ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایمنی، بهداشت و محیط زیست

تجدید چاپ کتاب مرجع مدیریت ایمنی در پروژه های عمرانی

تجدید چاپ کتاب مرجع مدیریت ایمنی در پروژه های عمرانی در کمتر از یک سال

پیرو استقبال گسترده متخصصان و جامعه مهندسی کشور، پس از گذشته کمتر از یکسال با کمیاب شدن کتاب مرجع مدیریت ایمنی، این کتاب تجدید چاپ شد.

این کتاب را دکتر مهدی روانشادنیا تألیف نموده و دکتر محمد تقی بانکی مقدمه ای بر این اثر نگاشته اند. این کتاب در سال 1392 توسط انتشارات سیمای دانش به چاپ رسیده و آبان ماه 1393 به چاپ دوم رسیده است.

گزارشها حاکی از آنست که در دهه 1380 شمسی تعداد کشته شدگان حوادث کار در ایران سه برابر شده و در حدود 50 درصد از این افراد در کارگاه هاي عمرانی مشغول به کار بوده اند. (این رقم در دنیا حدود 17 درصد است!) هم چنین، بیماریهاي ناشی از ک ار بیش از هر صنعت دیگري کارکنان پروژه هاي ساخت و ساز را تهدید می کند. از دیدگاه مقایسه اي، بررسی حوادث ناشی از کار در کشورمان نسبت به سایر کشورها و به ویژه روند کاهشی آنها، هر انسان مسئولیت پذیري را به تأمل و تفکر وا می دارد.

یکی از دلایل اصلی روند کاهشی حوادث در دنیا ، ارج نهادن به ایمنی، بهداشت و محیط زیست و سرمایه در ایالات متحده با بودجه 563 میلیون OHSA گذاري در این زمینه است . براي مثال، در سال 2012 ، سازمان دلاري خود ، بیش از 92000 بازرسی انجام داده و 100 دفتر منطقه اي آن در سراسر امریکا فعالیت داشته اند. چنین توجهی موجب شده تعداد کشته شدگان حوادث از سال 1970 تا 2012 کاهش 65 درصدي را تجربه کرده و تعداد کشته شدگان حوادث از 38 نفر در روز در سال 1970 به 12 نفر در روز در سال 2012 برسد. این موضوع با وجود دو برابر شدن تعداد شاغلان در این سالهاست.

دکتر بانکی در مقدمه این اثر آورده است: "از درد های بی درمان نویسنده این بوده که در یک کارگاه خیلی کوچک ساختمانی مثل ساختمان مسکونی 5 یا 6 طبقه هرگز در مقابل چاله آسانسور موانع لازم برای ایجاد ایمنی گذاشته نمی شود بلااستثناء از موارد متعددی بازدید کرده و خاطر نشان کردم که اگر OSHA در ایران رسم شود و مأمور OSHA وارد این کارگاه کوچک شود حتما مدیر کارگاه را دستگیر می کند باید دقت شود اینکه اینهمه قدرت به یک مأمور معمولی ایمنی داده می شود به این جهت است که تفکر عمومی جامعه پایبندی به ارزش نهادن به جان انسان ها است .

کتاب مرجع مدیریت ایمنی، کاری بسیار عمیق و دارای ارزش های علمی زیادی است در این راستا تهیه شده است . به ضرس قاطع می گویم که بسیار جامع و دقیق نگارش یافته است و نسبت به ادبیات نوشته شده در این زمینهه بسیار روشن تر و جامع تر به بیان موضوع و ارائه راه حل های عملی پرداخته است و از این منظر بر نوشته های گذشته ترجیح دارد .

بنده خود که سالیان متمادی در مورد ایمنی در کارگاه های ساختمانی مطالعات متعدد و کار تحقیقی کرده ام و حتی کتاب جامع و مفیدی را ترجمه نمودم، از صفحه به صفحه این کتاب لذتی زائد الوصف برده ام . یقین دارم کار ارزشمند مؤلف محترم کتاب، چراغ راه تمام عزیزانی است که به جان انسان ها در این کشور ارج می نهند."

جهت اطلاع بیشتر علاقمندان، این کتاب در قالب 12 فصل زیر تدوین شده است:

فصل اول: نگاهی به آمار حوادث ناشی از کار

فصل دوم: حوادث، علل وقوع و هزینه های آن

فصل سوم: نگاهي به استانداردها، ضوابط و مقررات مرتبط با ايمني

فصل چهارم: روال اجرایی کارهای عمرانی

فصل پنجم: روشهای شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات

فصل ششم: سیستم مدیریت ایمنی و تدوین طرح ایمنی

فصل هفتم: نکات مشترک ایمنی در کارگاههای عمرانی

فصل هشتم: ایمنی و بهداشت کارکنان پروژه های عمرانی

فصل نهم: ایمنی ماشین آلات عمرانی

فصل دهم: ایمنی در کارهای ساختمانی

فصل یازدهم: ایمنی در عملیات اجرایی راهسازی

فصل دوازدهم: ایمنی در پروژه های خط انتقال

به پیوست این کتاب یک لوح فشرده (دی وی دی) شامل انواع دستورالعملها، چک لیستها، فرمها، روشهای اجرایی، فیلم، طرح ایمنی و سایر مطالب مفید مرتبط با ایمنی موجود است. از دیگر کتابهای دکتر روانشادنیا در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست می توان به "ایمنی ماشین آلات عمرانی"، "ایمنی عملیات تخریب سازه ها" و "مدلسازی اطلاعات ساختمان سبز" اشاره کرد.

 



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46