ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
راه و ترابری

مشخصات فنی راه‌آهن گل‌گهر ـ شیراز
راه‌آهن گل‌گهر ـ شیراز با هدف اتصال شیراز به شبکه ریلی کشور، تسهیل در حمل بار و مسافر در منطقه طرح، بالا بردن سطح ایمنی در نقل و انتقالات کشور و نیز توسعه و آبادانی زیرساخت‌های حیاتی کشور از سال 1373 مورد نظر مسئولین استانی و کشوری بوده است.

به گزارش تین نیوز، موضوع احداث خطوط ریلی از شیراز به استان‌های همجوار همیشه یکی از اولویت های مهم در دولت بوده است، به نحوی که در تمام دولت ها شاهد تاکید مسئولین، برتوسعه، بهره برداری و احداث حمل و نقل ریلی از این استان بوده ایم.

دراین رابطه باید گفت وجود مراکز صنعتی، معادن متنوع سنگ ،وجود معادن تولید مواد اولیه کارخانجات ذوب آهن و ... نقش راه آهن گل گهر به شیراز را دو چندان می نماید به نحوی که باعث افزایش رونق اقتصادی شهرستان های مجاور شبکه راه آهن خواهد شد.

در این میان باید گفت یکی ازمهمترین خدمات دولت یازدهم نیز توجه به مباحث زیرساختی این شهر از جمله بخش های مربوط به راه و راه آهن بوده است. بررسی ها نشان می دهد سه مسیر عمده- شیراز-بوشهر-عسلویه (استان بوشهر)، شیراز -بندرعباس (استان هرمزگان)، شیراز-گل گهر (استان کرمان) شیراز را به سواحل خلیج فارس متصل می نماید که در این میان پروژه خط آهن شیراز گل گهر دارای اهمیت خاص است.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان فارس و همزمان با سفر رییس جمهور به این استان اظهار امیدواری کرده بود در اولین گشایش اعتبارات به شکلی جدی آرزوی دیرینه مردم این شهرستان، پروژه راه آهن شیراز – گل گهر را تحقق یابد و ارتباط مستقیم ریلی فارس به بندر عباس برقرار و این منطقه به شبکه راه آهن کشور متصل شود.

بدین منظور در زیر نگاهی گذرا به پروژه راه آهن شیراز – گل گهر خواهیم کرد:
1. پروژه راه آهن شیراز-فسا- گل گهر با هزینه ساخت بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان با ایجاد ۳ تونل به طول ۱325 متر، سه دستگاه پل بزرگ، 47 دستگاه پل کوچک، عملیات آن اجرایی می شود.

2. از اهداف اجرای این طرح ایجاد یک مسیر میانبر ریلی بین دو محور مهم بافق – بندرعباس، اصفهان – شیراز – بوشهر – عسلویه،به منظور تسهیل در تبادلات مسافری و باری استان‌های هرمزگان و کرمان با استان‌های فارس بوشهر و خوزستان است.

3. کارشناسان پیش بینی کرده اند راه‌آهن گل‌گهر ـ شیراز ، باعث تسهیل در حمل بار و مسافر در منطقه طرح، بالا بردن سطح ایمنی در نقل و انتقالات کشور و نیز توسعه و آبادانی زیرساخت‌های حیاتی کشور می شود.

4. این مسیر به طول 346 کیلومتر با امتداد شرق به غرب، گل گهر در استان کرمان را به شیراز، مرکز استان فارس متصل می‌نماید.

5. راه‌اهن گل‌گهر- شیراز در چهار قطعه طراحی شده که قطعه سه به طول 100 کیلومتر در منطقه‌ نی‌ریز و ابتدای منطقه میان جنگل فسا در دست اجرا قرار دارد و از حوالی دریاچه بختگان در کیلومتر 156 آغاز و پس از عبور از منطقه خیر و جلگه رونیزدر دامنه کوهستان خرمن‌کوه در کیلومتر 256 به انتها می‌رسد.

گفتنی است ایستگاه شیراز، مدرن ترین ایستگاه راه آهن در حال حاضر است که در زمینی به مساحت 67 هکتار و با ساختمانی با زیر بنای 17 هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان در 22 آبان 1390 به اتمام رسید. ایستگاه راه آهن شیراز بزرگ ترین، مجهزترین و بهترین ایستگاه های راه آهن در ایران محسوب می شود.

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49