ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مطالب خواندنی

عدم حمایت از کارآفرینی؛ به معنی عدم حمایت از پتانسیل موجود در کشور است!

یحیی آل اسحاق- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران

اگرچه فضای کسب و کار در ایران هزینه زا می باشد ولی در کنار مسائلی مانند درآمدهای نفتی باید به مسائلی مانند کارآفرینی برای توسعه کشور توجه کنیم. حمایت از کارآفرینی بسیار حائز اهمیت است و عدم حمایت از کارآفرینی به معنی عدم حمایت از پتانسیل موجود در کشور است.

توسعه تولید ملی نیازمند فراهم بودن زیرساخت های لازم است. یکی از مسائل مهم این است که نظام تدبیر کشور در حوزه اقتصاد مورد توجه قرار گیرد. یک پای تولید ملی سیاست کلان، ثبات اقتصادی، روابط بین الملل، شفافیت اقتصادی، فضای کسب وکار، مدیریت هزینه و مسائل عمده دیگر است و تا این مسائل آماده نشود تولید ملی شکل نمی گیرد. تمام مسائلی که منجر به تولید ملی شود باید متناسب با شرایط رشد باشد.

رسیدن به مفهوم مشترک در تعریف کارآفرینی یک امر ضروری است لذا باید به یک مفهوم مشترک مبنی بر اینکه کارآفرینی چیست، کارآفرین کیست و موانع کارآفرینی در ایران چیست، برسیم.کارآفرینی عبارت از فرآیند نوآوری و بهره گیری از فرصت ها و با تلاش و پشت کار همراه با ریسک پذیری مالی، روانی و اجتماعی که با انگیزه کسب سود مالی و توفیق طلبی و استقلال صورت می گیرد.

اشتغال مولد و تولید ثروت در کارآفرینی حائز اهمیت است. کارآفرین فردی است که خطرپذیر، فعال، قدرت تحمل ابهام، حفظ کارهای خود، آرزومند، کنترل درونی، نیازمند استقلال و خلاق است، بنابراین کارآفرین انسان ویژه ای است.

کارآفرین خوداشتغالی و دیگراشتغالی در سطوح مختلف جامعه ایجاد می کند یعنی هم خود کار می کند و هم باعث اشتغال دیگران می شود.

ایده خلاق باید به ثروت تبدیل شود. ضرورت توسعه کارآفرینی در کشور به دلیل ترکیب جمعیتی و بیکاری فراوان است. اگر فارغ التحصیلان سال های بعد را به تعداد بیکاران اضافه کنیم حدود 5 میلیون بیکار و بحث سنوات قبل را اضافه کنیم تعداد بیکاران به 8 میلیون می رسد!

از موانع کارآفرینی، محیط کسب و کار در این محیط است که در کنارعوامل ضد انگیزشی مطرح است، در حالی که گفته می شود رتبه ایران در فضای کسب و کار بهبود یافته اما باز هم نیازمند این هستیم که این فضا و جایگاه بهبود یابد و عملاً کارآفرینانی که ابداعاتی دارند عملیاتی و حمایت نمی شوند. نبود زیرساخت های فیزیکی ازجمله منابع برای توسعه و سرمایه برای شرکت های در حال رشد از دیگر موانع محسوب می شوند.

عوامل ضد انگیزیشی در ایران با توجه به ریسک هایی که وجود دارد یعنی کارآفرین باید همه سرمایه خود را برای این موضوع بدهد لذا رفع موانع اداری، نبود الزامات قانونی، فقدان مهارت در کنار دیگر مسائل اقتصادی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

باتوجه به کاهش قیمت نفت و برای توسعه اقتصادی و تولید ملی باید به راه ها دیگر مانند حمایت از کارآفرینی توجه کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47