ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اصول و مقررات پیمان

تشریح تفاوت شناسنامه پیش فروش ساختمان و شناسنامه فنی ملکی

منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان گفت: شناسنامه فنی ساختمان برای پیش‌فروش ساختمان است و هر سازنده و یا سرمایه‌گذاری بخواهد ساختمان را پیش‌فروش کند باید شناسنامه را دریافت کند. مقررات ملی ساختمان از جایگاه خوبی برخوردار است و برای نخستین‌بار در سال ۵۲ در قانون نظام مالی و ساختمان مطرح و به طور کوتاه به آن اشاره شد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان افزود: اوایل سال ۶۰ تدوین آن شروع و سال ۱۳۷۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تصویب و الزام قانونی پیدا کرد. بیش از ۳۵ سال ما صاحب قانون مقررات ملی ساختمان هستیم. مقررات ملی ساختمان ما جوان است و بسیاری از شهروندان و هموطنان با ان آشنایی پیدا کردند و مهندسان، دستگاههای قضایی و دادگاهها هم براساس مقررات ملی ساختمان تصمیم می‌گیرند.

شیبانی‌اصل ادامه داد : هم وطنان در ساخت و ساز از مهندسان و کاردان‌ها مطالبه‌گر اجرای مقررات ملی ساختمان باشند.

وی گفت: شناسنامه فنی ملکی ساختمان در انتهای ساخت و ساز داده می‌شود و فرایند ساخت و ساز را می‌پوشاند در واقع شناسنامه فنی ساختمان که در قانون پیش‌فروش ساختمان است آینده را به تصویر می‌کشد که از چه مصالح و طرح‌هایی استفاده می‌شود اما شناسنامه فنی ملکی در انتهای کار می‌گوید چه چیزی در این ساختمان ساخته شده است.

شیبانی‌اصل تاکید کرد: شناسنامه فنی ملکی اصولا برای همه ساختمان‌ها باید صادر شود اعم از اینکه ساختمان پیش‌فروش شود یا خیر. اما شناسنامه فنی ساختمان فقط برای ساختمان‌هایی که قصد پیش‌فروش دارند و اگر کسی پیش‌فروش نکند نیاز به شناسنامه فنی ساختمان نیست.

وی افزود:‌ در زمان پیش‌فروش ساختمان، خریدار باید از مصالح ساختمانی که در ساختمان استفاده شده مطلع شود که در پیش‌فروش، فروشنده چه چیزی را تعهد می‌کند که در آینده اگر تخلفی درباره مثلا مصالح ساختمانی صورت گیرد می‌توان شکایت کرد.

مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه ای به صدا و سیما گفت: الزامات قانونی در شناسنامه فنی باید رعایت شود.

وی تاکید کرد: پیش فروشنده متعهد است براساس شناسنامه و قرارداد تعهدات را انجام دهد و اگر انجام نداد خسارت پرداخت شود. همچنین در قانون به روشنی آمده است که شناسنامه فنی در قرارداد پیش‌فروش نیاز است و باید در قانون پیش‌فروش به طور کامل درج شود./



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48