ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ژئوتکنیک

آنالیز هزینه گودبرداری عمیق در تهران
شهلا روشنی: خاک‌برداری و گودبرداری عبارت است از برداشت خاک‌های محوطه، گودبرداری پی ساختمان‌ها و محل ابنیه فنی تأسیسات، برداشت خاک با وسایل، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد تأیید تا تراز و رقوم خواسته‌شده در نقشه‌های اجرایی و دستورالعمل‌های دستگاه نظارت.

روش‌های گودبرداری

ظفر منصوریان، پیمانکار گودبرداری در مورد روش‌های رایج گودبرداری در ایران به اقتصادنیوز گفت: در ایران برای گودهای کوچک روش‌هایی مانند مهار متقابل، استفاده از شمع و مهار خرپایی رایج است که هرکدام بر اساس نظر مهندس طراح و مهندس ناظر پروژه‌ها انتخاب می‌شود.

وی در مورد بهترین روش‌ها برای گودبرداری عمیق افزود: برای گودبرداری‌های عمیق، روش‌های نیلینگ، روش مهاری، روش دیوار برلنی و روش‌های ترکیبی در ایران و جهان بیشتر استفاده می‌شود.

منصوریان در این مورد تصریح کرد: استفاده از مهارهای «پس تنیده» به علت برخورد فعال با خاک‌برداری، عملکرد بهتری دارد و معمولاً برای گودهای بسیار عمیق به‌تنهایی یا در ترکیب با دیوار برلنی استفاده می‌شود.

در تمام دنیا گودبرداری کم‌خطرترین عملیات ساخت‌وساز است
عبدالله شاپوری، پیمانکار گودبرداری نیز با بیان این مطلب که یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت‌وساز توجه به مقوله گود بردار است به اقتصادنیوز گفت: برای این منظور ابتدا باید آزمایش‌های زیادی ازنظر استحکام و جنس خاک انجام گیرد، سپس باید موقعیت تأسیسات زیرزمینی از قبیل کانال‌های فاضلاب و قنوات قدیمی و لوله‌کشی گاز و آب و... در نظر گرفته شود تا به شریان‌های اساسی آسیبی نرسد.

شاپوری تصریح کرد: ازآنجاکه این بخش از ساخت‌وساز اهمیت شایانی در مورد حفظ سلامت و کاهش هزینه‌ها دارد باید از کارگران متخصص در این کار استفاده شود.

این پیمانکار متذکر شد: متأسفانه بیشتر کارفرماها این بخش ساخت‌وساز را فاقد اهمیت می‌دانند و برای کاهش هزینه‌های گودبرداری از کارگران ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند. این کارگران نه‌تنها هیچ تخصصی در گودبرداری ندارند بلکه حتی نمی‌توانند خودشان را در مقابل ریزش‌های احتمالی ایمن‌سازی کنند.

سلمان ربیعی، یک پیمانکار گودبرداری دیگر با بیان این مطلب که در تمام دنیا به‌جز ایران گودبرداری کم‌خطرترین عملیات ساخت‌وساز است به اقتصادنیوز گفت: اگر به تک‌تک نکات گودبرداری توجه شود به‌هیچ‌عنوان این مرحله پرخطر و نگران‌کننده نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در گودبرداری باید به حفظ تأسیسات و ابنیه فنی موجود در محل پروژه توجه زیادی داشت. بنابراین پیمانکار نباید فکر کند می‌تواند به‌صورت «سرخود» این شریان‌های مهم را «دست‌کاری» کند. این پیمانکار تأکید کرد: پیمانکار نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن نقشه، اشجار و تأسیسات را قلع‌وقمع کند.

توصیه‌هایی برای همسایه‌های ساختمان‌های در حال گودبرداری

مصطفی امینی، اجاره‌دهنده کمپرسی و لودر سبک برای گودبرداری، در پاسخ به این سؤال که اگر در مجاورت ساختمانی قرار است تخریب و گودبرداری انجام شود باید به چه نکاتی توجه کرد؟ گفت: ساختمان شما باید مورد بررسی مهندس محاسب یا ناظر با توجه به نوع بنا و عمق قرارگیری پی ساختمان شما نسبت به کف پی موردبررسی قرار گیرد. دوره باز بودن گود باید زمان‌بندی مشخصی داشته باشد (زمان شروع گودبرداری، زمان برپایی سازه نگهبان، زمان خاتمه گودبرداری) مهندس ناظر و در صورت لزوم نماینده شرکت مکانیک خاک باید بر عملیات گودبرداری نظارت کافی اعمال کنند. گودبرداری و اجرای سازه نگهبان باید مطابق نقشه‌های اجرایی و مشخصات اجرایی (دستی، ماشینی) و اصول فنی پیش انجام شود.

وی ادامه داد: در صورت ایجاد هرگونه ترک، صدای غیرعادی ساختمان، نشست و غیره فوراً اقدامات لازم را انجام بدهید. این اقدامات حسب شرایط می‌تواند به‌صورت تخلیه فوری ساختمان، انعکاس موضوع به مسؤولین پروژه و شهرداری جهت انجام اقدامات اصلاحی باشد.

این فعال در زمینهٔ گودبرداری افزود: نباید گودبرداری بیش‌ازحد مجاز به ساختمان شما نزدیک شود. گاه بعضی با بی‌دقتی یا به خاطر سهولت کار خود، زیر ملک شمارا نیز خالی می‌کنند، در صورتی‌که نقصی در انجام کارها مشاهده کردید، ابتدا از طریق مراجعه به مسؤولان فنی ساختمان نظیر مهندس ناظر، مجری یا مالک موضوع را به‌آرامی و محترمانه در میان بگذارید. در صورت نیاز می‌توانید به ناحیه و منطقه شهرداری یا دیگر مراجع ذیصلاح مراجعه کنید.

امینی بابیان این مطلب که برخی از همسایه‌ها با غرض‌ورزی باعث عقب‌افتادگی گود بردار می‌شوند تأکید کرد: یکی از بهترین راه‌های کاهش خطرات گودبرداری، اتمام زودتر عملیات داخل گود و ایمن و پر کردن مجدد آن است؛ بنابراین مراقب باشید دخالت‌های شما موجب توقف یا طولانی شدن زیاد و بیهوده‌کار نشود، زیرا این کار باعث سست شدن ساختمان شما می‌شود.

متره و برآورد عملیات پایدارسازی و گودبرداری به عمق 7 متر به روش سازه نگهبان خرپایی

شرح

واحد

بهای واحد (تومان)

مقدار

بهای کل (میلیون تومان)

طراحی، تهیه دفترچه محاسبات و آلبوم نقشه، مانیتورینگ

مقطوع

6.000.000

1

6

خاک‌برداری یا گودبرداری ماشینی و دستی و تسطیح و رگلاژ تا عمق 6 متر در هر نوع خاک یا زمینی و حمل آن به هر میزان و فاصله از گود به محل‌های مجاز

مترمکعب

12.500

3.920

49

اضافه بهاء گودبرداری در عمق 6 تا 12 متر

مترمکعب

4000

560

2.240

حفاری چاه جهت اجرای شمع برای اجرای سولجر پایل (به‌صورت دستی یا ماشینی) تا عمق 8

متر طول

110.000

200

22

اجرای آرماتوربندی و بتن‌ریزی ریشه شمع‌ها مطابق مشخصات فنی.

متر طول

250.000

35

8.750

تهیه و ساخت و نصب سازه نگهبان خرپایی مطابق مشخصات

کیلوگرم

2.513

25.500

64.081

تهیه و نصب الوار 6 متری بین سازه نگهبان و خاک

عدد

95.000

216

20.520

جمع کل (تومان)

172.591

ریزمتره عملیات پایدارسازی و گودبرداری به عمق 7 متر به روش سازه نگهبان خرپایی

شرح

واحد

بهای واحد (تومان)

مقدار

بهای کل (میلیون تومان)

خاک‌برداری یا گودبرداری ماشینی و دستی و تسطیح و رگلاژ تا عمق 7 متر در هر نوع خاک یا زمینی و حمل آن به محل‌های مجاز و تأمین نوبت روز بیل مکانیکی

مترمکعب

13100

3.920

51.240

اجرای عملیات پایدارسازی شامل چاه‌کنی و اجرای سازه نگهبان خرپایی و آماده‌سازی و نصب الوارهای 6 متری

مترمربع

161.000

756

121.351

متره و برآورد عملیات پایدارسازی و گودبرداری به عمق 10 متر به روش نیلینگ

شرح

واحد

بهای واحد (تومان)

مقدار

طراحی، تهیه دفترچه محاسبات و آلبوم نقشه، مانیتورینگ

مقطوع

6.000.000

1

خاک‌برداری یا گودبرداری ماشینی و دستی و تسطیح و رگلاژ تا عمق 6 متر در هر نوع خاک یا زمینی و حمل آن به هر میزان و فاصله از گود به محل‌های مجاز

مترمکعب

12.500

5.600

اضافه بهاء گودبرداری در عمق 6 تا 12 متر

مترمکعب

4.000

2.240

اجرای حفاری چال در هر نوع خاک با هر قطر تا طول 9 متر جهت اجرای عملیات نیلینگ یا انکرینگ مطابق با مشخصات فنی.

متر طول

31.000

1.728

تهیه و اجرای عملیات نیلینگ شامل تهیه مصالح و اجرای تزریق تحکیمی اولیه، آماده‌سازی چال، آماده‌سازی و نصب نیل با قطر 28 میلی‌متر، تزریق نهایی نیل مطابق مشخصات فنی.

متر طول

33.500

1.728

تهیه متعلقات سر نیل و اجرای عملیات قفل نیل

عدد

37.000

230

مش گذاری با قطر میلگرد 8 میلی‌متر و چشمه 15 سانتیمتر شامل تجهیز، مصالح و مش بندی دیواره‌ها مطابق مشخصات فنی (به ازای هر لایه مش)

مترمربع (سطح دیواره)

44.000

1.080

تهیه و اجرای عملیات شاتکریت شامل تهیه مصالح و اجرای شاتکریت تا ضخامت 10 سانتی‌متر و مطابق مشخصات فنی.

مترمربع

55.500

1.080

حفاری چاه جهت اجرای شمع برای اجرای سولجر پایل (به‌صورت دستی یا ماشینی) تا عمق 8 متر

متر طول

110.000

0

نصب سولجر و متعلقات از تیرآهن دوبل IPE180 و نصب آن در چاه مطابق مشخصات

متر طول

155.000

0

تهیه و اجرای ژئودرین جهت هدایت آب

مترمربع

18.000

950

تهیه و حمل و سوراخ‌کاری و جاگذاری لوله پلاستیکی مطابق با مشخصات فنی برای زهکشی

متر طول

39.000

216

جمع کل (تومان):

 
نقل از اقتصاد نیوز

ریزمتره عملیات پایدارسازی و گودبرداری به عمق 10 متر به روش نیلینگ

شرح

واحد

بهای واحد (تومان)

مقدار

بهای کل (میلیون تومان)

خاک‌برداری یا گودبرداری ماشینی و دستی و تسطیح و رگلاژ تا عمق 19 متر در هر نوع خاک یا زمینی و حمل آن به محل‌های مجاز و تأمین نوبت روز بیل مکانیکی

مترمکعب

14.100

5.600

78.960

اجرای عملیات پایدارسازی شامل تهیه و اجرای مش و شاتکریت، حفاری و آماده‌سازی و نصب نیل، تزریق، کشش و بستن متعلقات سر نیل

مترمربع

240.000

1.080

258.950



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47