ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اصول و مدیریت ساخت

نقد افزایش بی رویه تصویب گرایش مدیریت ساخت در واحدهای دانشگاهی

نقد افزایش بی رویه تصویب گرایش مدیریت ساخت در واحدهای دانشگاهی/ آیا وضعیت پذیرش ارشد مدیریت ساخت نیز به سرنوشت کارشناسی عمران دچار شده است؟

مدیریت ساخت، یکی از گرایش های پرطرفدار اما ناب در رشته عمران است، گرایشی که مقطع ارشد آن تا چند سال اخیر فقط در چند دانشگاه انگشت شمار دولتی از جمله تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر و علم و صنعت با رتبه های کشوری زیر 200 و در دانشگاه آزاد نیز فقط در 3 واحد علوم و تحقیقات تهران و خوزستان و واحد شوشتر بصورت محدود پذیرش داشت.

اما  اکنون علاوه بر دانشگاههای گوناگون دولتی، افزایش پذیرشی شدید در دانشگاههای غیرانتفاعی و نیز دانشگاه آزاد دارد. بطوریکه واحدهای مجری این گرایش در دانشگاه آزاد از بهمن 93 (زمان انتشار دفترچه ارشد) تا زمان تکمیل ظرفیت مهر 94، از 22 واحد به 44 واحد افزایش داشته است.(آن هم اکثراً شهرهایی که شاید نامشان را برای اولین بار شنیده ایم و باید زمانی صرف کرده تا در نقشه ایران جستجویشان کنیم) حال این سوال به ذهن می رسد که آیا تاریخ تکرار و سرنوشت پذیرش این گرایش نیز همانند کارشناسی عمران شده است؟

فارغ التحصیلانی که برای فرار از اشباع شدن رشته عمران، پس از سالها تلاش و رقابت به سختی وارد این گرایش شده اند تا شاید بتوانند فاصله ای بین خود و سایرین ایجاد کنند و خود را در فرصتهای شغلی و علمی بهتری ببینند اکنون با این شرایط امیدهای خود را کمرنگ خواهند دید. زیرا در آینده با هم رشته هایی مواجه خواهند شد که برای رسیدن به این گرایش زحمتی متحمل نشده و به راحتی و حتی با درصدهای منفی وارد دانشگاه شده اند.

مطلب دیگر کیفیت آموزشی در واحدهایی است که اساتید این رشته را ندارند و اکثراً از مدرسین سایر گرایش ها من جمله سازه و آب و خاک و ... استفاده می کنند. بطوریکه با ورود به سامانه آموزشی و برنامه درسی کلاسها، به راحتی می توان به این مساله پی برد.

علی ایهاالحال با ذکر این مطالب دست یاری به سوی دانشمندانی چون دکتر روانشادنیا به عنوان یکی از متولیان این رشته باز میکنیم و از ایشان میخواهیم صدای ما را به گوش مسئولین ذی ربط برسانند تا ترتیبی اتخاذ شود که از متقاضیان این گرایش برای مدیریت واقعی و ساخت و آبادانی کشور به نحو مطلوب استفاده گردد نه صرفاً بخاطر سرپا نگهداشتن واحدهای دانشگاهی در آستانه ورشکستگی.

* واحدهای دانشگاه آزاد برگزار کننده دوره کارشناسی ارشد رشته عمران-مدیریت ساخت در نیمسال اول 95-94 (به ترتیب حروف الفبا)

واحد دهاقان

23

مرکز آق قلا

1

واحد ساری

24

واحد اراک

2

واحد سیرجان

25

واحد اردستان

3

واحد شوشتر

26

واحد استهبان

4

واحد صفادشت

27

واحد الکترونیکی

5

واحد علوم و تحقیقات

28

واحد انار

6

واحد فراهان

29

واحد اهواز

7

واحد فردوس

30

واحد بافق

8

واحد فیروزکوه

31

واحد بردسیر

9

واحد قائم شهر

32

واحد بروجرد

10

واحد کرج

33

واحد بناب

11

واحد کرمان

34

واحد پردیس

12

واحد لامرد

35

واحد تبریز

13

واحد محلات

36

واحد تفت

14

واحد مراغه

37

واحد تهران جنوب

15

واحد مهدی شهر

38

واحد تهران مرکزی

16

واحد میانه

39

واحد تیران

17

واحد میبد

40

واحد جاسب

18

واحد نجف آباد

41

واحد چالوس

19

واحد نور

42

مرکز بین الملل خلیج فارس

20

واحد یاسوج

43

واحد خمین

21

واحد یزد

44

واحد دماوند

22

* نگارندگان : جمعی از دانشجویان مدیریت ساخت

آمار گردآوری شده از سایت معاونت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی



آرشيو مطالب...


ب.ع : با این حجم فارغ التحصیل رشته، کارشناسی عمران اگر به سمت هر رشته ای مثلا خاک و پی هم بروند همین وضیعت پیش می آید .دانش فنی و انتظار پیدا کردن کار باید در سطح کارشناسی محقق شود ، والا در سطح ارشد که نباید انتظار شغل و آموزش را داشت . در این سطح باید فارغ التحصیلان نو اوری و حرفهای تازه داشته باشند. و موفقیتو پیشرفت تنها به تلاش خود شخص بستگی دارد
مریم : سلام متاسفم گکه واقعیت داره. من الان 3 ترم هست که دارم دنبال استاد راهنما می کردم واقعا ناراحت کننده است ساری .ورودی 92
هاشم زاده : با سلام به دوستان دلواپس مدیریت ساخت سالهاست که روال ما ایرانیها همین شده.اینکه فقط خر من از پل بگذره بقیه مهم نیستند.شما دوست عزیز با چه مقیاسی ارزش گذاری میکنی که مثلا دانشگاه واستاد تو از فلان دانشگاه بهتره ومثلا توباسوادتری. اجازه بده تا جامعه ومحیط کار از افراد ارزش یابی وقضاوت کنه.شما اگرخیلی توانمند هستی وخیلی زحمت کشیده ای در اوردگاه کار خودت رو نشون بده ومطمن باش بخش خصوصی جذب کننده فارغ التحصیلان به هیچ وجه با مدرک افراد کاری نداره وفقط شایسته سالاری میکنه.بخش دولتی هم که جایی برای شما یا دیگران نداره. یاداوری کنم که دانشجویان پیشتر از تو هم به هیچ وجه از حضور شما در بدو ورود خوشحال نبوده اند وهمین نگرانیها را داشته اند.حداقل منش مهندسی داشتن طبع بلند است. به عمل کاربراید-نه به حرف
احمد : اکثرا گرایش مدیریت ساخت رو به دلیل آسونی انتخاب میکنن الان اگه دقت کنین تراز مدیریت ساخت از سایر گرایش ها و حتی از سازه و زلزله بالاتر هست ترازش و دلیل اصلیش به نظرم ساده تر بودن دروس اون هست دانشجو ها فقط میخوان بیان مدرک ارشد عمران بگیرن و فرقی هم براشون نمیکنه که کدوم گرایش چون رشته عمران کاملا اشباع شده توی کشورمن و هیچ راه برون رفتی هم نیست از طرف دانشجوی ترم 3 ارشد مدیریت ساخت .
حسینی راد : کاملا با نظر نگارنده موافقیم . در سال تحصیلی 92 فقط 3 دانشگاه آزاد در کل کشور این گرایش رو داشتن، سال بعد 14 دانشگاه دیگر هم کارشناسی ارشد این رشته و هم دکتری این رشته رو برکزار کردن که 11 تا از این دانشگاه ها ، اصلا تجربه برگزاری ارشد نداشتن که دکتری رو هم ایجاد کردن. و متاسفانه اکثریت این دانشگاه ها از اساتید غیرگرایش مدیریت ساخت استفاده می کنند که باعث کاهش کیفیت این رشته خواهد شد.
Copyright 2012
تعداد کاربران: 49