ثبت نام | ورود
English
امروز چهارشنبه 1403.1.29 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
نگاهی به آینده

توسعه ایران باید به سمت جنوب و جنوب شرق ایران برود.
وزير راه و شهرسازی به طرح احداث دو شهرک در استان‌های هرمزگان و فارس خبر داد و گفت: توسعه ایران باید به سمت جنوب و جنوب شرق ایران برود.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس آخوندی با اشاره به جزئیات ایجاد مناطق جدید سكونتی در جنوب كشور، اظهار داشت: طرح آمایش سرزمین نیاز به بازنگری دارد تا پذیرش جمعیت و جانمایی سریع صورت گیرد زیرا بخش عمده توسعه كشور باید در جنوب و جنوب شرق كشور انجام شود زیرا كه منطقه تابناك و لامرد برای پذیرش جمعیت ظرفیت زیادی دارند.

وی به ظرفیت‌های اشتغال در این منطقه اشاره كرد و گفت: در پارسیان ایجاد ۱۱۰ هزار شغل و در منطقه تابناك و لامرد ۲۰ هزار شغل و به گفته نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ۵۰ هزارشغل پیش‌بینی شده است كه اگر جمعیت خانوارهای آنها را نیز در نظر بگیریم در می‌یابیم ظرفیت پذیرش زیادی در منطقه وجود دارد. باید همزمان با توسعه صنعت و اشتغال به فكر ایجاد سكونت، خدمات حمل و نقل و خدمات زیربنایی نیز باشیم. این حجم رفت و آمد و اشتغال نیاز به تامین خدمات زیربنایی زیادی دارد در غیر این صورت هزینه تمام شده فعالیت ها زیاد می‌شود.

وزیر راه وشهرسازی به لزوم تمركززدایی از جمعیت شهری ایران اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد جمعیت شهری در ۱۰ كلانشهر كشور متمركز شده است. در حالی كه در كلانشهرها موضوع اشتغال مطرح است در مناطق جنوب و جنوب شرق كشور ظرفیت پذیرش جمعیت زیادی وجود دارد اما جمعیت اندك است. این موضوع لزوم آمایش سرزمین را نشان می‌دهد. این مناطق می‌تواند جاذب جمعیت باشد و باید شاهد توسعه سریع در آنها باشیم.

آخوندی ادامه داد: خوشبختانه برای جذب جمعیت به دلیل وجود تاریخ و فرهنگ غنی در این منطقه نباید كارها را از صفر شروع كنیم و فقط كافی است قدرت رشد و بالندگی را در مناطق مدنظر بپرورانیم. در گوشه و كنار این منطقه سابقه سكونت وجود دارد و اسامی شهرها حتی در سطح بین‌المللی نیز شناخته شده است. اندیشه من این است كه توسعه ایران باید به سمت جنوب و جنوب شرق ایران برود و این امر امكان‌پذیر است.

وی با تاكید بر لزوم مكان‌یابی دقیق در كنار ساحل و پس كرانه‌ها اظهار كرد: امكان ایجاد شهرك‌های زیادی در این منطقه وجود دارد و باید علاوه بر ایجاد صنایع و اشتغال در كنار ساحل امكان ایجاد سكونتگاه‌هایی نیز فراهم شود. مطالعات بدین منظور انجام شده و نقاط مختلفی نیز از جمله در منطقه لامرد به دلیل وجود صنایع در حال احداث شناسایی شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نباید شرایط به گونه‌ای باشد كه صنعتی ایجاد شود اما در كنار آن به كیفیت زندگی ساكنان توجهی نكنیم. باید همه كارها اصولی و فكر شده باشد تا در نهایت شهرهایی ایجاد شوند كه كیفیت بالای زندگی را به ساكنان ارایه دهند نه اینكه شبیه برخی شهرهای خودرو شوند كه كیفیت پایینی دارند.

وی افزود: در بحث شهرسازی امكان احداث شهرها، شهرك‌ها و مجتمع‌های مسكونی زیادی وجود دارد كه البته باید با صرف حداقل مصرف انرژی ساخته شوند. در این شهرها هم باید از طرح‌های معماری استفاده شود تا زندگی ساكنان با حداقل مصرف انرژی باشد. سایت پارسیان و سایت لامرد را در استان‌های هرمزگان و فارس در برنامه داریم و به بخش خصوصی پیشنهاد می‌كنیم وارد عرصه شوند زیرا كاری كه در این منطقه در پی انجام آن هستیم بدون فعالیت این بخش ابتر می‌ماند.

آخوندی با تاکید بر لزوم توسعه گردشگری، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم دو شهركی كه قرار است در استان‌های هرمزگان و فارس احداث شود به زودی به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برسد. وزیر راه و شهرسازی به قدرت اقتصادی نهفته در این منطقه اشاره كرد و گفت: باید شرایطی را فراهم آوریم تا قدرت رقابت‌پذیری با سایر مناطق به وجود بیاید و جنوب استان فارس در این رقابت بتواند بر رقبایش فائق آید. دنیای امروز دنیا رقابت‌پذیری است و باید كیفیت كسب و كار را افزایش داد و چنین ظرفیتی در این منطقه وجود دارد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46