ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
معماری و شهرسازی

راه‌اندازی سايت كمپوست در محدوده شمال غرب پايتخت
شاید کهن ترین روش بازیافت، کمپوست باشد... نامی که این روزها بر سر زبان‌هاست، کودی است که از بازیافت مواد ارگانیک (مواد زائدی که ازگیاهان و حیوانات برجای می‌مانند) به دست می‌آید.
 
پوسش یا کمپوست کردن عمل پوساندن و تجزیه بقایای گیاهی، حیوانی و یا زباله‌های شهری همچنین لجن فاضلاب است که تحت شرایط خاص و روش‌های گوناگون انجام می‌گیرد. کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیکی میکرورگانیسم‌هایی است که توانایی شکستن مولکول‌های درشت مواد آلی را دارا می‌باشند.
 این کود که از پسماندهای کشاورزی، خانگی و خوراکی تولید می‌شود یکی از عالی‌ترین کودها برای مصارف کشاورزی به شمار می‌رود و تولیدکنندگان گل و گیاه نیز امکان بهره‌گیری از این کود را دارند.
کمپوست سازی به دو روش صنعتی و خانگی امکان پذیر است. کمپوست خانگی در حیاط به وسیله کومه کردن زباله‌های آشپزخانه، برگ درختان و یا کود پرندگان و چهارپایان در یک گوشه یا قرار دادن آنها در یک چاله در زمین و اجازه به طبیعت بویژه میکروارگانیسم‌ها برای انجام عملیاتش به آسانی می‌تواند صورت گیرد. اما کمپوست سازی صنعتی روشی سودمند و جایگزینی بسیار سومند برای خاک چال یا همان دفن کردن زباله در مدیریت پسماند بوده که در شهرهای گوناگون جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشینه کمپوست صنعتی در ایران و تولید کود از زباله‌های شهری از سال ۱۳۴۸ هجری شمسی و در شهر اصفهان آغاز گردیده است. در سال ۱۳۵۱ دومین کارخانه کمپوست در جنوب تهران، در صالح آباد احداث گردید؛ و سومین کارخانه نیز در سال ۱۳۶۸ در شمال شرقی شهر اصفهان توسط یک شرکت سوئیسی طراحی و اجرا شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
حالا شهردار منطقه 22 از راه‌اندازی سايت كمپوست در محدوده شمال غرب پايتخت خبر داد.
ابولقاسم مولایی، شهردار منطقه 22 تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران با اعلام این خبر گفت: "سايت كمپوست در محدوده شمال غرب پايتخت با ظرفيت توليد 4 تن كود خالص از زباله‌های تر توليدی در ماه، به بهره برداری رسیده است.:
 
وی با اشاره به میزان اعتبار برای این کمپوست ها ادامه داد: "استقراراین 6 دستگاه توليد کمپوست در پایتخت مبلغی بالغ بر 10 میلیارد ریال هزینه داشته است."
 
مولایی افزود: "دستگاه‌های موجود در این سایت قابلیت تولید کمپوست بدون بو و توليد شيرابه و جلوگيری از تجمع حشرات و جانوران موذی را دارند. این دستگاه‌ها دارای تمام قطعات لازم از جمله چرخ خردکن، سیستم تهویه و سیستم چرخاننده و میکسر جهت رسیدن به کمپوست کامل هستند. سیستم دو محفظه‌ای آن، این دستگاه را از سایر دستگاه‌ها متمایز می‌کند، در این دستگاه با استفاده از ضایعات مواد آلی به عنوان ورودی دستگاه و تجزیه کنترل شده مواد آلی با حرارت و رطوبت مناسب در مجاورت اکسیژن به وسیله باکتری‌ها و قارچ‌ها، کپک‌ها و سایر میکرو ارگانیسم‌های هوازی و غیرهوازی، کمپوست تولید خواهد شد."
 
وی درباره روند کار این دستگاه ها اظهار کرد: "مراحل کار این دستگاه به صورتی است که روزانه 100 تا 150 لیتر(50 کیلوگرم) زباله تر که از بازارهای تره‌بار مستقر در نواحی تأمین می‌شود به همراه 10 لیتر خاک اره وارد دستگاه می‌شوند. این کار به مدت 7 روز تکرار می شود و بعد از گذشت 7 روز از اولین بارگیری در مخزن اول، مواد به مخزن دوم انتقال داده شده و 7 روز دیگر در آنجا خواهد ماند و سپس مواد خروجی تخلیه می‌شوند. خروجی دستگاه هر 7 روز یک بار، معادل 350 کیلوگرم مواد کمپوست با نسبت ازت به کربن مناسب است."
 
ابولقاسم مولایی، شهردار منطقه 22 تهران، در پایان گفت: "ساخت و تجهيز سايت توليد كود كمپوست به صورت مكانيزه با ظرفيت 4 تن در ماه برای نخستين بار در اين منطقه و در  بين مناطق 22‌گانه شهرداری تهران انجام شد."
منبع: تابناک


آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48