ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب خواندنی

اصلاحات اقتصادی ایران با نگاهی به رابطه با ایتالیا

اولین آثار و برکات اجرایی شدن برجام و شهدشیرین امضای قراردادهای معتبر، مطمئن و سودآور برای بنگاه‌های اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی پس از روز اجرا خود را نشان داده و شب گذشته چندین قرارداد بین بخش خصوصی ایران و شرکت‌های ایتالیایی با حضور رئیس جمهور روحانی و نخست وزیر ایتالیا امضا شد.

واقعیت این است که در ایران رفرم اقتصادی در جریان است که محور آن حضور حداکثری مردم در اقتصاد و خروج دولت از بنگاه داری است. این تغییربزرگ که درابلاغیه اقتصادمقاومتی مقام معظم رهبری اعلام شده توسط قوای سه گانه نهادینه شده است. با توجه به توانایی مردم ایران، نگاه به تولید صادراتی و واگذاری اموربه بخش خصوصی اصل اساسی این سیاست مهم است.

حضور رئیس جمهور روحانی در نشست‌های متعدد بخش خصوصی و دیدگاه‌هایی که توسط ایشان در این سفر و پیش از آن مطرح شده، نشان دهنده اراده دولت در میدان دادن به بخش خصوصی است. برای نخستین بار است که حدود ۱۰۰ فعال اقتصادی، رئیس جمهور و وزرای اقتصادی را در سفرخارجی همراهی می‌کنند که نشان از عزم دولت برای واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی است.

هیات اقتصادی همراه ریاست جمهوری ایران در حدود ۱۰۰ نفر از کارآفرینان، مدیران ارشد صنعتی و معدنی، بانکداران و کشاورزان و تجار ایران تشکیل شده است. در این سفر، نشست‌های فشرده‌ای را با مدیران ساچه، اعضا و ریاست اتاق ایتالیا و اتاق مشترک ایتالیا و ایران برگزار شد و تفاهم‌نامه خوبی نیز امضا کردیم. نشستی هم با سایر بانک‌ها داشته‌ایم. در ضیافت شام نخست‌وزیر محترم در کنار بزرگان کسب و کار ایتالیا حاضر و در همین میان مذاکراتی صورت پذیرفته است. امروز نیز با جمع شدن دور هم و تشکیل چهار پنل تخصصی (صنعت، زیربنایی، کشاورزی و انرژی) به کار ادامه دادیم.

در ماه‌های اخیر میزبان هیات‌های مختلف ایتالیایی در تهران بوده‌ایم. از نظر تعداد، ایتالیا بیشترین بازرگانان، صنعتگران و کارآفرینان را به ایران اعزام کرده است.

شمال آفریقا، خاورمیانه، آمریکای جنوب غربی و آسیای میانه با ظهور و گسترش آفت سلفی-تکفیری در آغاز دوره‌ای از بی‌ثباتی قرار گرفته‌اند. بنگاه‌های ایتالیایی در میان این دریای متلاطم به مصونیت ذاتی ایران و امنیت بالا و ثبات پایدار کشورایران با امید و اطمینان نگاه می‌کنند.

فرهنگ، ظرفیت‌های طبیعی، موقعیت جغرافیایی، مردم جوان و تحصیل‌کرده، امنیت، ثبات، پایداری کشور، مرزهای آبی، همسایگی با۱۵ کشور و زیربناهای آماده، امکان جذب سرمایه‌گذاری در ایران را فراهم کرده است.

سرمایه گذاران بین المللی، کشور بزرگی را می‌بینند که از نظر فرهنگی، تاریخی، منابع طبیعی و حتی از نظر موقعیت جغرافیایی دارای مزیت‌های زیادی است. مردمی جوان، تحصیلکرده دارد و ازنظر امنیتی وثبات سیاسی دارای جایگاهی قابل توجه است. با این توصیفات، ایران می‌تواند پایگاهی برای تولید و صادرات به کل منطقه باشد.

با وجود این ویژگی‌ها، ایران کشوری است که می‌تواند بزرگ‌ترین مرکز تولیدی خاورمیانه باشد. این یک جمع بندی ساده از بسیاری کشورهاست که در ماه‌های اخیر روی ایران متمرکز شده‌اند.

به این ترتیب ما آماده‌ایم در زمینه‌هایی که ایتالیا دارای «مزیت رقابتی» است به سرمایه‌گذاری مشترک برای تامین نیاز ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت که بازار حوزه نفوذ ایران است، بپردازیم. کانی‌های معدنی، فلزات، ماشین‌آلات صنعتی، کفش و چرم، غذا، پوشاک و مبلمان، تجهیزات و نیازهای تکنولوژیکی کشاورزی، امور زیربنایی از جمله جاده، ریل، فرودگاه، بنادر، نیروگاه، خطوط انتقال آب و برق و بسیاری از بخش‌های دیگر اقتصادی از جمله فرصت‌های پیش روی بخش خصوصی دو کشور است.

در تمام این عرصه‌ها ایران صاحب تجربه، صاحب بنگاه‌های قدیمی و مستحکم سرد و گرم چشیده در دوران تحریم و نیروی کار تحصیل‌کرده و متخصص است. مطالعات ما نشان می‌دهد در عرصه‌های الکتریسیته، نفت و گاز، کسب و کارهای خلاق (VC‌ها)، خودروسازی، گردشگری و اقتصاد دانش بنیان می‌توانیم با فعالان اقتصادی ایتالیا همکاری داشته باشیم.

از سوی دیگر در میان اقتصادهای بزرگ اروپا هیچ کدام به اندازه ایتالیا وابسته به SME‌ها نیستند. این برای ایران که بنگاه‌های کوچک و متوسط فراوانی دارد، مزیت بسیار خوبی است. ما با کنفدراسیون و اتاق ایتالیا و اتاق مشترک در این زمینه‌ها کارهای بسیار زیادی در پیش رو داریم.
محسن جلال پور

* رئیس اتاق بازرگانی ایران



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49