ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
کاربرد رایانه در مهندسی

کتاب جدیدی در زمینه مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM

انتشار آخرین کتاب پروفسور محمود گلابچی با عنوان "مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM " در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

 کتاب " مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM " اولین کتاب تالیف شده به زبان فارسی در زمینه مدل سازی اطلاعات ساختمان است که توسط پروفسور محمود گلابچی استاد برجسته دانشکده معماری دانشگاه تهران، استاد نمونه دانشگاه‏های کشور و چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران با همکاری دکتر علیرضا گلابچی، دکتر عصمت الله نورزایی و مهندس کبری قارونی جعفری تالیف گردیده است. این کتاب طی روزهای آینده در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر خواهد شد.

کاربرد روزافزون مدل سازی اطلاعات ساختمان (Building Information Modeling) در طراحی، معماری و مهندسی از مهمترین دستاوردهای سال‏های اخیر در راستای ارتقاء فرایند های طراحی تا ساخت و اجرای یک پروژه و افزایش بهره ‏وری آن در مراحل مختلف‏ محسوب می‏شود. مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM یکی از جدیدترین فناوری‌های ارائه‌ شده در عرصه ساخت می‌باشد. این فرآیند از طریق شبیه سازی یک پروژه ساخت وساز با ابعاد گوناگون در مراحل مختلف در محیط مجازی باعث شکل گیری طراحی و ایجاد سازه ها و ساختمان هایی با کارایی بسیار بالاتر می شود. در همین راستا کتاب " مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM " بر اساس آخرين دستاوردهاي علمي در جهان با هدف آشنا نمودن طراحان و سازندگان با این فناوری پیشرفته تالیف و منتشر گردیده‏است.

مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM عبارت است از فرایند تولید و مدیریت اطلاعات ساختمان در طی چرخه حیات آن. مزایا و اثرات مثبت حاصل از کاربرد مدل های اطلاعاتی در صنعت ساخت وساز می تواند تمامی مراحل طراحی، اجرا و بهره برداری پروژه را متحول کرده و موجب بهره وری بسیار بیشتر پروژه شود. گرچه موفقیت های کسب شده توسط مدل سازی های انجام گرفته، در تمامی جنبه ها از جمله کاهش زمان و هزینه بسیار زیاد و قابل توجه است اما مزیت کلیدی BIM ، توانایی یکپارچه سازی فوق العاده آن است. نتیجه این یکپارچه سازی اطلاعات، افزایش هماهنگی، کاهش خطاها و ضایعات و نهایتاً ارثقاء کیفیت پروژه در ابعاد مختلف می‌باشد. در اهمیت فناوری BIM همین بس که امروزه نقش آن در صنعت ساخت با نقش اینترنت در دنیای ارتباطات مقایسه می گردد. به بیانی دیگر BIM به مثابه آغازی برای رنسانس تکنولوژیکی در صنعت ساخت وساز است.

کتاب " مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM " بصورت تحلیلی به چگونگی استفاده از مدیریت اطلاعات ساختمان (BIM ) در مراحل طراحی، اجرا و بهره برداری یک پروژه، که شامل تمامی مراحل پیش از طراحی تا طول دوره بهره برداری است، می پردازد. این کتاب شامل 3 بخش و 10 فصل است: در بخش اول که شامل فصول اول تا سوم است، مباحث پایه ای، تئوری ها و مسائل مرتبط با BIM بررسی شده است. در بخش دوم، شامل فصول چهارم تا ششم، پیش نیازها، مقدمات و ابزارهای موردنیاز برای پیاده سازی BIM مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در بخش سوم کتاب که شامل فصول هفتم تا دهم است چگونگی برنامه ریزی، پیاده سازی و بهره برداری از BIM و نهایتاً نحوه استفاده از چک لیست های کنترلی مدل سازی اطلاعات ساختمان در مراحل مختلف بیان شده است.

عناوین فصل های مختلف کتاب عبارتند از:

فصل اول مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM ) چیست؟

فصل دوم مدل سازی اطلاعات ساختمان و طراحی یکپارچه

فصل سوم - آموزش و نقش آن در طراحی یکپارچه و مدل سازی اطلاعات ساختمان

فصل چهارم - پذیرش مدل سازی اطلاعات ساختمان

فصل پنجم - مقدمات پیاده سازی مدل سازی اطلاعات ساختمان

فصل ششم مدل ها و نرم افزارهای مدل سازی اطلاعات ساختمان

فصل هفتم مدل سازی اطلاعات ساختمان در مرحله برنامه ریزی

فصل هشتم مدل سازی اطلاعات ساختمان در مرحله پیاده سازی

فصل نهم مدل سازی اطلاعات ساختمان در مرحله ساخت

فصل دهم چک لیست های پیاده سازی مدل سازی اطلاعات ساختمان

منابع و مآخذ

واژه‌نامة انگليسي به فارسي

نمايه (فهرست موضوعي)

مخاطبان این کتاب مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، بخش های مختلف صنعت ساخت کشور شامل کارفرمایان، مشاوران، پیمانکاران و بهره برداران و متخصصین حرفه ای در صنعت ساخت مانند معماران، مهندسان طراح و مدیران می باشند. بعلاوه این کتاب می تواند مورد استفاده طیف وسیعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان گرایش های مختلف مدیریت و مهندسی از قبیل مهندسی عمران، معماری، مدیریت پروژه، مکانیک تأسیسات، صنایع، انرژی و... قرار گیرد. در هر فصل نمونه‌هاي عملي و پروژه‌هايي که در انها از مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM استفاده شده است، معرفی شده اند تا طراحان، معماران و مهندسان با نمونه‌هاي عيني و زمينه‌هاي کاربردي آشنا شود. این کتاب می‏تواند به عنوان کتاب درسی در رشته‏های معماری، مهندسی ساختمان و صنایع تدریس شود و مباحث گوناگون آن در زمینۀ مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM برای دانشجویان و دانش‏آموختگان این رشته‏ها مفید واقع شود.

ضمن تبریک توسعه این دانش در کشور، مرجع دیگری در این زمینه کتاب مدلسازی اطلاعات ساختمان سبز است که اطلاعات آن در لینک زیر موجود است:
http://www.ravanshadnia.com/news.aspx?NewsID=7569
http://www.ravanshadnia.com/news.aspx?NewsID=7569



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48