ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
معرفی افراد موفق

«دیجی‌کالا» چگونه آغاز شد؟

هفته نامه اکونومیست چندی پیش ارزش دیجی کالا را 150 میلیون دلار اعلام کرد؛ هرچند برادران محمدی معتقدند شرکت تازه تأسیس آنها بیش از این‌ها می‌ارزد.

برادران محمدی (سعید و حمید) که مالک شرکت دیجی‌کالا هستند، به شکل عجیبی وارد این کسب وکار الکترونیکی شده اند. هرچند دو برادر سن و سال بالایی ندارند اما امروز شرکت آنها بیش از 150 میلیون دلار ارزش دارد. هفته نامه اکونومیست چندی پیش ارزش دیجی کالا را 150 میلیون دلار اعلام کرد؛ هرچند برادران محمدی معتقدند شرکت تازه تأسیس آنها بیش از این‌ها می‌ارزد.

حمید وسعید محمدی ماجرای شکل‌گیری ایده اولیه دیجی‌کالا را این گونه شرح می‌دهند:

"در سال 1384 و از فارغ‌التحصیلی ما چند سالی می‌گذشت. هر دو به عکاسی دیجیتال علاقه زیادی داشتیم و کمابیش عکاسی دیجیتال را پیگیری می‌کردیم. البته تجهیزات عکاسی حرفه‌ای نداشتیم. دقیقاً زمانی بود که عکاسی آنالوگ به دیجیتال در حال تغییر بود ولی اطلاعات فنی زیادی در این حوزه وجود نداشت. در نتیجه در اینترنت جست‌وجو درباره دوربین‌ها و عکاسی دیجیتال را شروع کردیم. با یک سایت تخصصی خارجی در حوزه عکاسی دیجیتال آشنا شدیم، نقد و بررسی‌ها و مقایسه‌هایش را خواندیم و در نهایت بهترین دوربین موردنظرمان را انتخاب کردیم و از بازار جمهوری تهران خریدیم."

برادران محمدی این گونه ادامه می‌دهند: "بعد از چند روز استفاده احساس کردیم این دوربین اشکال دارد. نمی‌دانستیم اشکال کار کجاست اما تصاویر ثبت‌شده با نمونه‌هایی که در اینترنت از آن دوربین دیده بودیم تفاوت داشت. بعد از مدتی فهمیدیم لنز همراه دوربین با نمونه‌ای که باید روی آن باشد، متفاوت است. لنز روی دوربین دست‌دوم و تعمیر شده بود. این اتفاق برای ما بسیار ناخوشایند بود. یک اتفاق خوشایند با اطلاعات و تجربه‌ای که کسب کرده بودیم و یک اتفاق ناخوشایند با تجربه خرید به شکل سنتی که خیلی قابل اعتماد هم نبود. این تجربه جرقه یک ایده تجاری برای ما شد."

به این ترتیب جرقه اولیه شرکت دیجی کالا این گونه زده می شود: "سال 1385 شروع کردیم به مطالعه در این حوزه و مدل تجاری دیجی‌کالا حول نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالای دیجیتال شکل گرفت. می‌خواستیم همزمان هم به بالا رفتن سطح اطلاعات مخاطب‌مان کمک کنیم تا بتوانند مانند یک متخصص کالاها را بررسی کنند و هم به شیوه درست، اصولی و امروزی خریداری کنند. با این ایده دیجی‌کالا با گروه محصولی موبایل و دوربین عکاسی شروع به کار کرد.با یک تیم کوچک و سختکوش که در مجموع هفت نفر بود، کار را در آپارتمان اداری برادر بزرگ‌ترمان در خیابان سعدی شروع کردیم و یک سال در آنجا فعالیت کردیم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تجارت فردا به تدریج و با سرویس‌های متفاوتی که هر روز ارائه می‌شد، از دیجی‌کالا استقبال شد و بازدید سایت بالا رفت. رفته‌رفته قابلیت‌های فروش را اضافه کردیم. هر چند ماه یک بار، گروه‌های جدید محصول را به سبد کالاهای عرضه‌شده اضافه می‌کردیم تا اینکه توانستیم تمام کالاهای دیجیتال را پوشش دهیم و تیم را در حوزه تولید محتوا و بازاریابی تقویت کنیم. س‍پس با افزایش بازدید و تعداد سفارش‌های روزانه به مسائل زیرساختی تجارت الکترونیک مثل پلت‌فورم نرم‌افزاری پرداختیم. پلت‌فورم مورداستفاده توسط تیم دیجی‌کالا طراحی و تولید شد که تاثیر زیادی در رشد و گسترش فروشگاه داشت."

در حال حاضر سایت شرکت دیجی کالا روزانه 450 هزار نفر بازدید کننده دارد و به گفته برخی منابع، روزانه یک میلیارد و 200 میلیون تومان سفارش کالا به این سایت داده می‌شود



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48