ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
کاربرد رایانه در مهندسی

ادغام سیستم های اتوماسیون ساختمان بر اساس خدمات وب

ادغام سیستم های اتوماسیون ساختمان بر اساس خدمات وب

چکیده:

ادغام سیستم های اتوماسیون ساختمان (BAS ) در ساختمانهای هوشمند با استفاده از شبکه اینترنتی (WAN یا LAN ) دارای مزایای فراوانی است این مقاله موضوع فنی در این ادغام را شرح می دهد. یکی از آنها ادغام BAS ها و کاربردهای تبلیغاتی موجود است. دوم ادغام BAS هاست که منطبق با پروتکل­های استاندارد شده بین المللی مختلف است. و سومین ادغام مربوط به سیستم های اتوماسیون ساختمانی زیرمجموعه است.هوشمندی در ساختمانهای هوشمند یک وعده است تا یک واقعیت.

بعنوان یک نسل تکنولوژی ارتباطی اینترنتی خدمات وب بطور روزافزونی به یک تکنولوژی مورد علاقه که راه حلهای غلبه برمسائل فوق الذکر را تامین می نماید در حال تبدیل شدن است. این مقاله تاریخ توسعه و مسائل جاری صنعت BAS را تحلیل می نماید و بیان می نماید خدمات وب بر اساس UDDI, WSDL, SOAP, XML  بهترین پاسخ ها به حل مسائل واقعیت بخشی BAS بر اساس خدمات وب نیز توصیف می شوند تکنولوژیهای جهت توسعه یک سیستم مدیریت ساختمان برای یک ساختمان هوشمند بطور موفقیت آمیز بکار گرفته شده است.

سیستم اتوماسیون ساختمان- ساختمان هوشمند، پروتکل خدمات وب ادغام سیستم

مقدمه:

یک سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS ) جهت نظارت و کنترل سیستم های مکانیکی و روشنایی در ساختمان طراحی می گردد. با توسعه تکنولوژی کامپیوتر، ارتباطات دیجیتالی و کنترل، صنعت BAS در دو دهه گذشته موفقیت زیادی پیدا  کرده است. اما این روزها اکثر سیستم های اتوماسیون ساختمانی جزایر مجزای اطلاعاتی هستند و تشخیص بین سیستم های اتوماسیون ساختمانی  و کاربردهای تبلیغاتی دشوار است. در همین حال پروتکل های بین المللی استاندارد زیادی در صنعت BAS وجود دارد و بنابراین تشخیص ادغام  سیستم های اتوماسیون ساختمان که منطبق با پروتکل­های ارتباطاتی مختلف باشد سخت است. سیستم های BAS نمی توانند با هم براحتی کار کنند و خدمات وب که از تکنولوژیهای IT نشئت می گیرند یک راه حل جدید برای حل مشکلات فوق جلوی پای ما می گذارند.

متخصصان بین المللی صنعت BAS توجه خاصی را به تکنولوژیهای ادغام BAS بر اساس خدمات وب معطوف نموده اند. تکنولوژی خدمات وب نواوری و توسعه جدیدی را برای صنعت BAS به ارمغان آورده است در حال حاضر دو نهاد بین المللی جهت ارتقای ساخت خدمات وب در حوضه BAS وجود دارد. یکی از آنها نهاد استانداردهای اطلاعاتی سازه ای پیشرفته (OSAPS ) و دیگر انجمن امریکایی مهندسین حرارتی، برودتی و ایرکاندیشن است (ASHRAE )

در ماه می 2004 ، OSAIS تشکیل یک کمیته فنی ساختمانی را اعلام نمود (OBPX ) هدف (OBPX ) ساخت خدمات وب قابل دسترسی عمومی که می تواند داده ها را به یک روش ساده و امن از HVAC کنترل دستی، تجهیزات و سایر سیتم های اتوماسیون ساختمان دار یافت نماید است.

و اینکه یک تبادل اطلاعاتی بین سیستم های تسهیل کنند. و کاربردهای تبلیغاتی را تامین نماید. با ایجاد تشکلی از تمامی طیف های سیستم های صنعت ساختمانی OBPX متخصصان از بخش های حراست، HVAC و اتوماسیون ساختمان، پروتکل ازاد و IT را اضافه نمود.

در سپتامبر 2002 کمیته استانداردهای پروژه ASHRAE که مسئول نت های BAS است (پروتکل اطلاعات ارتباطاتی برای اتوماسیون ساختمانی و کنترل نت ورک) بروزرسانی و حمایت فنی با تشکیل گروه کاری BACnet-XML اعلام شد. کار اولیه گروه تعریف کاربرد XML سیستم های BACnet بود. در حال حاضر BACnet به سمت ادغام با خدمات وب حرکت می نماید.

 در اکتبر 2004 ، ASHRAE SSPCB5 اعلام نمود که خدمات وب BACnet بطور اولیه به معرض نمایش گذاشته می شود و پیش نویس پیشنهادی ضمیمه C به استناد 135-2004 از BACnet بود. ضمیمه جدید به دو قسمت تقسیم می گردد. و الحاقیه اول N پیشنهادی خدمات وب BACnet را تعریف می نماید. (BACnet/WS ) و این با تعریف برنامه کاربردی (API ) جهت خواندن و نوشتن المانهای مشترک BAS مثل اندازه، برنامه ریزی، اطلاعاتی هشداری، شیوه نامه ها همراه شده است. دومین قسمت ضمیمه یک الحاقیه اضافی H  به BACnet را شامل می شود.

در این مقاله خدمات وب جهت ساخت یک نسل یک نسل از سیستم مدیریت ساختمان بکار می رود (BMS ) خدمات وب یک زبان قابل توسعه با روش پیامکی را پشتیبانی می نماید و به ما اجازه می دهد که سیستم های توزیع یکنواخت و متعالی در روی اینترنت ایجاد نماییم مثل BAS  ها

BMS پیشنهادی روی یک ساختمان هوشمند که BASها در سیستم نت ورک BACnet هستند بکار گرفته شده اند.

مابقی مقاله بقرار ذیل دسته بندی شده است.

بخش 2 تاریخ توسعه پروتکل های ارتباطی BAS را ارائه می نماید. بخش 3 مشکلات جاری صنعت BAS و راه حلهای مرتبط را توصیف می نماید. بخش 4 اصول تکنولوژی خدمات وب را نشان می دهد. بخش 5 چارچوب و واقعیت بخشی BAS را براساس خدمات وب توصیف می کند و بعلاوه یک مثال کاربردی از ساختمان هوشمند حقیقی نمایش داده می شود و در نهایت در بخش 6 نتیجه گیری می گردد.

 



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49