دارد می افزاید: «یکی از مسائلی که در بحث بهره برداری هست، بهره برداری زود هنگام از این نوع پروژه هاست. باید در این پروژه‌ها به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که مسائل فنی، فدای تحویل فوری یک پروژه و اتمام سریع آن نشود».

پروژه توحید آب بندی شده است؟

درحالی معاون شهردار بر عدم آب‌دهی دوباره تونل توحید پس از تزریق تاکید دارد که چندی پیش نشت چندباره تونل توحید، صدای اعتراض اعضای شورای شهر را نیز در آورد. «محمد مهدی تندگویان»، نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در تذکر خود با بیان اینکه حل مشکل ریزش آب از تونل توحید از سال 88 در دستور کار قرار دارد، گفت: «شهرداری ابتدای امسال اعلام کرد که با قرارداد سه میلیارد تومانی آب‌بندی را تا پایان شهریور انجام می‌دهد اما بعد از مدتی این عدد به 6 میلیارد و 9 میلیارد رسید و سرانجام معاون مربوطه اعلام کرده است که تا پایان سال آب‌بندی تونل توحید را با 12 میلیارد تومان به اتمام می‌رساند. این چه مدل پیمانکاری است که شاهد افزایش چهار برابری بها هستیم. هیچ کجای دنیا این مدل پیمانکاری قابل پذیرش نیست». تندگویان افزود: «گویا پروژه آب‌بندی تونل توحید شکست خورده اما روی‌مان نمی‌شود که به مردم این موضوع را اعلام کنیم».

«اقبال شاکری»، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با عدم عایق‌بندی تونل توحید، مشکلات پس از افتتاح نمود پیدا کرد و مشکل شهرداری و شرکت پیمانکار بر سر این مساله افزایش یافت، ادامه می‌دهد: «سرانجام پس از چند سال مذاکره، فردی را به عنوان حکم انتخاب کرده و صورت جلسه‌هایی را در خصوص تعهدات شرکت پیمانکار و شهرداری تعیین کردند اما قرار شد که پیمانکار همه نقشه‌های تونل را به شهرداری تحویل داده و قسمت‌های ناقص را نیز تکمیل کند تا صورت‌جلسه نهایی شود». وی با بیان اینکه بهترین کار برای حل مشکل فی‌مابین پیمانکار طرح و ساخت تونل توحید و شهرداری تهران مذاکره و تفاهم با انتخاب نمایندگان کارشناس و منصف است، می‌افزاید: «پس از نشتی‌های فراوان تونل توحید، معاونت فنی و عمرانی و همچنین منطقه دو، عملیات عایق بندی این تونل را آغاز کردند اما به دلیل محدودیت‌های مالی و اعتباری منطقه دو، این مهم تا پایان سال گذشته تکمیل نشد. هر چند که شرکتی که کار عایق‌بندی تونل را انجام می‌دهد، 10 سال کار خود را ضمانت کرده و باید شهرداری نظارت دقیقی بر روی این عایق بندی انجام دهد».



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48