ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اصول و مقررات پیمان

مسئولیت های پنج گانه

مسوولیتهای پنجگانه:

▪️مسوولیتها را از جهات مختلف می توان تقسیم کرد. برای تمایز مسوولیت اخلاقی از دیگر اقسام آن، به تقسیم بندی پنجگانه از مسوولیت در ادامه توجه فرمایید:

▫️1.مسوولیت حرفه ای: کسی که شغلی را در یک سازمان و یا از جانب فردی می پذیرد، در چارچوب شرح وظایف مورد توافق، پاسخگو است. در این مفهوم فرد شاغل در قبال کارفرما نسبت به رفتار شغلی خود مسوولیت دارد.

▫️2.مسوولیت حقوقی: مسوولیتی که ناشی از قانون موضوعه باشد، مسوولیت حقوقی و یا قانونی خوانده می شود. اینگونه مسوولیت دارای ضمانت اجرای قانون است و به دو شاخه کیفری و مدنی قابل تقسیم است.

▫️3.مسوولیت مدنی: مسوولیت مدنی، تعهد قانونی شخص بر رفع ضرری است که به دیگری وارد کرده است. مراد از ضرر در اینجا، اعم از ضرر ناشی از تقصیر فرد و یا ضرر ناشی از فعالیت او (قصور) است.

▫️4.مسوولیت شرعی: در اسلام یکی از اضلاع ارتباط با خدا، تکلیف است. خداوند واضع تکالیف و انسان موظف به انجام تکلیف است. بنابراین انسان در قبال خداوند متعال نسبت به انجام اوامر الهی و ترک نواهی پاسخگو است.

▫️5.مسوولیت اخلاقی: مسوولیت اخلاقی، تعهد و الزام فرد یا سازمان در قبال حقوق خویش یا دیگران است. حقوقی که بیش از مفاد قوانین در انواع رفتارهای ارتباطی فردی (خویشتن، سایر انسانها، محیط زیست و خدا) و سازمانی (درون سازمان و برون سازمانی) وجود دارد. ((برای آگاهی از ارتباط حقوقی اخلاق و قانون به مطلب مربوطه در کانال مراجعه فرمایید.))

👈(کتاب درآمدی بر اخلاق حرفه ای، نوشته دکتر احد فرامرز قراملکی)



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47