ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
فعالیت های حرفه ای

شناسنامه فنی ملکی ساختمان امسال در تهران اجرایی می شود

به گزارش خبرنگار«صما» مهدی روان‌شادنیا با اعلام این خبر در گفت‌وگو با «صما» با بیان اینکه نظام مهندسی با شهرداری تهران تفاهم‌نامه‌ای را برای الزام به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح امضاء کرده است؛ اظهار داشت: با توجه به اینکه طبق قانون به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح در ساختمان‌ها الزام‌آور است ، بنابراین به نظر می‌رسد با تحقق قانون مجری ذی‌صلاح، امکان صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها مهیا شود.

وی نسبت به ضرورت نگرش به ساختمان‌ها از دیدگاه بهره‌برداران گفت: بهره‌بردار حق دارد که از جزئیات فنی ملکی که خریداری می‌کند اطلاعات دقیق داشته باشد و صدور شناسنامه فنی زمینه مساعدی برای تحقق این حق‌مسلم مصرف‌کنندگان است.

این عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران با اظهار تاسف از اینکه صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها در این سال‌ها مورد غفلت واقع شده است تاکید کرد: اجرای شناسنامه فنی یکی از مطالبات اصلی سازمان نظام مهندسی بوده و در دوره هیئت مدیره جدید پیگیری این مطالبه جدی‌تر صورت گرفته است.

روان‌شادنیا از جمله اقدامات صورت گرفته برای تحقق این امر را تشکیل کارگروه مشترک بین نظام مهندسی و شهرداری عنوان کرد و گفت: این کارگروه موضوعات مرتبط با اجرای شناسنامه فنی ساختمان را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد و موانع بازدارنده و نیز راهکارهای تسهیل در صدور شناسنامه را مورد بحث‌های کارشناسی دقیق قرار می‌دهد.

وی پیش‌بینی کرد تا پایان سال جاری املاک تهرانی صاحب شناسنامه شوند و گفت: یکی از شروط صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها، حضور شرکت‌های بیمه در صنعت ساختمان است و عدم مشارکت شرکت‌های بیمه در ساختمان‌سازی در حالی صورت می‌گیرد که قانون دو دهه پیش این مهم مرا الزام‌آور کرده است.

روان‌شادنیا در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با گذشت حدود یک دهه از وعده اجرایی شدن شناسنامه فنی ساختمان، چه اتفاق خاصی افتاده که نظام مهندسی خوش‌بینانه وعده شناسنامه‌دار شدن واحدهای مسکونی پایتخت را می‌دهد؟ گفت: با توجه به اینکه نظام مهندسی اهتمام جدی در این زمینه دارد و با تشکیل کارگروه در صدد رفع موانع بازدارنده اجرای این مهم است و با در نظر گرفتن فراهم شدن بسترهای لازم به نظر می‌رسد امسال، سال اجرای صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های تهران باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر «صما» با این مضمون که کمبود نیروی کارگر ماهر و نیز مصالح غیراستاندارد تاکنون نقش بسیار بازدارنده‌ای در اجرای شناسنامه فنی داشته‌اند تاکید کرد: برای رفع مشکل کمبود نیروی کارگر در ساختمان‌ها، نظام مهندسی تفاهم‌نامه‌ای با اداراه کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد کرده است و به نظر می‌رسد که مقدمات لازم برای رفع این نوع مشکلات نیز فراهم شده است.

وی در عین حال با بیان اینکه بسیاری از معضلات در این زمینه اصولاً با یک بخشنامه و تفاهم‌نامه قابل رفع نیست گفت: اشکال اصلی در اجرای شناسنامه فنی- ملکی این است که نهادهای درگیر عموماً از دیدگاه سازمانی به موضوع می‌نگرند و اگر این نگاه برداشته شود، قطعاً نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.


نقل از صما

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47